Omega 0560
Nå som du som leser har en bedre forståelse av hva dette er, og hvorfor det er så innmari gromt, så kan vi snu fokuset inn på den aktuelle bilen i denne reportasjen. Bilen eies av Ole Kristian Lefstad. Han er en ung herremann bosatt i Skaun, og jobber til daglig i Koren Sprengningsservice. Han ble tidlig hektet på Opel, takket være sin Onkel.
- Jeg begynte tidlig å være med min onkel i garasjen. Der var det stappa fullt med gamle Opeler og det er der det hele startet. Jeg kjøpte derfor min første Opel, en Omega A, i en alder av 14 år. Denne ble brukt litt på lokale banedager på Frøya fra jeg var 16 år. Dette ga mersmak og jeg og min onkel bygde deretter en bil sammen som vi enda i dag bruker, forklarer Ole.
Denne driftebilen som Ole her nevner skal vi se litt nærmere på i en egen reportasje, så vi fokuserer på Lotusen. Lotusen ble kjøpt fordi Ole ønsket noe med bakhjulstrekk og mye effekt, og siden Opel sluttet med bakhjulsdrift i 2002, så endte valget på Omega. Da var Lotus det heftigste. Ole fant så et bra eksemplar i Sverige med lite rust. Motoren fulgte med, men var tatt ut av bilen og demontert. Lotusen ble tatt hjem og Ole begynte på oppussingen av bilen.
- Jeg totalrenoverte bilen fra topp til bunn. Den er i stor grad original, men noen oppgraderinger har blitt utført. Motoren er satt sammen på originalt vis med noen litt større turboer, en chip i hjernen og smidd innmat. Maskineringen av motoren er gjort på Cylmo i Trondheim. Videre ble bilen lakkert i originalfargen av Erik Ringstad. Den ble utrolig fin, noe lakkereren er enig i. Han mener det er den beste jobben han noen gang har gjort. Lakken ble deretter behandlet med Kamikazes kjeramiske coating, forteller Ole videre.