En 1954 Ferrari 500 Mondial Spider Series I med karosseri fra Pinin Farina, chassisnummer 0406 MD, som må betegnes som et fullstendig vrak. Bilen er bøyd og knust her og der, og mange steder er biter fullstendig gjennomrustet. En mengde viktige deler er borte, så jobben med å fremskaffe nye deler og restaurere vil koste millioner. I tillegg har man prisen for selve bilen, som har en estimert salgspris på auksjonen fra 1,2 til 1,6 millioner dollar, altså rundt 12 til 16 millioner kroner.
Men til gjengjeld er potensialet enormt når bilen er ferdig. I 2019 ble en 500 Mondial Spider solgt på auksjon for 4,15 millioner dollar i nydelig tilstand, men den hadde ikke en så interessant fortid som bilen som nå skal selges.
For hva er det egentlig som er så magisk med denne bilen, som for et utrent øye bare ser ut som en skrothaug? Vel, det er mye for å si det sånn. Vi snakker om den andre Mondial bygget, en av 13 som ble levert med Pinin Farina Spider karosseri. En bil som ble kjørt i racing i 1954 i hendene på Ferraris fabrikkfører Franco Cortese, og som kommer med motor 0440 MD (som er den korrekte erstatningsmotoren) og matching-numbers girkasse som passer til motoren, samt kopier av fabrikkens byggetegninger og dokumenter, og CSAI homologeringspapirene. For ikke å snakke om det største salgsargumentet av alle: Bilen kjørte Mille Miglia i 1954.