21 and having fun – 1997 Porsche Boxster 986
Daniel Stautland og hans fabelaktige 1997 Porsche Boxster 986
21 and having fun – 1997 Porsche Boxster 986

21 and having fun – 1997 Porsche Boxster 986

Daniel Stautland er bare 21 år. Da er det både imponerende og flesktøft å kunne si at man både kjører Porsche, i tillegg til at man har bygget den helt selv!

Hva kjørte du da du bare var 21 år gammel? Jeg kan i alle fall ikke skryte på meg å kjøre Porsche. En som kan det er derimot Daniel Stautland fra Bømlo, utenfor Haugesund.
- Det er jo en fattigmanns-Porsche, da. Det må sies. Men det er fortsatt gøy å kunne si at man kjører Porsche i min alder, skyter 21-åringen inn.
Til vanlig jobber han som elektriker, og fritiden går stort sett med til bil og husprosjekt. Interessen for bil og motor fikk han i tidlig alder. Da Daniel var 13 år hadde han kompiser som var noen år eldre, og da de begynte å skaffe seg mopeder, så var det klart at han måtte ha en selv.
- Jeg fant en gammel Honda 125cc til salgs på Facebook, og vipps så var vi i gang. Jeg satte meg der og da som mål om at jeg skulle kjøpe meg bil så fort jeg ble 16, forklarer Daniel.

Et par dager etter fylte 16 var også første bil på plass. En gammel Passat. Da hadde de eldre kompisene begynt med stance-biler, blant annet to brødre som hadde hver sin Audi A4, skamsenket med fete felger.
- Han ene skulle selge felgene sine, og de passet på Passaten. Så da ble det felger, og senk ble montert i løpet av en ukes tid. Jeg så på bilen. Så en gang til. Nei, ikke lav nok, så da handlet jeg coilovers. Bilen var nok min inngangsbillett til stance, og tre år etter jeg kjøpte den byttet jeg den ut med en BMW F31 i 2021. Den fikk samme behandling. Luftsenk denne gangen. Tredelte Work-felger. Den tok med seg noen småpriser på et treff her og der, men jeg har mark i ræva og ønsket meg noe som var litt mindre vanlig å se med stance-stuk, forteller Stautland.

Se også videoen fra da vi besøkte Porsche-museet

21-åringen satte seg tre krav for sitt nye prosjekt. Det skulle være noe litt annerledes. Bilen skulle få bøttestoler, og den skulle være den første typen av sitt slag i Norge med luftfjæring. I starten så han på Toyota MR2. Han var i kontakt med et par-tre stykker, men av forskjellige grunner kom ikke en avtale i boks.
- Jeg hadde sett en Porsche Boxster ligge ute i tre-fire måneder. Den vendte jeg alltid tilbake til. Vi begynte å komme i slutten av januar, og skulle jeg ha klart en bil til sesongen så måtte jeg ha noe nå. Et bud ble sendt, og jeg fikk en god pris på den. Da landet jeg på det. Turen over fjellet med bilhenger bak en slapp Transporter i snøsludd og i bekmørket var mildt sagt ikke trivelig, ler Daniel.
Kompisen som var med på turen fikk plutselig telefonen til Daniel kastet i fanget like etter de hadde kjørt fra forhandleren. «Sjekk notatene mine. Der er det en liste over deler jeg skal ha. Bestill alt!», var beskjeden. Daniel hadde nemlig planene klare, og han kunne ikke vente med å komme i gang.

