Dette er bilen som kan være med på å fullstendig endre bilindustrien
BMW i Vision Circular Concept
Dette er bilen som kan være med på å fullstendig endre bilindustrien

Dette er bilen som kan være med på å fullstendig endre bilindustrien

Det er en ting at fremtiden skal være elektrisk, men hva gjør man når ressursene er brukt opp? BMW jobber med løsningen, og deres i Vision Circular beviser nettopp det.

Vi hører mye om at fremtiden er elektrisk, men samtidig tar altfor få innover seg at det å produsere biler som skal bestå av en mengde ulike materialer og råstoffer er alt annet enn miljøvennlig. Men det finnes ett svar på det også, som kan bekjempe dagens kast-og-bruk mentalitet blant kjøperne: Sirkulær økonomi.

I dag produseres mesteparten av verdens produkter gjennom utvinning av råvarer ved hjelp av fossil energi, produkter selges, brukes – og kastes. Varen har en begynnelse og en slutt. Dette kalles en lineær økonomi. Men det er også mulig å designe varer for lang levetid og gjenbruk, basert på prinsippene fra sirkulære kretsløp i naturen, hvor man tar utgangspunkt i at alle ressurser man benytter i produksjonen skal gjenbrukes slik at det ikke skapes avfall. Dette kalles en sirkulær økonomi. Det handler om grønne råvarer og karbonnøytral produksjon, hvor man lager ting som enkelt kan tas fra hverandre og repareres.

Enter BMW i Vision Circular. En småbil anno 2040. Den er bredbent som en bulldog, med kraftig markerte partier, en wedge-aktig frontrute, et stilrent frontparti uten masse overflødig krimskrans, samtidig som den unngår den trøstesløst kjedelige fronten som nesten alle elbiler omfavner. BMWs nyre er digital, og blir først synlig når bilen «vekkes opp». Karosseriet som består av resirkulert sekundær-aluminium og sekundær-stål har den karakteristiske Hofmeister-knekken simulert med en animert flate, og bak finner man en støtfanger av resirkulert plast og lysfunksjoner som digitale flater. Glassflatene som strekker seg over taket og ned til hekken er av resirkulert glass. Alt i alt en mesterlig oppvisning av et stilrent design laget på et så enkelt og miljøvennlig vis som overhodet mulig. Kort sagt imponerende.

Liker du gammel BMW bedre? Prøv denne BMW 535i turboen

Bilen som er tenkt på som et svar på hvordan en bil kan være i 2040, omfavner fire prinsipper: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE og RE:CYCLE, som alle bør være selvforklarende.

Ved å bruke biobaserte råmaterialer, har i Vision Circular klart å oppnå bruken av 100% resirkulerbare materialer og muligheten for 100 prosent gjenvinning. Altså at når bilen blir destruert, så kan 100 prosent av den resirkuleres og gjenvinnes, og brukes på nytt til å bygge en helt ny bil. Til og med batteriet er 100 prosent resirkulerbart.

Den er designet og konstruert etter sirkulære økonomiprinsipper for hele verdikjeden, og symboliserer BMWs ambisiøse plan om å bli verdens mest bærekraftige bilprodusent for individuell og førsteklasses mobilitet.

Det handler i bunn og grunn om noe så voldsomt som et fullstendig paradigmeskifte innen bilindustrien. At en bil kan resirkuleres og dens materialer gjenvinnes. Igjen og igjen og igjen i en evigvarende sirkel. Da har man oppnådd ett fullstendig sirkulært kretsløp, og det vil være banebrytende for bilindustrien.

I BMWs bil er alt av materialer, det være seg aluminium, stål, glass eller plast resirkulerbart og fornybart. Dette er da også helt nødvendig med tanke på framtidens mangel på råvarer. Men det handler ikke bare om materialer, store deler av bilen er laget slik at både interiør og eksteriør raskt kan demonteres når bilen har gjort sitt, og gå inn igjen i verdikjeden som grunnlaget for en ny bil.

