Veteranbiler bedre for miljøet enn elbiler
Citroën 2CV kan være et hyggelig alternativ til Nissan Leaf
Veteranbiler bedre for miljøet enn elbiler

Veteranbiler bedre for miljøet enn elbiler

Du kan kjøre din klassiker med god samvittighet i årene som kommer. 

En ny rapport fra Footman James, et britisk forsikringsselskap som spesialiserer seg på klassiske biler, viser at veteranbiler gjør mindre skade på miljøet totalt sett enn moderne biler, inkludert nye elektriske biler.

Innhentet data viser at en klassiker i gjennomsnitt slipper ut 563 kg CO2 årlig, mens eierne i snitt kjører 1931 km med bilene på årlig basis. Det betyr at selv om moderne biler naturlig nok slipper ut vesentlig mindre CO2 per km, så hjelper ikke det, all den tid de blir kjørt over mye lengre distanser, samt at de i tillegg kommer med et massivt karbonavtrykk fra selve produksjonen.

Rapporten viser til at karbonavtrykket for å produsere en gjennomsnittlig bil som en VW Golf er 6,8 tonn CO2. En ny elbil som en Polestar 2 øker dette tallet til 26 tonn CO2. Til sammenligning vil det ta mer enn 46 år med bruk før den gjennomsnittlige veteranbil når 26 tonn CO2.

Disse tallene vil kunne bli totalt endret hvis bilfabrikkene på sikt når sitt mål om karbonnøytral produksjon (Polestar har sagt de skal gjøre det innen 2030), men dit er det fortsatt en lang vei å gå. Volvo har nylig uttalt at å produsere en elbil skaper 70 prosent mer utslipp enn å produsere den samme bilen med bensinmotor, selv om karbonavtrykket blir mindre for elbilen totalt sett i løpet av hele dens levetid.

“It’s easy for one to assume that classic cars are more damaging simply because of their older and less efficient engines, however, the data in this report disproves that theory. It’s really about how these vehicles are maintained and used; it is clear that while new modern and electric cars might seem better for the planet day-to-day, the problem is how much of an impact their production causes”, uttalte David Bond, managing director of Footman James, etter publikasjonen av rapporten.