«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»
«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»
«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»

«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»

Hvordan tegner man en bil som skal være i salg 10 år fra nå? Hvor henter en bildesigner inspirasjon? Spørsmålene er mange når man får et intervju med BMWs designsjef: Adrian van Hooydonk

Nederlandske van Hooydonk er BMWs designsjef, og har vært hos BMW siden 1992. Han erstattet Chris Bangle som sjef for design i 2009, og når van Hooydonk tok turen til Concorso D’Eleganza Villa D’Este var undertegnede så heldig å få et intervju med designguruen.

Du er jo en moderne designer, hva tenker du når du ser klassiske biler som her?

- Det er tidshistoriske dokumenter. Noen ganger har det vært problemer i verdenshistorien, og du kan faktisk se det på noen av detaljene på bilene. Slik har det alltid vært, og det er svært interessant å se. Når jeg ser meg rundt her ser jeg former og farger, og akkurat fargene er noe som er helt fantastisk. De har ikke metallic-farger, men de har fantastiske farger allikevel. Jeg har kommet hit i mange år, og det er fint å se på disse gamle bilene, og som bildesignere bør vi holde dette gående.

Hvordan ser du på fremtidens biler i forhold til dette?

- Vi jobber med produkter for fremtiden, og prøver å sørge for at fremtiden ser veldig bra ut. Den vil bli helt ulik nåtiden - naturlig nok - fremtidens biler vil bli elektriske, og de vil bli intelligente. Antagelig så intelligente at de kan kjøre selv. Vi føler at de må bli langt mer bærekraftige. Det betyr at de må kunne resirkuleres. Vi må finne ut hvordan vi kan bygge biler av resirkulerte materialer, av resirkulert aluminium og resirkulert plast. Per i dag kan 99 prosent av en ny BMW resirkuleres, og vi har en obligasjon om å ta tilbake bilen når kunden er ferdig med den. Vi kan da ta den fra hverandre og resirkulere 99 prosent, men det neste steget vil bli å ta disse 99 prosentene med materialer, og ut fra det bygge en helt ny bil. For øyeblikket er det ikke mulig. I dag klarer vi å gjenbruke 35-40 prosent av det resirkulerte materialet for å bygge en ny bil, men dette må naturlig nok gå mye høyere opp. Da kan du begynne å prate om å gå sirkulært. Det er det neste store steget for oss.

- Når det gjelder intelligens, ønsker vi ikke at bilene skal ta over. Her hos oss i BMW ønsker vi at kunden skal være i full kontroll. Her er det viktig at føreren til enhver tid vet hvem som har kontroll over bilen. Det kan aldri være rom for tvil. Skal jeg kjøre nå? Eller har systemet tatt over? For det kan fort føre til farlige situasjoner. Så det er noe vi har på radaren vår. Den elektriske mobiliteten er for oss allerede ganske normal, og det er den veien det kommer til å gå. Det vil ta litt tid, men i de neste 5-10 årene vil vi nok se at disse forandringene finner sted. For oss designere er det sånn at mer teknologi lukker opp døren for flere utfordringer og flere muligheter for oss, det er sånn vi tilnærmer oss det. Og vi ønsker selvsagt å bevare gleden over å kjøre bil, og spenningen ved det.

Sett denne? Spinnvill BMW 535i Turbo!

Annonse
«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»
Annonse
«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»

Kan du si noe mer om prosessen bak resirkulering? Hvordan vil dere klare å komme til det punktet at dere kan gjenbruke nesten hele bilen?

- Vi vil f.eks bruke mindre og mindre lim. Vi ser mye på hvordan ting kan settes sammen, og på bruken av få deler for å ta tingene fra hverandre.  Så når du designer ting må du tenke på hvordan ting skal tas fra hverandre.

Hvordan har BMWs designspråk forandret seg de siste årene, og hvordan vil det bli framover?