Les også: Bilen Porsche skulle ønske de bygde: 1989 Porsche 911 Safari 3.8


Skruingen er noe Daniel har lært seg selv. Har han stått fast har både Youtube og en «far som kan alt» vært veldig bidragsgivende. Til vanlig jobber han turnus, og han dro ut etter han hadde hentet bilen. Da han kom hjem igjen hadde mye av delene ankommet, og da var det bare å sette i gang.
- De originale demperne bak var utrolig lange, så her måtte jeg ut med stikkakslingen for å i det heletatt få de ut. Luftunderstellet er fra Airmext. Et litt billigere alternativ, men de er bygget på mål og var stort sett plug and play. Foreløpig har de funket bra også, så ingenting å syte over her, forteller Daniel.
Karosseriet er også oppgradert, men noe av det før Daniel sin tid. Blant annet er det montert Porsche 996 GT3 front og sideskjørt. I tillegg ser du sikkert at bilen har hardt tak.
- Det er en hardtop som er vanskelig å få tak i. Den endrer utseendet på bilen totalt, og er kanskje den delen med bilen jeg er mest fornøyd med. Den originale Porsche-hardtopen blir litt boblete, men her får man mer fastback-linje. Bilen går fra å være litt gubbete til å bli skikkelig tøff, spør du meg. Jeg fant den via en tidligere eier på bilen, faktisk. Jeg la ut et bilde av bilen på et Porsche-forum, og han kjente igjen den og tok kontakt. Han fortalte at da han solgte bilen i 2016 så gikk den til forhandler, og de ville ikke ha med hardtopen. Han hadde bare lagret den hjemme, og tok kontakt med meg. Kompisene mine sier jeg ofte har gullhår i ræva, og dette var vel et greit eksempel på nettopp det, ler 21-åringen.

Samme gullhår skulle slå til ved felgkjøp. Det er tross alt ikke like enkelt å finne noen feite felger med Porsche-boltmønster som på for eksempel BMW. Spesielt om man vil gå en litt annen vei enn klassiske BBS eller lignende.
- Likevel fant jeg noen til salgs hos en som hadde hatt de på en 997. Han hadde ingen tro på at felgene skulle passe på Boxsteren, men ut ifra mine beregninger så skulle det gå fint. Han bodde tilfeldigvis bare en halvtime unna en kompis jeg har fra Stance of Scandinavia, så jeg fikk han til å hente dem og sende dem i posten. Felgene er Rotiform OZT på 19 x 9 foran og 19 x 11 bak. Det er temmelig tjukke hjulbuer her, så disse måtte rulles om det skulle være håp. Men når de først sto på så satt de som et skudd! Jeg måtte til og med space ut framhjulene med 30 mm for å få de flush. 100 kg felger i posten var temmelig pent, ler Daniel.

Stautland bygger biler slik han selv liker det, og han ønsker gjerne en form for reaksjon på byggene sine. Enten det er en positiv eller negativ. Med en slik bakgrunn så går det ikke å beholde bilen i sølvgrå, slik den var da han kjøpte den. Han ville prøve å lakkere selv, og han hentet inn tips og triks både fra nettet, men også faktiske lakkerere.
- Jeg fikk dog litt sprikende tips på starten. Noen mente jeg måtte ha slipegrunning. Andre sa tynn primer. Jeg burde kanskje lest litt mer på produktene, men jeg ente opp med å kjøre slipegrunning. Jeg passet også på at dysen var i riktig størrelse og alt det der. Resultatet ble vel så som så, for det ble veldig nuppete. Da var det bare å hive seg rundt med ekstra slipejobb, sukker Daniel.
Når det kom til fargevalg satt 21-åringen på flyplassen på vei til jobb. Da han kom hjem skulle lakkeringen gjennomføres, så han måtte begynne å bestille lakk.
- Mens jeg ventet på flyet skrollet jeg på Facebook, og der dukket det tilfeldigvis opp en grønn Audi RS6. I kommentarfeltet var det noen som hadde spurt om fargekoden, og de hadde fått svar, så der og da bestemte jeg meg for at Java Green skulle det bli. Jeg ble temmelig fornøyd med lakkjobben. Det er min første, og jeg gjorde alt i egen garasje. Det er langt fra noe proffgreier, men det ble ok, og jeg lærte mye og vet hva jeg skal gjøre bedre neste gang, forteller Daniel.

Les også: 944en som ser ut som en million.
 

