Ville du betalt 16 millioner kroner for dette vraket?
Ville du betalt 16 millioner kroner for dette vraket?
Ville du betalt 16 millioner kroner for dette vraket?

Ville du betalt 16 millioner kroner for dette vraket?

Men den forventende salgssummen har sin grunn, for dette kan vise seg å bli et gullkjøp.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Et ordtak som passer til anledningen, for i august 2004 raste den tropiske orkanen Charlie innover Florida, og etterlot seg kaos, død og ødeleggelser. En av de mange tusener av bygninger som ble ødelagt, viste seg imidlertid å skjule 20 Ferrarier som så å si ingen visste om. De måtte så flyttes, og ble fraktet til et sikkert lager i Indiana, og nå skal alle bilene selges som «No Reserve» på RM Sotheby’ sin auksjon på Monterey i August som del av Lost & Found Collection.

Det som gjør samlingen ekstra spesiell, er at så mange av bilene byr på en fantastisk historikk. Her snakker vi ikke om en pent brukt 348 eller 360 Modena, men sjeldne godbiter fra øverste hylle. Tilstanden varierer dog, og store summer må legges i mange av bilene for å få de i topp stand. Til gjengjeld er dette biler med ufattelige verdier, så kostnadene ved restaurering er ikke noe stort tema.

Av alle godbitene er det vanskelig å plukke ut en favoritt – her finner man en 1956 Ferrari 250 GT kjøpt ny av kongen av Marokko, og en 512BB Competizione (en av tre bygget) som er i nøyaktig samme tilstand som den var etter målgang på Le Mans i 1978 – men det virker som interessen er størst for bilen i klart dårligst tilstand:

En 1954 Ferrari 500 Mondial Spider Series I med karosseri fra Pinin Farina, chassisnummer 0406 MD, som må betegnes som et fullstendig vrak. Bilen er bøyd og knust her og der, og mange steder er biter fullstendig gjennomrustet. En mengde viktige deler er borte, så jobben med å fremskaffe nye deler og restaurere vil koste millioner. I tillegg har man prisen for selve bilen, som har en estimert salgspris på auksjonen fra 1,2 til 1,6 millioner dollar, altså rundt 12 til 16 millioner kroner.

Men til gjengjeld er potensialet enormt når bilen er ferdig. I 2019 ble en 500 Mondial Spider solgt på auksjon for 4,15 millioner dollar i nydelig tilstand, men den hadde ikke en så interessant fortid som bilen som nå skal selges.  

For hva er det egentlig som er så magisk med denne bilen, som for et utrent øye bare ser ut som en skrothaug? Vel, det er mye for å si det sånn. Vi snakker om den andre Mondial bygget, en av 13 som ble levert med Pinin Farina Spider karosseri. En bil som ble kjørt i racing i 1954 i hendene på Ferraris fabrikkfører Franco Cortese, og som kommer med motor 0440 MD (som er den korrekte erstatningsmotoren) og matching-numbers girkasse som passer til motoren, samt kopier av fabrikkens byggetegninger og dokumenter, og CSAI homologeringspapirene. For ikke å snakke om det største salgsargumentet av alle: Bilen kjørte Mille Miglia i 1954.

Motoren er ikke som man kanskje skulle tro en V12, men en rekkefirer. Dette var noe Ferrari satset på, etter at Ferrari-teamet ble oppmerksom på at mange Formel 2-biler med firer var istand til å ligge overraskende tett på V12-bilene til Ferrari i løp i 1950. Dette var det mange grunner til som f.eks mindre vekt og mindre plass (som igjen tillater bedre aerodynamikk og kortere bremselengde), men firerne peaket også på et lavere turtall, som gjorde at de kunne maksimere potensialet sitt ut av svinger langt hurtigere enn tolverne som først fikk utnytte sine krefter ned lange rettstrekker. Dermed fikk Ferraris ingeniør Aurelio Lampredi oppdraget med å utvikle en rekkefirer, som så dagens lys i 1951 Bari Grand Prix som en 2,5-liters motor med 200 hk.

Foran 1952-sesongen ble det bestemt at Formel 1 skulle kjøres etter Formel 2 reglementet med 2-liters motorer, som betydde at Lampredis motor ble modifisert for dette, og Ferrari knuste all motstand i Formel 1 i 1952 og 1953 med VM-titler til Alberto Ascari. Men motoren dugde også til sportsvognracing, og i 1954 kunne kunder få kjøpe 500 Mondial med 2-liters motoren (500 fordi hver sylinder var på 500 ccm).

Totalt bygde man 13 åpne spiders, og to berlinettas med karosseri fra Pinin Farina med 0404 MD som den første, fulgt av 0406 MD som den andre, som altså er auksjonsbilen. Deretter tok Scaglietti over og bygde karosseriene til 14 biler, for totalt 29 eksemplarer av 500 Mondial fra 1953 til 1955.

Når det gjelder auksjonsbilen ble den bygget i mars 1954, og allerede måneden etter stilte den til start i Coppa della Toscana, hvor den fullførte på 19.plass i hendene på Franco Cortese, som ifølge papirene var oppført som eier av bilen. I mai 1954 skjedde så det som legger til x antall millioner når bilen nå skal auksjoneres i august. Cortese og co-sjåfør Perruchini deltok nemlig i det legendariske landeveisløpet Mille Miglia med bilen (14.plass sammenlagt). Deretter fikk bilen et nytt karosseri fra Scaglietti, og bilen ble sett jevnlig i ulike løp med ulike førere og eiere utover femtitallet (inkludert en opptreden i Targa Florio i 1956), før den ble solgt til USA i 1958. Der deltok den også i ulike løp, og i 1963 ble motoren byttet ut til fordel for en amerikansk V8. Men ikke lenge etter ble bilen involvert i et krasj og fikk brannskader. Den ble solgt på tidlig 70-tall uten motor, og endte opp hos Walter Medlin i 1978, som beholdt bilen i 45 år i sin racekrasj-aktige tilstand, før den nå altså skal selges på auksjon. Forventet salgssum er som nevnt 12 til 16 millioner kroner, men tilbys som No Reserve, så prisen kan bli både lavere og høyere enn som så (mest det siste er mitt tips). Løp og kjøp!