Så mange spørsmål, så få svar. Men her er i hvert fall noen av mine teorier om hva som kan forårsake en endring i bilsmaken over tid:
1 Man blir eldre, og jo eldre man blir jo kjedeligere blir bilsmaken.
En tilsynelatende enkel forklaring på problemet, men siden jeg elsker Paganis spinnville modeller over alt på jord over alt annet, så ser jeg med en gang at den teorien ikke holder mål. Jeg elsker fortsatt bonkers biler, med over-the-top styling og detaljer.
2 Man blir mer fornuftig i tankegangen, og dermed blir biler som er mer realistisk priset mer attraktive.
Igjen en god og enkel forklaring, all den tid en Reventon alltid vil være utenfor min økonomiske rekkevidde, mens en «Frogeye» så absolutt er realistisk. Men når jeg vandrer rundt på messen, så vet jeg jo at denne teorien ikke har det minste for seg. For jeg bruker mest tid på å studere biler i helt hinsides prisklasser. Førkrigs-Bugattier, Maseratier fra femtitallet og alskens annet i prisklassen 10 millioner kroner og opp til noen hundre millioner kroner. Biler man finner på Concours-utstillinger, biler som har vært på Pebble Beach og Villa d’Este og den slags. Dermed holder ikke denne teorien vann i det hele tatt for min del.
3 Image og eiergruppe
Man blir eldre og inntar en mer konservativ smak, og vil kanskje bevisst/ubevisst mer bli assosiert med kulturelle objekter som vitner om «god smak». Dette er en utvikling som mange opplever. Mens jeg på 90-tallet gjerne spankulerte rundt på biltreff med KISS eller Slayer-skjorter, så ligger disse nå mest i klesskapet og blir altfor sjelden brukt. Jeg har de siste 20 år som oftest gått rundt i blazer på slike treff, og med sixpence på hodet. Som jo er så gubbete som det kan få blitt. Har jeg ubevisst blitt en kjedelig gammel mann som inni hodet sitt forestiller seg bak rattet på en «Frogeye»? Da Amcars ansatte var på fellestur til Amsterdam i fjor vår, dro de andre på Heineken-museet. Jeg dro på byens kunstmuseum i stedet. Er det der det ligger? At det å kjøre en «Frogeye» i mitt hode vitner om en intellektuell kunstkjenner som elsker bøkene til Kafka, filmene til Truffaut og maleriene til Renoir? Ønsker jeg innerst inne å være en sånn mann? Nei, det tror jeg ikke. Gi meg to øl, og ingenting gir meg mer glede enn å høre «Music from the Elder» (må være den japanske versjonen på vinyl) fra start til mål.
4 Det motsatte av midtlivs-krise
Midtlivs-krise betyr at menn kjøper seg en bil som de tror både vil gjøre dem kule overfor andre menn, og attraktive overfor yngre pene kvinner. Som f.eks når en 50-åring kjøper seg en Reventon og cruiser opp og ned gatene utenfor en nattklubb en lørdagskveld. Mens en «Frogeye» er så gammelmodig at man må snakke om en slags «for lengst forbi midtlivskrisen» bil. For ingen andre menn vil synes du er kul i en slik bil, og ingen damer vil synes du er tiltrekkende eller virker søkkrik i en slik bil. Her snakker vi pensjonist-sportsbil av ypperste sort. Kanskje det er det som er tilfellet her? At man har passert alt som heter midtlivskrise for lengst, simpelthen bare gitt opp på en måte? Uten at man egentlig vet det selv?
5 Nostalgi?
Nostalgi er kjempeviktig for mange menn. Også meg. Men ikke i dette tilfellet. Av den enkle grunn at alle slike små engelske sportsbiler var før min tid. Jeg har ingen nostalgiske minner om noen av dem. Dermed kan nostalgi-teorien legges død.
6 Galskap?
Kanskje er det mentalt, at hjernen har startet ferden inn i galskapen? Tross alt kjøpte jeg mitt første Jazz-album i fjor. Eller hva med å snu den teorien helt rundt? At man er på vei ut av galskapen og er iferd med å bli frisk?