V6 er sexy!
V6 er sexy!
V6 er sexy!

V6 er sexy!

Ferrari har klart det igjen: Deres nye sportsbil er hinsides vakker, og byr på fantastiske ytelser

Ferrari har avduket en av sine viktigste biler på lenge: 296 GTB. Navnet står for motorstørrelsen på 2,9 liter (2992 ccm for å være nøyaktig), antallet sylindre – 6 – samt GTB som står for Gran Turismo Berlinetta. Her får du en av klodens vakreste sportsbiler som plug-in hybrid.

Motoren er en nyutviklet 120-graders twin-turbo V6 som leverer 663 hk. Sammen med en elmotor på 167 hk, får man en samlet effekt på 830 hk ved 8000 omdreininger og 740 Nm i dreiemoment ved 6250 omdreininger. Girkassen er den velkjente 8-trinns dobbelclutchkassen som vi kjenner fra SF90 Stradale og Roma.

Med 1470 kg å dra på oppgis 0-100 km/t på 2,9 sekunder, mens 0-200 km/t går unna på 7,3 sekunder. Topphastighet er 330 km/t. I motsetning til SF90 Stradale er det ingen elektriske motorer på forakselen, slik at 296 GTB blir merkets første bakhjulsdrevne PHEV bil. Den helelektriske rekkevidden er oppgitt til 25 km, og bilen kan kjøre i opptil 135 km/t i rent elektrisk modus.

Bilen er 4,56 meter lang, 1,96 meter bred og 1,18 meter høy, noe som gir kompakte dimensjoner, pakket inn i et aldeles nydelig karosseri med flere flotte retro-detaljer, uten at man kan snakke om noe retrodesign. Den mest åpenbare detaljen i så måte er kanskje fra B-stolpen og bak, med den svulmende kurven over bakhjulet som tydelig påminner om 1963 Ferrari 250 LM.

Som med SF90 kan man bestille en Assetto Fiorano pakke, som gir justerbare Multimatic dempere som er optimalisert for banebruk, karbondetaljer på frontfangeren for mer marktrykk, og diverse karbondetaljer innvendig og utvendig som får ned totalvekten med 12 kg. Prisen starter i Italia fra 269.000 Euro, og 302.000 Euro med Assetto Fiorano pakken.