Lenge siden sist. Det var tanken min idet jeg landet på flyplassen i Birmingham for å besøke den store klassikermessen som avholdes i NEC-messesenteret (jeg har ikke vært der på 11 år). Et flott og velfungerende messesenter som har gjort sitt til at NEC er stedet å dra til i England hvis det er snakk om en stor messe. Siden messen er i England vil man naturlig nok få flest britiske firehjulte (eller trehjulte) godbiter servert, noe som passer meg fint.
England er helt der oppe i toppen av nasjoner som har levert aller mest herlige godsaker til bilentusiasten opp gjennom årene. Variasjonen er enorm, og ikke minst finnes det så utrolig mange flotte merker som ikke lenger eksisterer, og som man svært sjelden ser ellers. Men på Classic Motor Show kan man meske seg i herlige godsaker fra produsenter som Gordon-Keeble, Panther, Bristol, Alvis, Bond, Allard, Jensen og TVR. Alle avgått med døden nå. Alle produsenter av fabelaktige biler. Så har man alle de fantastiske som fortsatt lever. Bentley, Jaguar, Rolls-Royce, MG, Land Rover, Lotus, Aston Martin osv.
Britisk bilindustri har simpelthen levert oss bilentusiaster så utrolig mye fabelaktig opp gjennom årene, at jeg føler på en slags takknemlighet der jeg går rundt. Også må jeg ikke glemme å nevne en herlig ting når man går rundt på messe i England. Britisk høflighet. For intet sted er det lettere å ta bilder av biler enn her. Folk stopper faktisk opp når man tar et bilde, sånn at de ikke går inn foran motivet ditt. Og skulle de gjøre det uten at de ser deg, så sier de øyeblikkelig «sorry» og «apologize» i en en eller annen form til deg. Selv om jeg elsker å gå rundt på messe i Italia og Frankrike, så har de der en helt annen holdning til dette med alminnelig høflighet.
Når det gjelder mine favoritter handler det som alltid om en ting. Hvilke biler treffer en mest i hjertet der og da. Det kan være en myriade grunner til at akkurat en bil fester seg. Design, historikk, motor, produksjonstall, farge, dekor etc. etc. Her er det null fasitsvar. Den tøffeste var selvsagt The Slug. Den mektige Sunbeam 1000 HP som Henry Segrave tok hjem fartsrekorden til lands med i 1927, da han ble den første i historien til å kjøre fortere enn 200 miles per hour (320 km/t). I samme åndedrag må nevnes BRM V16 som man nå bygger i tre nye eksemplar som såkalte Continuation Cars med originale chassisnumre. Femtitallets kanskje heftigste Formel 1 bil, og legendarisk på grunn av sin fantastiske motorlyd.