Jonas Blogg: Derfor ble jeg så glad for akkurat denne kommentaren
Jonas Blogg: Derfor ble jeg så glad for akkurat denne kommentaren
Jonas Blogg: Derfor ble jeg så glad for akkurat denne kommentaren

Jonas Blogg: Derfor ble jeg så glad for akkurat denne kommentaren

Det er så deilig når folk omfavner ting, selv om det ikke er helt deres smak!

I februar publiserte jeg en sak om en 1996 Volkswagen Golf GL Mk3. Golf er jo en populær bil, men Mk3 er langt fra den mest elskede generasjonen. Eier, Bjørn Fredrik Wilhelmsen har dog lagt sin elsk på bilen, og til tross for kun sine 25 år på denne jorden har han fått tak i masse sjeldne og gromme deler, gjort bilen knallfin, og satt sitt helt egne preg på den.

Bilen er bygget i stance-stil, med ganske så liten bakkeklaring. I tillegg er det kommet på et sett BBS E51 Magnesium-felger fra 1977, som han antar at det finnes ca. 20 eksemplarer av i verden. Felgene kostet omtrent like mye som bilen i seg selv, og er ganske utradisjonelle, spesielt da de er konvekse. Det er temmelig utradisjonelt, og er trolig ikke noe som absolutt alle vil legge sin elsk på. Egentlig slik som resten av bilen.

Da saken ble publisert var selvfølgelig ikke alle enige om at dette var superkult. Det skal man heller ikke være, men det var en kommentar som virkelig gjorde meg glad. En jeg følte skjønte hvorfor vi hadde laget sak på akkurat denne bilen. Skribenten heter Raimond, og skrev følgende:


Kanskje ikke det peneste jeg har sett … Men synes det er utrolig tøft av han å gå sin egen vei, og ikke minst at Refuel har reportasjer om slike prosjekt! Ikke bare det som er «politisk» korrekt.


Han er åpenbart ikke verdens største fan av stilen på bilen, men som han helt riktig påpeker, så er det utrolig tøft å gå sin egen vei. Skape noe man ikke ser hvor som helst ellers. At han i tillegg setter pris på at vi i redaksjonen skaper stoff på ting som kanskje ikke er helt «mainstream», «politisk korrekt», eller hva du enn måtte kalle det, er også veldig gøy å se. For oss er det kanskje ikke en klikkvinner, men å løfte frem ny tankegang, motivere andre til å gå sin egen vei og kanskje lure frem litt kreativitet hos leserne er noen av grunnene til at vi ikke bare skriver saken, men også til at vi i det heletatt eksisterer.

Vi kan også se på tallene at det er utradisjonelle bygg som også skaper mest interesse. Tommys 1956 Chevrolet med 2JZ-motor har snart 1,5 millioner videoavspillinger på Instagram. Kristoffers Kadett med Honda-motor var en av våre tidligste virale videoer, og på Youtube er en av seerfavorittene Åsmunds 1990 Volkswagen Caravelle med luftfjæring. Langt fra tradisjonelle bygg der, med andre ord.

Ola-Andre er også inne på noe det samme som Raimond i samme sak:

Helt flott at han velger sin egen stil fremfor den kjedelige A4-looken folk flest velger, heldigvis finnes det slike folk, det hadde blitt mye trøtte og kjedelige biler rundt omkring om alle skulle gjort det samme. Og til dere som kritiserer bilen hans, legg ut bilde av deres egne biler da, så kan vi kommentere hva som er stygt og stilig på de og.

Hva man gjør med bilen sin er helt opp til hver enkelt. Heldigvis. Enten man liker en mer tradisjonell stil, eller om han vil kjøre det vulgært til tusen. Det er selve essensen med bilhobby. For vi er så mange forskjellige folk som samles rundt ett felles interesseområde. Hvilke arenaer ellers finner man så mange forskjellige mennesketyper som samles rundt et felles tema? Der finanstoppen og lastebilsjåføren som ikke kjenner hverandre kommer i kontakt kun fordi det står et kjøretøy foran dem. Jeg kan ta feil, men jeg tror ikke det er så ofte i hverdagen ellers. Biler som Bjørn Fredriks Golf er definitivt med å skape disse øyeblikkene, og Raimond og Ola-Andre er to som jeg velger å tro har skjønt nettopp dette. Man må slettes ikke like alt, men sett gjerne pris på jobben, innsatsen og interessen til de som eier bilen. 

I essens er jo også dette mye av det vi driver med og jobber mot i AMCAR. Samle bilfolket under en felles paraply, for både enkeltes og hele fellesskapets beste, så mot slutten på dette innlegget som viste seg å gå både litt hit og dit så velger jeg å skamløst oppfordre alle som enda ikke er medlem om å bli det.

Ønsker du å ordne med et medlemskap kan du gjøre det her.

Og om du fortsatt er usikker, kan du se gjennom våre medlemsfordeler her.