Verdens første «ultrabil» med 3000 hestekrefter!
Kjeramiske stempler og råder laget av karbonfiber gjør at motoren klarer 12.000 omdreininger.
Verdens første «ultrabil» med 3000 hestekrefter!

Verdens første «ultrabil» med 3000 hestekrefter!

Det er all grunn til å ta verdens første «ultrabil» på alvor, for dette skal overgå alt av hyperbiler.

Panopoulos Automotive er ikke det mest kjente firmaet i superbilverdenen, men det akter firmaet å gjøre noe drastisk med ganske snart. De holder til i Aten, Hellas, og har sålangt spesialisert seg på spesialdeler til diverse superbiler og racingteam. Imidlertid har sjefen for firmaet Spyros Panopoulos gedigne planer. Han har tenkt å lage sin egen hyperbil – eller stryk ordet hyperbil – ifølge Spyros er hans bil så voldsom at den opererer på et helt nytt nivå: Ultrabilen!

Firmaets ultrabil med det velvalgte navnet Chaos har da også grensesprengende tall og detaljer å by på. Materialbruken er ikke bare av den sedvanlige karbonfiber-arten, men byr også på store mengder 3D-printet titan og Zylon (verdens sterkeste syntetiske fibermateriale – 1,6 ganger sterkere enn Kevlar og 10 ganger dyrere enn karbonfiber). Selve monocque chassiset er laget av Zylon, og 78 prosent av karosseriet er laget av 3D printet titan og magnesium legeringer og karbonfiber og kevlar paneler, hvor mye er laget i firmaets «Anadiaplasi»-prosess som gir organiske former lik det man har sett i «Alien»-filmene og på kunstverkene til spanske Gaudi. Fjæringen er i titan og magnesium, og forhjulene er 21-tommere i 3D-printet magnesium, mens bakhjulene er 22-tommere i 3D-printet titan. Chaos Earth veier 1288 kg, mens Zero Gravity med mer fokus på lettvekts-materialer veier inn på 1272 kg. Førerseksjonen er en blanding av karbonfiber, magnesium, titan, zylon og alcantara.

Det er altså en banebrytende tankeprosess bak bilen, og det inntrykket forsterkes når man ser på motoren. I bunn ligger en 4-liters twin-turbo V10 som er utviklet in-house, med motorblokken laget av 3D-printet magnesiumslegering, mens stemplene er 3D-printet i et ekstremt sterkt kjeramisk materiale som tillater nærmest 0-toleranser i designet av motoren. Rådene er av karbonfiber, og den 3D-printede veivakselen er et kunstverk verdig til å henge på en vegg. Motoren klarer 12.200 omdreininger i Zero Gravity-versjonen, mens Earth må nøye seg med 11.000 omdreininger. To enorme turboer hvor det igjen er enorme mengder titan og magnesium får fart på godsakene og sørger for vanvittige ytelser.

Hvor vanvittige? Som Chaos Earth leverer den 2049 hestekrefter og 1390 Nm, og velger du Chaos Zero Gravity får du 3065 hestekrefter og 1983 Nm!!  

Ytelsene er episke. I 3065-hesters versjonen går 0-100 unna på 1,55 sekunder, mens det tar ytterligere 1,7 sekunder opp til 200 km/t. Topphastighet er 500 km/t. Kvartmilen går unna på 7,5 sekunder i Zero Gravity, som er 0,4 sekunder mer enn det tar for bilen å nå 300 km/t.

Hva må man så betale for slike ytelser? Velger du den billigste Earth-versjonen er bilen din for 5,5 millioner Euro, eller sånn cirka 55 millioner kroner (med dagens kurs på 9,9). Føler du at du må ha 3000 hester i bilen din blir prislappen 12,4 millioner Euro, eller sånn cirka 124 millioner kroner. Men da får du tross alt den første «ultrabilen».

Nå er det lett å avfeie en bil som dette som nok et luftslott i den uendelige strømmen av spinnville hyperbiler, men Panopoulos og hans team kan blodtrimming. De er faktisk så gode på det at de har satt verdensrekorder. I 2017 trimmet de en Mitsubishi Evo med 1,8-liters firer (og den største turbo du har sett) opp til 2880 hk og 14.100 omdreininger, som er rekord for antall hester per liter. Den bilen har klart 7,9 sekunder på kvartmila på dragstripen, og Panapoulos og hans team har levert utstyr til en mengde racingteam, inkludert ulike elektroniske kontrollsystemer til Formel 1 team.

 

Det er derfor all grunn til å ta dette prosjektet langt mer seriøst enn man kanskje gjør ved første øyekast. Panopoulos sier han har det første depositumet i boks, og planlegger den første leveransen i 2022. 20 biler skal lages for hver verdensdel (det skulle bli 120 biler totalt), og rekordforsøk på ulike testbaner er planlagt.