Vil du gjette hva Ferraris klær koster?
Vil du gjette hva Ferraris klær koster?
Vil du gjette hva Ferraris klær koster?

Vil du gjette hva Ferraris klær koster?

Ferrari lanserer nå egne moteklær, og da snakker vi ikke vanlig supporterutstyr som du ser på Formel 1 løp. Noe du også ser på priseksemplene i saken…

Ferrari har klodens sterkeste og mest kjente merkevare innen kjøretøy, og alle har sett Ferraris berømte logo med den steilende hingsten på caps og skjorter, gjerne piratprodusert et eller annet sted, eller kjøpt fra Ferraris egne klesbutikker, som du finner på mange flyplasser.

Dette har vært det som kan kalles vanlige klær, men nå satser man langt hardere enn som så, med regelrette moteklær med priser deretter. Merkets kreative direktør Rocco Iannone (ansatt hos Ferrari siden 2019 etter opphold hos Armani og Dolce & Gabbana, og med en såkalt Fashion Degree på CVen fra Milanos Marangoni institutt) har fått grønt lys for et satsningsområde som man håper kan nå de unge.

Her handler det om moderne snitt og farger på alt fra trench coats til bomberjakker, parkas og bukser, med en helt annen bruk av Ferraris farger og logo enn man har vært vant med.

"The key is balancing exclusivity with a move to be more inclusive by reaching out to a generation that isn’t, for the moment, interested in Ferrari’s automotive range." sa Iannone under lanseringen av kleskolleksjonen på fabrikken i Maranello. 80 prosent av kleskolleksjonen er det man kaller “genderless”, altså at man ikke identifiserer seg med ett bestemt kjønn.

I en uttalelse sier merket: “The empowered stance is what Ferrari fosters through pieces of clothing that ignore barriers of gender. Ferrari chooses a language that is attuned to the new generations. A fluid, impactful one.”

Så spørs det hvordan denne satsingen blir mottatt. Teorien med å nå de unge som vanligvis ikke er så bilinteresserte gir selvsagt mening, men til syvende og sist handler selvfølgelig alt som vanlig om penger. Nicola Boari (Brand Diversification Officer) har uttalt at man kuttet ut 50% av de vanlige produktene innen "merchandising" fordi det ikke var eksklusivt nok – som igjen kan tolkes som overpriset nok. Som eksempel: Et vanlig par Puma Nitefox kostet 1.400 kroner med Ferrari-logo på. I den nye kolleksjonen ligger disse nå til 4.000 kroner på Ferrari Store nettsiden. Mye vil ha mer er det noe som heter…