Lordens Blogg: 12 favoritter fra Retromobile
Lordens Blogg: 12 favoritter fra Retromobile
Lordens Blogg: 12 favoritter fra Retromobile

Lordens Blogg: 12 favoritter fra Retromobile

Verdens vakreste klassikermesse gikk av stabelen i helgen. Her er 12 høyst personlige favoritter, samt den grommeste Aston Martin jeg noensinne har sett.

«Paris er vel en messe verdt» sa engang Henrik IV. Det gjelder spesielt Retromobile, en messe som overgår kanskje alle andre messer i ren kvalitet. Nå gjaldt ikke de berømte ordene noen kommersiell salgsmesse, men spilte på det at Henrik IV måtte konvertere til katolisismen for å kunne overta tronen, fordi messen er den katolske kirkes viktigste form for gudstjeneste.

Nå ble dette en rotete innledning med religion innblandet, men det er nesten så man blir religiøs når man vandrer rundt i Retromobile og ser alt det vakre menneskeheten er istand til å skape på fire og to hjul. En bil kan i utgangspunktet ikke være kunst, fordi et kunstverk ikke skal ha noen praktisk nytte, men mye av det man ser på Retromobile blir allikevel opphøyet til en slags guddommelig status. I hvert fall i mine øyne. Den som ikke finner noe på Retromobile han ikke liker, er ingen bilentusiast. Da er man bare ignorant. Som betyr uvitende for den som måtte være ignorant.

Retromobile er simpelthen den ypperste feiring av hva bilen har gitt oss mennesker siden Cugnot oppfant bilen i 1769. Blandet med alt fra billigbiler til under 30.000 Euro til biler fra aller øverste hylle innen bilverdenens hierarki. Å velge ut sine favoritter er en gøyal, men tilnærmet umulig oppgave. I motsetning til de to foregående år da jeg hadde to klare favoritter i form av en Bucciali og en Bugatti Atlantic, ble det vanskeligere i år. Det betyr en hårfin linje mellom første og andreplass, så følger resten litt dagsformen:

1 1938 Bugatti Type 57C Atalante

Du er garantert å se mengder av flotte Bugattier på Retromobile, og i år kunne man f.eks se Pebble Beach vinneren fra i fjor. Men den tiltaler meg ikke like mye som denne vanvittig nydelige Atalante med aluminiums-karosseri. Man antar at under 10 Atalante fikk aluminiums-karosseri i stedet for vanlig stål, og av disse vet man om to gjenlevende, hvorav dette altså er den ene. I tillegg har denne kompressor og hydrauliske bremser, og attpåtil er dette den peneste varianten med frittstående frontlykter (og ikke integrert i skjermene som de fleste Atalante), samt nydelige fenderskirts over bakhjulene. Legg til at denne bilen er en urørt originalbil, og man får ren perfeksjon.

2 Mercedes-Benz 680 S Torpedo-Sport Roadster Saoutchik

Denne aldeles nydelige 1928 Mercedes-Benz 680 S Torpedo-Sport Roadster, type «Cannes» med karosseri fra ingen ringere enn Carosserie J. Saoutchik, stod utstilt på standen til Axel Schuette Fine Cars, som hadde fire superfantastiske førkrigs Mercedeser på sin stand. 12 slike biler ble laget, tre av dem med den korte frontruten, og dette er den eneste som man vet har overlevd av disse. Med 6,8-liters rekkesekser på 180 hk var dette noe av det raskeste og dyreste man kunne kjøpe, og når bilen i tillegg har et aldeles fantastisk avant-garde design fra Saoutchik så blir dette ren perfeksjon.

3 Ferrari 340 Mexico Berlinetta

Lite gjør meg så glad som å se racingbiler som har deltatt i det episke landeveisløpet Carrera Panamericana, som ble avholdt i Mexico fra 1950 til 1954. Det første året deltok kun amerikanske team med amerikanske biler, men i 1951 dukket Ferrari opp med to biler som tok de to første plassene med henholdsvis Piero Taruffi og Alberto Ascari. Sistnevnte var verdens beste racerfører ved siden av Juan Manuel Fangio på tidlig 50-tall, og stilte til start i 1952 med bilen du ser på bildet. Der dukket også fabrikkteamet til Mercedes-Benz opp med tre nye 300 SL, og alt lå an til en episk duell mellom Mercedes og fem ulike Ferrarier som var påmeldt av Industrias 1-2-3. Men Ascari og kartleser Scotussi fikk gjort lite, for Ascari krasjet og rullet rundt med sin 340 Mexico Berlinetta med karosseri fra Vignale (som er bilen Girardo & Co hadde på sin stand) allerede på første runde. Trøsten ble at Luigi Chinetti klarte tredjeplassen i sin 340 Mexico Berlinetta bak Mercedes som tok de to første plassene.