Lim erstattes av smarte skjøteteknikker, både for miljøet sin del, men også for enklere design og sortering av materialer. Hva så med lakk tenker du kanskje? Jo, i stedet for lakk har de ulike karosserioverflatene fått forskjellig varmebehandling, slik at de fremstår som ulike farger.

En annen fiffig løsning er at i stedet for å bruke vanlige emblemer og logoer, er disse nå gravert med laser for å unngå bruk av ekstra tilleggsdeler. Så har man dekkene, som er laget av sertifisert, dyrket naturlig gummi, i kombinasjon med resirkulerte gummipartikler.

Dette er altså en av de aller mest framtidsrettede biler noensinne, og BMWs sjefsdesigner Adrian van Hooydonk, er naturlig nok stolt over den når han forteller om den. Jeg møter ham på Concorso D’Eleganza Villa D’Este hvor BMW har tatt med seg mange ulike biler, både konsepter og ulike entusiast-varianter:

- Det er litt skremmende å komme hit med nye biler, parkert rett ved siden av disse fantastiske historiske bilene, det skal sies, forteller Hooydonk.

Har du lest dette intervjuet med BMWs designsjef? 

- Men det er viktig, og jeg tror at de som er her ønsker at historien skal fortsette, at mobilitet skal fortsette. Jeg ønsker ikke at det skal bli sånn at man tenker at fortiden var fantastisk, og at fremtiden dessverre ikke er så bra. Vi jobber med produkter for fremtiden, og prøver å sørge for at fremtiden ser veldig bra ut. Den vil bli helt ulik nåtiden - naturlig nok - fremtidens biler vil bli elektriske, og de vil bli intelligente. Antagelig så intelligente at de kan kjøre selv. Vi føler at de må bli langt mer bærekraftige. Det betyr at de må kunne resirkuleres. Vi må finne ut hvordan vi kan bygge biler av resirkulerte materialer, av resirkulert aluminium og resirkulert plast.

 

- BMW i Vision Circular ble gjort for showet i München, og hele ideen bak den bilen er et sirkulært design. Vi må finne ut hvordan vi skal få det til, og det vil ta litt tid, men ideene man ser i bilen er under utvikling. Våre ingeniører ønsker virkelig å oppnå dette. Per i dag kan 99 prosent av en ny BMW resirkuleres, og vi har en obligasjon om å ta tilbake bilen når kunden er ferdig med den. Vi kan da ta den fra hverandre og resirkulere 99 prosent, men det neste steget vil bli å ta disse 99 prosentene med materialer, og ut fra det bygge en helt ny bil. For øyeblikket er det ikke mulig. I dag klarer vi å gjenvinne 35-40 prosent av det resirkulerte materialet for å bygge en ny bil, men dette må naturlig nok gå mye høyere opp. Da kan du begynne å prate om å gå sirkulært. Det er det neste store steget for oss.

Men hvordan skal man få dette til i praksis?

- Vi vil f.eks bruke mindre og mindre lim. I denne konseptbilen har vi sett mye på hvordan ting kan settes sammen, og har mange skruer som kan enkelt vris for å ta deler fra hverandre. Vi kan ta hele setet fra hverandre bare ved å åpne en skrue. Så når du designer ting må du tenke på hvordan ting skal tas fra hverandre.

- Bilen er veldig ren. Hele fronten er veldig ryddig og består av få deler. Ser du på våre vanlige biler i dag, så består den ene frontlykten alene av 60 deler, alle pent designet og framstilt, men veldig kompleks. Grillen vi bruker i dag består av 20 deler, så når du tenker på framtiden gir det mening å tenke ikke bare at det skal være estetisk rent, men også at man må redusere bruken av deler, avslutter Van Hooydonk.  

Om dette er malen for biler anno 2040 vet nok ingen, men det er ingen tvil om at BMW her er inne på kjernen av miljøproblemer, nemlig å gå bort fra bruk-og-kast mentaliteten, og i stedet gjenvinne og gjenbruke det man kjøper, inkludert biler. I så måte kan BMW i Vision Circular vise seg å bli en særdeles viktig bil på lang sikt, for hvordan biler skal lages i fremtiden.