Andrea Zagato er administrerende direktør for Zagato. Et legendarisk italiensk designsenter som ble startet i 1919 av Ugo Zagato, og som opp gjennom årene har blitt synonymt med fantastisk design. Lettvekts-karosserier med fokus på aerodynamikk og minimalt bruk av forstyrrende elementer i designet har vært kjerneverdier, og i motsetning til mange andre av de gamle karosserimakerne har Zagato overlevd, og blomstrer som aldri før. De er gjeldsfrie og tar kun på seg oppdrag som passer til deres image og rykte. For Zagato er design for kjennere. Hvis en modell har Zagato-opphav er den alltid verdt mer enn hvis den bare er en vanlig modell. Det er ikke uten grunn at det velrenommerte magasinet Magneto nylig ranket Zagato som tidenes beste designsenter foran navn som Bertone, Italdesign og Pininfarina.
Jeg har fått til en avtale med Andrea Zagato, som sammen med Dr. Rino Drogo (media&marketing manager for Zagato) møter meg for en liten prat og omvisning i deres lokaler. Andrea er italiensk businessmann på sitt beste. Elegant, sjarmerende, velkledd og med gode replikker servert med både innsikt, kløkt og et lite glimt i øyet.
Men hvordan har Zagato klart å overleve i over 100 år, når giganter som Bertone gikk under, og Pininfarina ble solgt til indiske Mahindra?
- Vi bygde karosserier for mange ulike biler her på fabrikken fram til tidlig 90-tall, men så forsvant den tradisjonelle sammensettingen av spesialkarosserier i og med at japanernes fleksible Lean production lines overtok. Så vi tok ned våre produksjonslinjer, og gikk tilbake til modeller laget i begrenset opplag. Fordelen med det var at jeg kunne sove bedre om natten, og det viste seg også å være et smart trekk for vår del. Vi har funnet en annen sti, hvor vi har investert i fleksibilitet ved å gå tilbake til våre røtter.