-  Med BMWs i-biler var tanken bak at det skulle handle om eksperimentering, ny teknologi, nytt design. Så vi lagde biler som i3 og i8, med et nytt designspråk med et renere design som signaliserte null utslipp. Nå ser vi at dette fortsetter inn i iX og i4, men designet til i-bilene begynner også å påvirke designet i vårt kjernemerke, fordi vi vil ha flere og flere elektriske biler, ikke bare i-biler men også i vanlige BMWer. Så designspråket vil bli renere og renere. Designspråket vårt nå prøver å oppnå sine resultater med få linjer og få elementer, og kanskje hvis vi ser inn i fremtiden, så vil det også være en del av hvordan vi skal få bilene til å bli sirkulære, å evaluere hvor mange deler og biter vi bruker for å lage en bil.

Hva er ditt syn på retrodesign?

- Det kommer litt an på hvilket merke du jobber for. For noen merker gir det mening å ha et helhetlig designspråk som knytter deg til merkets fortid, det prøver vi å gjøre. Alle våre merker har en stolt historie, Mini, BMW og Rolls-Royce, og jeg tror at i designet vi gjør i dag så ser du vårt opphav. Men vi prøver selvfølgelig å flytte oss framover, det er helt nødvendig. Med Mini var designet det samme i 40-50 år, så da vi lanserte den nye Minien fikk den først et tydelig retrodesign, og det var det mange som gjorde akkurat på den tiden rundt år 2000. Mange merker så tilbake akkurat da, mye fordi framtiden virket litt usikker på det tidspunktet. Men siden vi restartet Mini har vi flyttet oss forover.

Hva med dem som jobber hos BMW? Må de følge en viss mal, eller står de fritt til å komme med sine ideer?

- Våre designere får ikke noen bok om BMW når de starter, så det er ikke sånn at vi følger et bestemt designspråk som våre folk må lære seg. Vi har et museum hvor folk kan gå for å få inspirasjon, og også et lager med rundt 500 biler, hvor alle før eller siden tar turen for å se. Det ser jeg også selv når jeg går rundt her. Det er mange vidunderlige detaljer som man kanskje bare har sett på et bilde før, også får man se det på ordentlig. Men det er viktig å ikke repetere fortiden, for da blir sirklene stadig smalere, og ikke det rette for å pushe et merke forover.

Når du designer biler så vet du jo at bilene ikke kommer på markedet før mange år etter at du har tegnet dem. Samtidig må du jo følge trender. Men hvordan gjør du det når du må tegne bilen lenge før den slippes?

- Ja, det er nærmest svart magi. Vi vet ikke. Ingen vet. Det er faktisk den hardeste delen av jobben. For akkurat nå, dette året vedtar vi designspråk som skal ut på markedet i 2025. Og etter at bilen slippes er den gjerne på markedet i 7-8 år. Så det betyr at bilen vi tegner nå må fortsatt se bra og moderne ut i 2032. Gjør vi jobben vår bra vil bilen se bra ut også etter det, fordi det er bra for gjenbruksverdien på bruktmarkedet. Våre kunder ønsker å kjøpe noe som holder seg godt i verdi. Så når du tenker på det blir det en stor utfordring, og man kan bli redd. Men heldigvis tenker ikke jeg eller mine designere sånn. Vi tenker konstant på fremtiden, og som designer mener jeg du må ha gode antenner.

- Du må følge med på hva som skjer rundt deg. Personlig er jeg interessert i arkitektur, kunst, mote, industridesign. Vi har også et designstudio som gjør produktdesign, og det er del av mitt område. De har kontorer i Los Angeles og Shanghai, så vi designer ikke bare biler. Vi er i touch med andre selskaper, og utvikler produkter for fremtiden. Fra det klarer vi å få et ganske godt bilde av hvordan andre industri-aktører kommer til å utvikle seg, sånn 4-5 år fra nå, og det vil jo da ha en effekt på hvilken måte våre kunder vil se på bilene våre. Men du kan aldri være sikker, og det er den ærlige sannheten. Jeg har aldri søvnløse netter fordi jeg er nervøs for valgene vi har tatt, men det hender jeg våkner opp med en ide, og begynner å skissere litt midt på natten. Det er alltid spennende når et nytt produkt skal lanseres. Vi har designkonkurranser mellom våre ulike studioer, og fra et titalls sketsjer velger vi ut noen som vi bygger modeller av, også blir noen til full-size modeller som vi presenterer til styret. Vi går fra 4 biler til 2, også tre måneder senere fra 2 til 1.

