Verdt 15 ganger mer enn en Corvette fra samme år
Buick GNX Barrett-Jackson
Verdt 15 ganger mer enn en Corvette fra samme år

Verdt 15 ganger mer enn en Corvette fra samme år

Nå skal en av de 547 bilene som ble laget selges på auksjon. Her snakker vi kultbil!

Darth Vader, your car is ready. Slik introduserte bladet Car and Driver den nye Buick GNX til sine lesere i sin nå berømte artikkel fra 1987. En bil som øyeblikkelig ble en kultbil og et samleobjekt, og som i dag er særdeles ettertraktet. Ifølge Hagerty er et gjennomsnittseksemplar (Condition 3: Good) verdt 115.000 dollar. For en bil som er virkelig flott må du opp til 179.000 dollar (Condition 2: Excellent), og skal du ha en i Concours-skikk (Condition 1: Concours) så er prisen 288.000 dollar. Altså nærmere 3 millioner kroner.

Det koster altså å få tak i en pen Buick GNX, men nå har du sjansen. Barrett-Jackson vil nemlig tilby en 1987 Buick GNX under sin auksjon i Scottsdale som går fra 21 til 29.januar. Bilen som skal selges er Lot #1327.1, og er nummer 192 av de i alt 547 eksemplarene som ble laget av 1987 Buick GNX. Men hva er det egentlig som gjør at en 1987 Buick GNX er priset til 115.000 dollar i vanlig god tilstand, mens en 1987 Corvette er priset til 7400 dollar i samme tilstand av Hagerty? Tall som viser at en GNX er verdt 15 ganger mer enn en Corvette fra samme år.

Historien om GNX startet i 1977 med introduksjonen av den nye Buick Regal Sport Coupe med 3.8 Turbo på 165 hk med Rochester fireports-forgasser, fulgt av LeSabre Coupe. Etterhvert ble det flere turbo-utgaver, og i januar 1982 avduket man Grand National Regal. Bilen var ment som en limited edition av Regal Coupe, og med T-topp, svart grill, grå/sort-lakk og spoiler foran og bak, så den tøff ut. Men den hadde den større 4,1-liters V6-motoren med 125 hk uten turbomating under panseret, så ytelsene var ikke all verden. Visstnok ble noen slike Grand National levert med turbo, men sikre tall er vanskelige å finne.

Til modellåret 1983 var Grand National borte, men Grand National var tilbake som 1984-modell, nå i helt svart utførelse og med 3.8 turbomotoren. 200 hk ved 4000 omdreininger, og et moment på 407 Nm ved 2000 omdreininger ble oppgitt. Forgasser var historie, og motoren ble oppgradert med computer-kontrollert sekvensiell innsprøytning i stedet for forgasser, som gjorde det mye lettere å tune motorene for entusiastene.

På TV ble Regal Grand National en kulthelt, gjennom TV-reklamer som brukte George Thorogood and the Destroyers sin «Bad to the bone». I 1985 solgte man 2.102 Grand National, to år senere solgte man 20.193 1987-modeller av Grand National. Det var ingen tvil om at entusiastene hadde oppdaget bilen, og prislappen spilte også en rolle. En fullt utstyrt Grand National kostet under 18.000 dollar i 1987, og det var ekstremt mye bil for pengene. Til modellåret 1986 fikk Grand National 235 oppgitte hk, og året etter 245 hk fra LC2 SFI-motoren.

Nå var en ny Regal på vei til modellåret 1988, og den ville ikke få noen gromme motorer, så Buick bestemte seg for å fullføre Grand National med et smell. Resultatet ble GNX som kun ble laget i 1987. GNX var en forkortelse for Grand National Experimental. Buick produserte 547 Grand National biler, som så ble sendt til McLaren Performance Technologies (ingen forbindelse til det mer kjente McLaren Formel 1-teamet i England).

Der ble de oppgradert til GNX-standard, med Garrett T3 Turbo, høyere turbotrykk (1,1 bar i første og andre gir, 0,6 bar i fjerdegir), moddet Rom chip, bedre kjøling i toppene, reprogrammert Turbo Hydramatic 200-4R automatkasse med spesiallaget torque converter og kjøling for oljen, større intercooler og større eksosanlegg. GNX fikk også heftige Goodyear 16-tommere (245/50VR16 og 255/50VR-16) for bedre feste, mens turtallssperra sørget for at topphastigheten ble som før: 198 km/t. Ifølge ryktene var ikke denne turtallssperren på bilene som FBI mottok.

Innvendig var det nye Stewart-Warner instrumenter, mens alle bilene ble levert i sort som eneste fargevalg. Buick oppga forsiktig ytelsen til 275 hk og 300 hk alt ettersom, mens momentet ble oppgitt til 515 Nm ved 2600 omdreinger. 0-60 mph ble oppgitt til 5,7 sekunder. Men av ulike grunner (sannsynligvis for ikke å skjemme ut Corvetten, som jo skulle være sjefsbilen i GM sitt sportslige sortiment) oppga Buick effekten i laveste laget. Det skjønte alle, da bladet Car and Driver gjorde sin berømte test av GNX i 1987, og klarte 0-60 mph (0-96 km/t) på 4,7 sekunder, mens kvartmila gikk på 13,5 sekunder.

Det var sjokkerende raskt i 1987, og den eneste bilen bladet hadde prøvd som var raskere (såvidt!) akselerasjonsmessig var Porsche 911 Turbo med 4,6 sekunder fra 0-60 mph. Rødgrensen på turtallet i GNX var 5000 omdreininger, og med den samme chipen som før ble topphastigheten usle 198 km/t. Prismessig la Buick på 11.000 dollar i forhold til en vanlig Grand National i 1987, som gjorde sluttprisen til 29.900 dollar. Det var billig for en bil som knuste langt dyrere superbiler i enhver lyskryssduell.

GNX fikk umiddelbar kultstatus, takket være en miks av et særdeles brutalt utseende (den berømte Darth Vader-sammenligningen hjalp også på her), den voldsomme akselerasjonen, den hyggelige prisen og det lave produksjonsantallet. Det har gjort at bilen alltid har vært ettertraktet, og i dag er den et virkelig heftig samleobjekt. Bilen som skal selges av Barrett-Jackson kommer med GNX jakken, den såkalt GNX marketing picture book, samt bilens originale Bill of Sale og Window Sticker. Kjørelengden er oppgitt til 1500 miles, og bilen selges som No Reserve. Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid. Løp og kjøp!