For 13.gang tok jeg turen til gigamessen innen klassikermesser: Techno Classica i Essen. Nå er det riktignok litt misvisende å kalle den en klassikermesse, for selv om det er mest klassikere fra 60 til 90-tallet, så er det hundrevis av sportsbiler og luksusbiler laget de siste 10-15 årene også. I tillegg har Techno Classica mistet sin status som den største messen av denne typen, da fjorårets første utgave av Auto e Moto d’Epoca i Bologna var enda et hakk større. Men Essen har mange fordeler kontra Bologna. Ikke hvis man tenker byarkitektur, for der gamlebyen i Bologna kan friste med nydelige kjempegamle bygninger og fontener (inkludert Maserati-fontenen), så har Essen så å si ingenting å friste med. Til byens forsvar ble den hardt rammet av alliert bombing siden Krupp-konsernet hadde sitt enorme industrianlegg her, og man la seg kanskje ikke i selen for å gjøre den så spennende da man skulle gjenoppbygge byen.
Men tyskerne er til gjengjeld bedre på både øl og mat enn italienerne i min bok, og det tyske folket er også langt mer høflig hva gjelder å respektere at man tar et bilde av en bil. Mens man i Italia ikke bryr seg det minste om at man prøver å få et ledig øyeblikk for å ta bildet, og går og står akkurat hvor det passer dem. Dessuten er det enklere å komme seg til Essen enn til Bologna, man tar bare flyet til Düsseldorf, fulgt av en 20-minutters taxitur (eller tog/buss hvis du er så anlagt) til Essen.
Tradisjonen tro tar jeg en særdeles uhøytidelig kåring over mine favoritter fra messen, og her er noen av de jeg falt for i 2024:
Dobbel BB-lykke
Koenig 512 BB Special
Når det gjelder mine favoritter fra årets messe går jeg rett på to biler som begge har mine favoritt-initialer: BB. Synonymt med den franske gudinnen Brigitte Bardot. Hun var inspirasjonen for Leonardo Fioravanti da han tegnet Ferrari BB, og bokstavene stod da også for Brigitte Bardot, helt til Ferraris markedsavdeling fant ut av det og sa at man ikke kunne kalle bilen opp etter Bardot. Så derfor fant man på Berlinetta Boxer historien, som jo ikke gir noen mening, men det er en annen historie. Ferrari BB ble en nydelig bil (som den jo måtte bli da Fioravanti var omgitt av Bardot-bilder i designstudioet), men på sent 70-tall begynte det også å bli et større marked for dyre tuning-biler, gjerne med dristig og til tider ganske så vulgært design. Et ledende firma i så måte utover 80-tallet var tyske Koenig, og på Techno Classica stod en 1980 Ferrari 512BB som hadde fått tuning og stylingfirmaets dramatiske designgrep som gikk i en helt annen retning enn eleganse. Hvis den originale BB lyste eleganse og skjønnhet av typen Brigitte Bardot akkompagnert av Beethoven gikk Koenig i stedet i retning Tracy Adams (skuespillerinne i filmer under disken fra 80-tallet) akkompagnert av Mötley Crüe. Men det funker! Koenig BB er steintøff på sin måte, her er det bare å sette på «Girls, girls, girls» på full guffe på kassettspilleren og cruise avgårde inn i en Miami Vice-aktig tidsalder.