Verdens raskeste produksjonsbil er amerikansk
SSC Tuatara
Verdens raskeste produksjonsbil er amerikansk

Verdens raskeste produksjonsbil er amerikansk

Koenigsegg sin tre år gamle rekord er slått i støvlene.

Å ha verdens raskeste produksjonsbil – altså en bil som kan kjøpes fra fabrikk – og som har satt rekorden som den er i produksjonsform, gir høy status blant nisjemerkene som søker denne typen rekorder.

Fra 60 til 80-tallet var det stort sett Lamborghini og Ferrari som byttet på å ha den raskeste produksjonsbilen for salg, før det tok helt av med superbiler på nittitallet. I løpet av kort tid var både Jaguar, Bugatti og McLaren innom rekordtittelen, før sistnevntes rekord ble så voldsom at den ble stående i over ti år. Deretter kom nye Bugatti på banen, og pulveriserte alt med sin nye Veyron med 1001 hk i 2005. Siden den gang har effekten steget til vanvittige høyder, og både SSC, Bugatti og Koenigsegg har vært innom rekorden. Sist gang i 2017 da Koenigsegg klarte 447 km/t med sin Agera RS.

Men nå er svenskene slått, og det til gangs. For SSC er tilbake, og etter å ha kjørt fram og tilbake på en avstengt seksjon av Nevada Highway 160, ble deres superbil Tuatara målt til ufattelige 508 km/t i gjennomsnitt! Men på det meste var bilen oppe i 532 km/t.

SSC står for Shelby Supercars, og har ingen relasjon til legendariske Carroll Shelby. Navnet kommer rett og slett fra grunnleggeren Jerod Shelby (som ikke er i slekt med Carroll), og han fant ut at en god måte å få PR på for et ungt superbilfirma var å gå etter fartsrekorden. Det lyktes han med i 2007, men siden den gang har rekorden stadig økt. For å klare å ta tilbake rekorden krevdes noe ekstraordinært, og det har man skapt i form av Tuatara, som skal bygges i 100 eksemplarer.

Bak de aerodynamiske linjene signert Jason Castriota (ex Pininfarina og Bertone), finner man et monocoque chassis av karbonfiber som er med å holde vekten nede på bare 1250 kg. Motoren er en 5,9-liters V8 med doble turboer som gir 1750 hk og 1818 Nm i dreiemoment. Til sammen gir dette en ekstrem kombinasjon av krefter og lav vekt, som er med på å gjøre SSC Tuatara til historiens første produksjonsbil som klarer over 500 km/t. Vi gratulerer SSC med rekorden.