Verdens første elektriske Corvette – nå kan den bli din
Verdens første elektriske Corvette – nå kan den bli din
Verdens første elektriske Corvette – nå kan den bli din

Verdens første elektriske Corvette – nå kan den bli din

Dundrende V8-lyd har lenge vært Corvettens sang, men denne er helt lydløs.  

Selv om elektriske kjøretøy for mange kanskje oppleves som noe nytt og moderne, er det faktisk ganske lenge siden den første elektriske bilen ble bygd. Det var flere forsøk på 1800-tallet, men den første vellykkede elektriske bilen regnes å være William Morrisons bil, bygd i 1887. Den kunne ha seks passasjerer og gå i 23 kilometer i timen. På grunn av denne bilen ble flere interessert i slike kjøretøy, og noen år senere hadde New York over 60 elektriske taxier, som den gangen var omtrent 90% av taxiene. Gradvis tok bensinmotorene over igjen og elektriske biler ble mer en kuriositet, enn noe annet. En av disse er denne Corvetten som ble bygd i samarbeid med Motorola. Bilen er en 1987-modell og konverteringen til elektrisk drift ble gjort av Motorola en gang på starten av 90-tallet.

Det var nettstedet Thedrive.com som først fant denne bilen bortgjemt på et lager og gravde i historien til bilen. Ut ifra det de klarte å finne ut virker det som bilen er bygd av Motorola Automotive, som var en del av Motorolas satsning opp mot bilelektronikk. Firmaet ble solgt i 2006 til Continental AG for 1 milliard kroner. Det virker som dette har vært et ganske hemmelig prosjekt, da det i dokumentasjonen som The Drive fant inneholder retningslinjer for hvordan denne bilen skulle behandles dersom utenforstående, som for eksempel kunder, var innom lokalene. Det var blant annet ikke lov å åpne panseret, jobbe på bilen, sette den på ladding eller heve den på løftebukk. Selv om det finnes mye dokumentasjon på bilens oppbygging og navn på personer som har deltatt i prosjektet har hverken Motorola, GM eller Continental noe mer info å komme med vedrørende dette prosjektet, og The Drive har ikke lykkes i å nå ut til de som er oppført med navn. Det er kanskje ikke så rart ettersom det er 30 år siden prosjektet var ferdig. Hvorfor dette prosjektet var så innmari hemmelig er det heller ingen informasjon om, så en kan jo bare spekulere.

Kraftpakke
Originalt kom 1987 Chevrolet Corvette med en 5,7 liters V8 på 235 hestekrefter, noe som den gangen var en anselig mengde pulver i en slik bil. Dokumentasjon som følger med Motorola Corvetten antyder derimot at det er mulig at den har en teoretisk effekt på nesten 430 hestekrefter. For å lade bilen hadde Motorola lagd en ladeport under det originale påfyllingslokket på Corvettens bakende. Denne er visstnok ikke lenger i bruk, i følge The Drive. Bilen ser ellers relativt lik en 1987-modell ville gjort om den rullet ut av Chevrolets fabrikker. Det mest iøynefallende er nok hovedstrømsbryteren du finner på dashbordet og de store metalldekslene under panseret som skriker «high voltage» mot deg. Bilen er utstyrt med manuellgir.

Bilen ligger nå ute for salg på ebay til den nette sum av 100.000 amerikanske dollar, som kan omregnes til rundt 1,1 millioner norske kroner. Det er en voldsom sum for en C4 Corvette som du glatt kan få for rundt 150.000 kroner om den kjøpes her hjemme med bensinmotor. Om du derimot ønsker å eie bilhistorie, er dette definitivt noe for deg. Dette er som nevnt den eneste av sitt slag. Det følger med over 5 kilo dokumentasjoner på alt fra hvordan batteriene fungerer, til service og koblingsskjema. Den fungerer i dag dessverre ikke som den skal, da batteriene på bilen er ødelagt. For å kjøre bilen vil du dermed måtte bytte ut batteriene, men det er vel en smal sak dersom du er EV-entusiast.