Verdens kuleste trackday-bil?
Verdens kuleste trackday-bil?
Verdens kuleste trackday-bil?

Verdens kuleste trackday-bil?

Lotus har bygd en av Colin Chapmans ideer for å feire at merket er 75 år. For den nette sum av 13,5 millioner norske kroner kan denne bli din.

Colin Chapman grunnla Lotus cars I 1952 og deltok etter hvert både med Lotus MK1 og Lotus MK2 i lokale løp i England.  Han forsto etter hvert at han måtte være lur for å få et fortrinn på sine motstandere og fant etter hvert smutthull som ga han en større sjans mot andre team. Han utviklet flere biler og begynte med Lotus 6 å selge kit som folk kunne kjøpe. Han solgte over 100 slike kit før han lagde Lotus 7, som fremdeles er svært populær i dag. Caterham Cars produserer de enda, i tillegg til de over 90 klonene du kan få kjøpt av et stort utvalg produsenter.

Colin ble etter hvert interessert i Formel 1 og deltok som sjåfør i 1956. Han krasjet i lagkameraten sin under trening for det franske grand prix-løpet, og endte også karrieren sin som sjåfør før den egentlig hadde begynt. Hans fokus gikk så over på den tekniske biten av Formel 1, og utvikling av bilene. På 50-tallet deltok Team Lotus, som var Lotus sitt racingteam, i både Formel 2 og formel 1, men det var først på 60-tallet ting tok skikkelig av. Det endte til slutt med at Team Lotus tok hele syv konstruktørmesterskap (’63, ’65, ’68, ’70, ’72, ’73 og til slutt i 1978). Colin var særdeles innovativ, men likte også å ta sjanser. Det å kjøre for Lotus betydde stor risiko, men mange sjåfører var villige til å sette livet som innsats for å kjøre Colins biler.

På slutten av 60-tallet tok Chapman seg en pause fra å designe Formel 1-biler for å fokusere på et annet prosjekt. Han hadde nemlig fått sansen for Can-Am biler som kappkjørte i Nord-Amerika. Colin tegnet bilen og den fikk Type 66 som navn, men ideen forble i skuffen på kontoret. Den ble der frem til Lotus skulle feire sitt 75-årsjubileum.

Omfattende arbeid
Lotus tok den gamle ideen til Colin og satte sine ingeniører på saken. Etter 1000 arbeidstimer hadde de forbedret konseptet og gjort det mer moderne, samt tryggere enn den opprinnelige ideen.
- Type 66 blander fortid og nåtid perfekt. Det tar sjåførene tilbake i tid, til det ikoniske designet, lyden og rene motorsporten som var for mer enn 50 år siden med ekstra ytelse og moderne sikkerhet. Dette er et virkelig unikt prosjekt, og det er den perfekte gaven fra Lotus til fans over hele verden og til en håndfull kunder, sier Simon Lane, administrerende direktør for Lotus Advanced Performance.

Resultatet av arbeidet er at karosseriet produserer over 800 kilo marktrykk når bilen passerer 241 kilometer i timen. På grunn av bruken av lette materialer som blant annet karbonfiber, så produserer bilen faktisk mer marktrykk enn bilen veier. Bak føreren sitter også noe som får enhver entusiast til å få gåsehud. I ekte retro-ånd står åtte trompeter opp av motorrommet. Disse mater luft il en V8-motor på 830 hestekrefter som går ut i en sekvensiell girkasse.
- Vi er utrolig stolte over å ha fullført et så unikt prosjekt, og et som Colin Chapman var personlig involvert i, forteller Russell Carr, Lotus designdirektør.

For å hedre fortiden har Type 66 fått en historisk riktig livery med rød, hvit og gull slik Lotus sine Formel 1-biler hadde på den tiden. Lotus har planer om å bygge bare 10 eksemplarer og selv om ingen nøyaktig pris er satt, har Lotus hintet til at den vil koste rundt 1 million pund. Det vil si omtrent 13,5 millioner norske kroner.