Tekst
Lord Arnstein Landsem
Bilder
James Lippman for SSC.
Verdens raskeste produksjonsbil er amerikansk
Tekst
Lord Arnstein Landsem
Bilder
James Lippman for SSC.
Koenigsegg sin tre år gamle rekord er slått i støvlene.
V8 på 1750 hk.
Å ha verdens raskeste produksjonsbil – altså en bil som kan kjøpes fra fabrikk – og som har satt rekorden som den er i produksjonsform, gir høy status blant nisjemerkene som søker denne typen rekorder.
Fra 60 til 80-tallet var det stort sett Lamborghini og Ferrari som byttet på å ha den raskeste produksjonsbilen for salg, før det tok helt av med superbiler på nittitallet. I løpet av kort tid var både Jaguar, Bugatti og McLaren innom rekordtittelen, før sistnevntes rekord ble så voldsom at den ble stående i over ti år. Deretter kom nye Bugatti på banen, og pulveriserte alt med sin nye Veyron med 1001 hk i 2005. Siden den gang har effekten steget til vanvittige høyder, og både SSC, Bugatti og Koenigsegg har vært innom rekorden. Sist gang i 2017 da Koenigsegg klarte 447 km/t med sin Agera RS.
Tuatara klar for dyst.
SSC Tuatara under rekordforsøket.
Men nå er svenskene slått, og det til gangs. For SSC er tilbake, og etter å ha kjørt fram og tilbake på en avstengt seksjon av Nevada Highway 160, ble deres superbil Tuatara målt til ufattelige 508 km/t i gjennomsnitt! Men på det meste var bilen oppe i 532 km/t.
SSC står for Shelby Supercars, og har ingen relasjon til legendariske Carroll Shelby. Navnet kommer rett og slett fra grunnleggeren Jerod Shelby (som ikke er i slekt med Carroll), og han fant ut at en god måte å få PR på for et ungt superbilfirma var å gå etter fartsrekorden. Det lyktes han med i 2007, men siden den gang har rekorden stadig økt. For å klare å ta tilbake rekorden krevdes noe ekstraordinært, og det har man skapt i form av Tuatara, som skal bygges i 100 eksemplarer.
SSC Tuatara på motorveien.
Bak de aerodynamiske linjene signert Jason Castriota (ex Pininfarina og Bertone), finner man et monocoque chassis av karbonfiber som er med å holde vekten nede på bare 1250 kg. Motoren er en 5,9-liters V8 med doble turboer som gir 1750 hk og 1818 Nm i dreiemoment. Til sammen gir dette en ekstrem kombinasjon av krefter og lav vekt, som er med på å gjøre SSC Tuatara til historiens første produksjonsbil som klarer over 500 km/t. Vi gratulerer SSC med rekorden.
En særdeles fornøyd Shelby (med grå skjorte) etter rekorden.