V8 motoren er ikke død!
V8 motoren er ikke død!
V8 motoren er ikke død!

V8 motoren er ikke død!

XM blir den første egenproduserte M-modellen siden 70-tallets M1.

Våren 2023 kommer altså BMW med sin splitter nye super-SUV. XM er navnet, og bilen blir den første rene M-bilen med elektriske hjelpemidler i drivlinjen. Joda, det finnes biler med M-emblemet på strøm, men av rene M-modeller som M3, M4 og M5, så blir XM den første.

Nedgangstider hindrer med andre ord ikke BMW fra å feire 50-årsjubileumet for M-avdelingen sin. For en plug-in hybrid med en V8 bensinmotor, samt en kraftig elektrisk drivlinje blir ikke nødvendigvis billig.

Så hva får denne breiale SUVen (eller SAV, Sport Activity Vehicle som BMW lanserte den som i sin pressemelding) til å være slik en stor greie. Vel, som M-modell så sier det seg selv at det må være krefter. Bensinmotoren er en V8 twin-turbo på 4,4 liter og 489 hestekrefter, og den vil jobbe med en elektrisk motor på 197 hestekrefter. Det gir en spinnvill systemeffekt på 653 hestekrefter, 800 Nm dreiemoment og 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Alt ved hjelp av en åttetrinns automatkasse og firehjulsdrift. Det er heftige greier når man i tillegg vet at bilen veier 2.710 kg uten sjåfør. Men er det imponerende nok til å være en renspikket M-bil?

Hybridsystem er som kjent ikke det raffeste når det kommer til rekkevidde, og på ren elektrisitet vil XM gå 82-88 km. Med det sagt, så er det en M-bil, så effekt skal selvfølgelig prioriteres først her. For til tross for mye masse så skal den i det minste være distribuert riktig, med en nær 50/50 vektdistribusjon. Dette får de til blant annet ved den lange akselavstanden, som gjør bilen 5,111 mm lang, den brede sporbredden, og et lavt tyngdepunkt takket være batteriposisjonen under gulvet. Adaptive dempere, bakhjulsstyring og adaptive krengningsstabilisatorer hjelper alle til for god komfort og morsomme kjøreopplevelser.

En såpass dristig bil trenger også et dristig design, og der er som kjent BMW ikke særlig redde for å stikke ut nesen litt ekstra. Den kontroversielle massive grillen i front finner du igjen. Kantete designelementer, og muligheten for å oppgradere til hele 23 tommers M-felger (21 tommer som standard) vil nok gjøre at bilen skiller seg godt ut i en jungel av store SUVer. I grillen og langs siden er det gulldetaljer. En annen fin touch er de heksagonale vertikalstilte eksosstussene. Via BMWs Individual-program kommer bilen i mer enn 50 farger.

På interiørsiden finner man både nytt og familiært. Den er definitivt av den luksuriøse sorten, men med gjenkjennbare dashbord displayer og konsoller. XM kommer med BMWs iDrive 8-system, som er klynget inn i en instrumentskjerm, samt en berøringsskjerm i midten. En kul detalj innvendig er optionen med Vintage Coffee Merino-skinn for den øvrige delen av dørpanelene, dashbord og deler av taket. For i motsetning av mange el-biler som i dag ønsker vegansk skinn, er heller dette skinnet laget for å feire nettopp ekte skinn. I stedet for å gjemme bort merker og arr, blir det naturlige ved skinnet heller trukket frem. Antall seter er for øvrig satt til 4, noe som kanskje er overraskende lite med tanke på bilens størrelse.

Så var det dette med pris, da. For en slik bil blir ofte ikke særlig billig. Med dagens avgifter antas den å komme på omtrent 2,1 millioner kroner, og med levering våren neste år og nedgangstider så skal man ikke se bort i fra at denne blir enda dyrere når vi skriver 2023. Blir dette da en god nok pris når man skal konkurrere med Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid som i tillegg er en god del raskere? Vil den være heftig nok til å slå oppover mot Lamborghini Urus, Bentley Bentayga Speed og Aston Martin DBX707? Kanskje. Vi vet at det også kommer en «Label Red» versjon som vil være den heftigste utgaven av bilen, men der vil også selvfølgelig prisen gå opp. Det er i alle fall ingen tvil om at det er spennende tider om man ønsker seg familievennlige biler med masse guffe!