80-tallsbombe med Ferrari V8 – Nå på auksjon
Tidenes tøffeste hot hatch?
80-tallsbombe med Ferrari V8 – Nå på auksjon

80-tallsbombe med Ferrari V8 – Nå på auksjon

Dette må være «the hottest of hot hatches»!

Når man tenker på hot hatch-modeller så glir tankene fort til små, kjørevillige biler med frontmontert motor, framhjulsdrift, kanskje til og med firehjulsdrift, og om man er heldig, en liten turbo i tillegg. Fra Golf GTI som revitaliserte sjangeren, til den ekstremt morsomme Toyota Yaris GR i dag. En av de tøffeste noensinne må dog være Sbarro Super Eight. Bilen som ble bygget i ett eksemplar, og debuterte på Geneve-messen i 1984. Ikke bare ser det ut som man har paret en Golf og en Ferrari Testarossa for å skape den ultimate 80-tallsbomben, men den er i tillegg utstyrt med en midtmontert Ferrari V8!

Hypp på flere gromme hot hatcher? Les om Henriks hylgromme 1985 Renault 5 Turbo 2!

Bilen ble skapt av den legendariske sveitseren Franco Sbarro, og slo ned som en ren ufo under Geneve-messen i 1984. Den ble umiddelbart solgt til en sveitsisk samling. Dagens eier har hatt den i 4 år, før han nå har bestemt seg for å auksjonere den bort på Bringatrailer.

Ikke bare har den Ferrari-motor, men den er også bygget på Ferrari Ramme. Fra 308 GTB for å være helt presis. Denne ble så kortet ned, og det fantastiske glassfiber-karosseriet ble formet over. På kom tidsriktige 15-tommers BBS-felger med høy kontrast på innpresset foran og bak. Drivlinjen i bilen er også tatt fra Ferrari 308, som vil si en 2,9 liters selvpustende V8 på 240 hestekrefter. Langt fra den villeste Ferrari-motoren som er laget, men i en hot hatch, og med den lyden den gir, så er det mer en nok til at dette må være en av tidenes tøffeste småbiler. Motoren er matet til en 5-trinns manuellkasse som videre er koblet til bakhjulene. Ferrari-deler er også brukt når det kommer til bremser og mye av understell.

Se gjennomgang og hør bilen i denne videoen:

Selv om denne bilen ble Sbarros eneste eksemplar, så har de fortsatt gjort seg flid med interiøret. Her er det mer luksus enn supersportsbil, med deilig brunt skinn, brune tepper, brune matter, i tillegg til herlige tre-detaljer både i sidepanel og i dashbordet.

Les også om VW Golf GTI: Den hemmelighetfylte historien fra da VW var lei av å ligge i høyre fil på Autobahn. 

Sbarro Super Eighten står for øyeblikket i Paris, og ifølge eieren skal den kunne registreres for gatebruk både innenfor EU, mens også i USA. Prisen er heller ikke avskrekkende i skrivende stund. Akkurat i overkant av 550 000 kroner. Det er dog en hel uke igjen av auksjonen, så man kan vel påberegne seg at denne skal opp i løpet av de neste sju dagene. Løp og kjøp!