Hvor mye vanskeligere er det å designe en bil i dag enn det var for 10-15 år siden?

- Det har jeg tenkt mye på. Er det blitt vanskeligere å gjøre bildesign? Det føles sånn av og til, fordi det blir mer og mer reguleringer som man må følge og bilene må oppfylle. Men på den andre siden så går teknologien framover, hva angår det som er mulig å få til med materialer og metall og karbonfiber. Så til sammen tror jeg det jevner seg ut. Jeg ser min jobb som en industridesigner. På hvert produkt jeg lager må jeg tenke på disse tingene. Hvordan skal det lages? Hvor mye vil det koste? Hvordan blir det å lage det på denne måten vs en annen måte? Hva slags mekanikk skal man bruke? Hvordan virker den? Og til slutt: Hva ønsker kunden å gjøre med produktet? Disse tingene har alltid vært sånn. Når jeg går rundt her og ser bilene her tenker jeg kanskje at designerne da hadde det enkelt, fordi alt ble gjort for hånd. Det var sånn «Luigi, bøy denne sånn, og den sånn», også ble det slik. Men det er nok ikke hele sannheten. For jeg antar at hvis designerne på den tiden hadde fått se de verktøyene vi har til rådighet i dag, så ville nok også de ha blitt bra utfordret. Vi kan lage utrolig former på få minutter, som det tok dem måneder å få til, så jeg tror at det jevner seg ut. Hver tidsperiode har sine utfordringer og problemer. Heldigvis for oss fortsetter verktøyene å utvikle seg, så det vi kan lage i dag er mye mer komplekst enn det man kunne gjøre for 50 år siden.

Mange kaller i8 for et ikonisk design, vil det bli flere slike typer design framover?

- Takk først for at du kaller i8 ikonisk, den tar jeg. Vi prøver å lage alle våre biler ikoniske, og ser du på 3-serien er den målestokken i sin klasse, og det har den vært i årevis. Det samme med 5-serien, og X5 og GS på motorsykkelsiden. Så for å klare det i så mange år, må du gjenoppfinne ting. Du kan ikke bare ta små steg. Kanskje er det mer vanskelig å gjøre det på vanlige kjerneverdier, men jeg tror at alle våre produkter må utvikles. BMW har alltid sett på markedet, og klart å finne nisjer, også når folk sa at det ikke fantes noe marked for noe sånt. Det klarte vi med Touring og X6, og det viste seg å være store segmenter, så det vil vi alltid gjøre.

Annonse
«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»
Annonse
«Det er nærmest svart magi. Ingen vet»

Vil moderne design noensinne bli klassisk?

- Jeg tror det, fordi allerede her på årets utstilling ser vi mange 90-talls superbiler, og bare for noen år siden ville ingen trodd det. Man ser det også på verdiene til klassiske biler, biler fra 30-tallet og 50-tallet synker i verdi, mens biler fra 60, 70 og 80-tallet stiger i verdi. Fordi samlerne blir yngre. De kjøper alltid eller samler på ting som de syns var kult da de var barn, så det vil utvikle seg naturlig tror jeg. I hver generasjon vil man finne de få bilene som er spesielle, så en dag håper jeg at kanskje en i8 kan være her, sånn 30 år fra nå. Jeg vet ikke. Alle nyere biler kan selvsagt ikke bli så klassiske at de ender opp her, men sånn har det alltid vært. Ser du på bilene fra 50-tallet så er det de spesielle, one-offs, de med spesielle eiere som har en unik historie som finner veien til plenen her.

Hvor henter du inspirasjon?

- Jeg henter det fra enhver bestrebelse. Kunst, produktdesign, arkitektur, motedesign og ting jeg liker, avslutter BMWs joviale sjefsdesigner.

Starten på en legende. BMW E30 M3