Mekanisk er ikke bilen gjort så mye med. For å få den så billig så mulig gikk Daniel for 2,5 liters flatsekseren, og billig måtte den være for å ha råd til all ombyggingen. Det er original girkasse, og det eneste som er byttet er stort sett vedlikeholdsdeler. Det har dog kommet på et nytt Designtek eksoksanlegg, men det er mer for lyd og utseende, enn det er for effekt.
- Jeg var litt skeptisk i starten av eierskapet, skal sies. Oljelampa blinket på lavt turtall. Typisk oljetrykkfeil. Jeg postet på forumene og der var det full krisemaksimering. Mange mente at det bare var å ribbe ned hele motoren og kjøpe ny, men etter noen feilsøketips fant jeg ut at det var en oljereturfjær som ikke funket som den skulle. 50kr på Ebay, og vipps så var det fikset, heldigvis! Puster Stautland lettet ut.

Innvendig er det også gjort en god del jobb. Selvfølgelig ble det bøttestoler i, fra Sparco denne gangen. Den originale spilleren er byttet med en 1-DIN Pioneer med flip out. Det er kommet på plass nytt 4-toms komponentsett i dashen, og det er bygget inn nye 6,5 tommere i dørene fra intet, da det ikke er høyttalere der originalt. I tillegg er alt bak stolene bygget inn med høyttalere, med 4 stykker 3,5 tommere lagt som en slags lydplanke, og 2 x 6,5 subwoofere. Det er med andre ord presset mest mulig inn på minimalt med plass, og det høres mildt sagt godt i den lille cockpiten. Det er også bygget en hjemmelaget senterkonsoll med innebygd kontroll på luft, GPS-radar, lysbrytere og ekstra brytere til fremtidige funksjoner. Rattet er byttet i et sportslig Stutz-ratt, lakkert i bilens farge. Det er begynt å trekke om det gamle rød-brune interiøret til svart alcantara, men det er foreløpig pågående arbeid. Det stopper ikke der. Foran i «frunken» ligger to kompressorer og en lufttank skjult under gulvet. Deretter er det bygget en ventilblokk på toppen med luftstyringen, med rustfrie stålrør i fri dressur og appstyrte LED-lys rundt for maksimal show-effekt. Deretter er resten av frunken trukket i svar alcantara. Deilige greier!
- Jeg elsker å holde på med småelektronikk og lys. Jeg drar omtrent ingen steder uten å ha meg med noe form for ledlys, ler Stautland.

Se også video: Mios sin Oslo Blau 1994 Porsche 911 RWB

Det meste av ombygging gikk på knappe 3-4 uker. Da var det fri fra jobb, og effektiv bygging med 8-12 timer jobbing hver bidige dag fra gutten med den ville stå-på-viljen. Daniel har gått for utseende over komfort og effekt.
- Å få til alt på dette budsjettet er nok naivt. Med det sagt så er bilen veldig fin, men ganske stiv. Det er samtidig en god ting, for den sitter fantastisk i svingene, og det er jo det disse bilene er til for til syvende og sist. I tillegg er det langt bedre enn originalt, da det føles ut som en båt til sammenligning.
Allerede på første store show ble det pris for beste stance på Motorama i Stavanger. I tillegg var Stautland på Stance of Scandinavia sin stand på Oslo Motorshow.
- Det var en motivasjonsboost, det! Det ble mange positive kommentarer, og mange som ikke kunne tro at lakkjobben var førstegangsreis i egen garasje. Det er nok langt fra alle på Porsche-forumene som liker det jeg har gjort, men det er bare gøy, smiler Daniel.
Fremover er det interiøret som skal gjøres ferdig. Men det er ikke bare der hvor planene er store.
- Jeg har en søknad inne nå om å få godkjent bredding på den. Da tenker jeg i en form for Rocket Bunny-stil, så jeg planlegger å handle kit for Porsche Cayman og modifisere det, avslutter 21-åringen.
Det er mildt sagt imponerende å se hva Daniel har fått til, både med tanke på alder, midler og erfaring. Det ser heller ikke ut som han har tenkt til å stoppe med det første, så at det kommer til å dyttes ut mang en fet bil fra garasjen hans i Bømlo i tiden fremover, ja det er jeg bombesikker på!