Verdens kuleste Ford Fiesta!
Verdens kuleste Ford Fiesta!
Verdens kuleste Ford Fiesta!

Verdens kuleste Ford Fiesta!

Ikke la deg lure. Det ser kanskje ut som en Ford Escort, men denne bilen er faktisk bygget på en 2019 Ford Fiesta ST!

Du har kanskje fått med deg familiebedriften Järudd Classic Cars fra Sverige sine biler før. På Oslo Motorshow, og tidligere her på Refuel, fikk du for eksempel se kanskje deres villeste bygg så langt. En 1959 Oldsmobile 98 i patinert utførelse. Det helt spesielle dog er at bilen er bygget på en 2017 BMW 740i, hvor alle funksjoner fra soft close-dører til firehjulstrekk og elektriske funksjoner er intakt. Nå har de gjort det igjen, og til tross for at bilen er halvparten så stor som deres forrige ekstrembygg, uttaler gjengen bak at dette prosjektet tok enda lengre tid!

Se også video: Norges peneste Escort?

For første gang har Järudd kastet seg over et europeisk prosjekt. Grunnen til at de kastet seg over dette heter Celina Hessman. Hun likte Oldsmobile-prosjektet så godt at hun bestilte sin helt egen variant av bil, men under samme byggekategori. Planen var å få laget en tribute-bil av Paul Walkers Ford Escort Mk1 fra Fast & Furious 6, men med moderne indre.

Steven Järudd forteller til Bilsport at Hessman ønsket firehjulstrekk, og at de lenge så på om de kunne bygge bilen ut fra en Ford Focus. Det ble dog vanskelig å treffe med proporsjonene, så kompromisset ble altså en framhjulsdrevet Ford Fiesta ST fra 2019. Han påpeker også at Escorten som er brukt hadde et totalt bortrustet gulv, og det satt derfor ikke like langt inne å kappe i stykker en gammel klassiker. Fiestaen hadde gått som demobil, og hadde kun 1000 km på telleren da de begynte prosjektet.

Se også videoen: Helrå Escort Mk2 widebody!

En rørramme er sveist sammen som knytter sammen fronten, bakenden og det klassiske karosseriet i Fiesta-rammen. Visse partier er også laget helt på nytt, da for eksempel frontruten og dashbord måtte bygges totalt om og senkes for å få proporsjonene på frontruten riktig. På en så liten bil som Escort Mk1 var også plassen en mye større utfordring enn på en stor gammel amerikaner. Blant annet er fronten mye lengre på en Fiesta, så selv om 1,5 liter Ecoboost-motoren er liten med sine tre sylindere, så ble det knapt om plassen. Motoren sitter helt foran i grillen, og det var på millimeteren at den fikk plass uten å måtte forlenge hele Escort-karosseriet. Som følger av det er blant annet kjølingen flyttet bak i bilen og har erstattet reservehjulet.

Bilen yter 200 hestekrefter, og har en sekstrinnskasse. Fiesta ST er jo fra før en veldig kjøreglad bil, så å få den i Escort-utførelse legger ingen demper på det, akkurat. Felgene kommer fra Revolution wheels, og måler 14 tommer. For å få riktig bredde på karosseriet ble det laget noen svære hjulbreddere, men det ser langt fra unaturlig ut, spesielt med tanke på bilens rallyhistorikk. De er breddet hele 7 centimeter på hver side, uten at det ødelegger karakteristikken på bilen.

Les også: 8,3 millioner kroner for en Ford Escort!

Innvendig er bilen så moderne som man antar at en Fiesta fra 2019 er. Dashbordet har dog måttet kortes inn for å få plass i Escorten, Her foregår det meste digitalt, og du har blant annet en stor skjerm midt i dashen. Kun noen få funksjoner er fjernet, som for eksempel elektriske vinduer og takluke. Begge deler fjernet på eiers ønske. I tillegg er lyktene av den gamle typen, for å fjerne litt mer av det moderne inntrykket. I bilen sto det et Bang Olufsen-lydsystem, men til og med dette er forbedret. Sybo har sydd dørtrekk og matter. Resultatet av alt er trolig verdens kuleste Ford Fiesta!