4 McLaren M9A

Det var store mengder Formel 1 biler på årets messe, mye fordi motorsportens kongeklasse feirer 75 år i 2025. På slutten av sekstitallet gikk utviklingen raskt innen dekk og aerodynamikk, og det store i 1969 var firehjulstrekk som fire ulike team utviklet. McLaren bygde bilen du ser på bildet, M9A som stilte til start i ett eneste løp. 1969 England GP med Derek Bell bak rattet. Men 4x4 ble en fiasko for alle fire teamene som prøvde seg. Vekten gikk opp og rundetidene ned, kombinert med langt dårlige balanse i bilen. «Det var som å skrive en autograf mens noen hele tiden rister albuen din», uttalte Bruce McLaren. Men gud bedre for en tøff look, og fiasko-biten gir det hele en ekstra attraktiv dimensjon.

5 Lancia Flaminia Sport Zagato «Sperimentale”

Ifjor falt jeg pladask for en Flaminia Convertible, og sannelig dukket det ikke opp en annen briljant Flaminia i år. Lancia trakk seg fra offisiell racing etter 1954-sesongen, og overlot racing til privatførere. En som ønsket å vise hva Flaminia kunne gjøre var Elio Zagato som tok Sport Zagato utgaven og klarte å kvitte seg med 100 kg, samtidig som effekten gikk opp fra 118 til 160 hk. Denne bilen deltok i en del løp fra 1960 til 1962, før den rullet rundt på andre runde av Targa Florio i 1962. Den ble så fraktet tilbake til Zagato, som lagde et nytt eksperimentelt karosseri (derav navnet «Sperimentale»), som gir bilen et særdeles sportslig preg. I denne utgaven vant bilen mange løp, og tok blant annet det italienske bakkeløp-mesterskapet i 1963, samt klasseseier i Targa Florio. Bilen forsvant i mange år, og ble ikke gjenoppdaget før i 2018 i perfekt originalstand. Visningen på Retromobile 2025 var første gang bilen har blitt vist noe sted siden Targa Florio 1963. Magisk!

6 Ferrari 712P

«One of the worst bits of shit I ever drove». Så sa Mario Andretti om denne supertøffe Ferrari 712P som han kjørte i Can-Am løpet på Watkins Glen i 1971, noe som resulterte i en fjerdeplass. Mens McLaren herjet i Can-Am serien fra 1967-1971, viste Ferrari bare mild interesse, og satset egentlig aldri i virkelig stor skala. Hverken med 612P i 1969, eller etterfølgeren 712P. Men enhver Can-Am bil ser fantastisk ut fra denne tiden, og med 6,9-liters V12 på 750 hk er dette bare bøllebrutalt.

7 Isotta Fraschini Tipo 8A S Landaulet Castagna

Isotta Fraschini var episke storslåtte luksusbiler fra aller øverste hylle på sent tjuetall, og denne Tipo 8A S med karosseri fra Castagna var et storslått syn på standen til Lukas Hüni AG. Pur luksus og eleganse med et interiør som nærmest tok pusten fra en. Under det enorme panseret hviler konsernets velkjente rekkeåtter på 7,4-liter, og Isotta Fraschini var også kjent for å lage noen av datidens aller beste flymotorer takket være den briljante ingeniøren Giuseppe Cattaneo (jeg har ett av hans originale visittkort i min samling over «ting man absolutt ikke har noe som helst praktisk bruk for»). Retromobiles mest storslagne bil!

8 Škoda 110 Super Sport «Ferat»

Škoda 110 Super Sport var opprinnelig en prototype som stod klar i 1971 med et friskt karosseri med kileform. Seks små vippelykter var på plass i fronten, og bak fant man hele 16 små runde baklys. Den ferdige bilen ble vist på Brussel-utstillingen i 1972, før den raskt ble glemt. Men en som ikke hadde glemt bilen var Theodor Pištěk, som ordnet med et dramatisk facelift i 1981. Bilen fikk helt ny front og bakende, en gigantisk vinge bak og sort lakk med røde kontrastlinjer langs de ulike kantene på bilen. Bilen vakte stor oppmerksomhet og fikk en rolle i filmen Upír z Feratu («The Ferat Vampire»), hvor Doktor Marek får vite at hans store kjærlighet Mima signerer en kontrakt med Ferat for å kjøre deres rallybil. Problemet er dog at Ferat sin sportsbil ifølge ryktene ikke går på bensin, men på menneskeblod…  En kanontøff bil som til vanlig står i museumssamlingen hos Skoda, og som begeistret alle som så den på Retromobile.

9 Mercedes-Benz C111-II

Mercedes-Benz C111 var en utrolig vakker sportsbil i sine første versjoner (før det skled helt ut med rekordforsøk og lite attraktiv aerodynamikk), og både C111 fra 1969 og den langt penere C111-II fra 1970 hadde wankelmotor og glassfiberkarosseri. Sistnevnte er bilen på bildet, og selv om jeg har sett den live mange ganger opp gjennom årene blir kombinasjonen av wedge-design, måkevingedører og pop-up lykter aldri feil. For ikke å glemme den herlige oransje fargen. En firerotors wankelmotor på 350 hk sørger for framdriften, men Mercedes gikk raskt bort fra sine wankel-eksperiment, og selv om man prøvde med andre motorer i C111 (inkludert diesel) ble det aldri noen produksjon.

10 Maserati A6G Zagato

I min bok lagde ingen bilfabrikk vakrere biler på femtitallet enn Maserati, noe denne 1956 A6G Zagato er et tydelig bevis på. Bilen på bildet er en av tjue A6G/2000 Zagato Berlinetta som ble bygget av Zagato (de bygde også en spyder). Den ble bestilt ny av Mille Miglia Motors, og chassis 2160 ankom Zagato i april 1956, og ble sendt til kunde i oktober samme år.  Bilen er til salgs hos Fiskens, og dens strøkne tilstand kan attesteres ved flere ulike klasseseire på Concours-utstillinger som Pebble Beach og Villa d’Este. Hadde jeg hatt en fet bankkonto akkurat nå, hadde jeg umiddelbart kjøpt bilen. For dette er simpelthen nydelig.

11 Alfa Romeo 2600 Sprint Zagato

På standen til Artcurial Motorcars fikk jeg meg et lite støkk. I den endeløse rekken av mer flamboyante Lamborghini og Ferrari-modeller stoppet jeg plutselig helt opp, og bare trakk pusten av det jeg så. En 1967 Alfa Romeo 2600 SZ i aldeles nydelig strøken tilstand takket være en restaurering av Carrozzeria Touring, som gjorde at jeg måtte stokke om på min favoritt Alfa Romeo liste, hvor 2600 SZ nå går til topps over konsernets biler for gatebruk. Laget i 105 eksemplarer og med aldeles perfekte linjer takket være verdens beste designhus: Zagato.

12 Tatra T77

At jeg skulle bli begeistret over to tsjekkiske biler på årets Retromobile hadde jeg ikke forventet. Men en 1935 Tatra T77 er bare himmelsk tøff, og særdeles mye lengre og mer imponerende å se til enn man kanskje forventer ut fra et bilde. I 1934 var Tatra «cutting edge», og T77 var den første luksusbilen med avansert strømlinjeform som selskapet hadde utviklet gjennom intensiv testing i vindtunnel. Bak satt en luftkjølt V8 på 3 liter (senere forstørret til 3,4-liter som denne bilen har) og T77 hadde også uavhengig fjæring og en monocoque struktur i stål med ett lettvekts aerodynamisk karosseri oppå. Dette er en av 25 kjente gjenlevende T77 og kanskje den aller fineste av dem. Tøff og nyskapende på samme tid.

Bonus: Aston Martin AMB 001 Pro

Helt uventet fikk jeg se den tøffeste Aston Martin jeg noesinne har sett, og den har to hjul. For Retromobile byr også på fete motorsykler, med alt fra klassiske Yamaha racingsykler til kliss nye Bimota-maskiner. Men den mest sinnssvake var Aston Martin AMB 001 Pro. En helt ekstrem fartsmaskin som bygges av Brough Superior på deres fabrikk i Frankrike, og som oser av hi-tech teknologi. Selskapet presenterte AMB 001 i 2019, og de 100 eksemplarene ble raskt solgt, til tross for en prislapp på 108.000 Euro. Ikke så rart med CNC aluramme med karbon rund baug, inkludert felgene, samt en Garrett turbo påmontert Brough Superior sin 1000 kubikks V-Twin som ga 180 hk, mens vekten var 180 kg. Altså 1 hk per kilo. Men i 2022 kom AMB 001 Pro, med 225 hk og 175 kg, hvor 88 skal lages. Det gir et vekt/effekt forhold på linje med en Formel 1 bil. Pris: 1,8 millioner kroner. Bonkers bananas!  I love it!