Drømmevogna – 1994 Audi RS2
1994 Audi RS2
Drømmevogna – 1994 Audi RS2

Drømmevogna – 1994 Audi RS2

Det er lite som slår en oppskremt rekkefemmer i en 90-talls Audi.

Året er 1995 og Atle Smeby er bare en ung gutt på rundt syv år på denne tiden. Han hadde allerede da vært bitt av motor-basillen noen år, men fikk en sommerdag dette året en sjelsettende opplevelse. Faren til en kompis hadde vært i Tyskland og hentet hjem to helt nye biler. Den ene var en Audi S6 og den andre var en RS2, begge i Nogaro blå. Da Atle, som i dag er 36 år gammel og jobber som produksjonsoperatør hos Maarud, fikk sitte på denne maskina så var det gjort.
- Dette ble drømmebilen. Jeg husker enda den gamle e-postadressen min var «audirs2», humrer Atle.

Audi RS2
I 1994 lanserte Audi for første gang en stasjonsvogn med RS-bokstaver på bagasjeluka. Forkortelsen som står for RennSport, som oversatt fra tysk til engelsk kan bety noe slikt som «racing sport», har nå en legendarisk status. Den første bilen var altså 1994 Audi RS2 som var et samarbeid mellom Audi og Porsche. Audi tok utgangspunkt i sin Audi 80 (B4 karosseriet) og en 2,2 liters rekkefem med turbo som de allerede hadde i produksjon. Motoren ble trimmet av Porsche med blant annet en større KK&K turbo, en stor intercooler, heftige dyser, et sett helt nye kamaksler, ombygd innsug og et nytt eksosanlegg som var designet for å skape lav motstand for å unngå baktrykk. For å styre dette modifiserte Porsche en URS4/URS6 Bosch-hjerne. Resultatet ble 315 heftige hestekrefter.  

Audi på sin side tok seg av drivlinja, som var klassisk Audi Quattro. I front var det en åpen differensial og en sekstrinns manuellboks, som var eneste alternativ på disse bilene. Videre bak var det en differensial med elektro-mekanisk låsing. Differensialene er bygd på Torsen-prinsippet. Totalvekten på bilen endte på rundt 1600 kilo, men den klarte likevel 0-100 kilometer i timen på respektable 4,8 sekunder. Den henger med andre ord med både C5 Corvette og 996 Porsche 911.

Les også: Fem gode grunner for å gi gass - 1983 Audi Quattro Coupe

Det ble brukt Porschedeler på mer enn motoren. Både understellet og bremsene er tatt fra Porschemodeller, det eneste de brukte fra Audi 80 er ABS-systemet fra Bosch. Foran finner du 304mm ventilerte bremseskiver og Brembo bremsekalipere. Bak var skivene 299mm, med andre ord ganske store også bak. Du kunne få kjøpt et heftigere bremseoppsett med 322mm ventilerte skiver foran og oppgraderte klosser. Da var du nødt til å ha minimum 17 tommer store felger for. Selve bilen var senket 40 millimeter i forhold til en standard Audi 80 og hadde 17x7 tommer store Porsche Cup-felger med Dunlop-dekk.

Oppskremt maskinist
På grunn av at det bare ble produsert rett under 3000 eksemplarer av RS2 så er de svært ettertraktet. Dermed blir også prisen deretter. Det ble hovedutfordringen for Atle for å realisere drømmen om å kjøpe sin helt egen RS2.
- Etter å ha drømt om en slik lenge, så endte jeg opp med å slå meg til ro med at en S2 Avant kunne være et godt alternativ. Jeg fant et eksemplar og ringte litt rundt til tidligere eiere for å høre litt om hvilket liv denne bilen hadde levd. Tilfeldigvis var en av de tidligere eierne av bilen en gammel klassekamerat av meg. Etter å ha pratet litt med han spurte han «du skal ikke ha deg RS2 da?». Jeg svarte at det var drømmen, men at det dessverre ble for dyrt. Da kunne klassekameraten min fortelle meg om en slik RS2 som en annen kompis av han igjen skulle kvitte seg med for under 400.000 kroner, og det er nesten en uhørt billig pris på slike biler. Jeg ble naturlig nok nysgjerrig og tok kontakt med vedkommende. Han og hans far hadde eid bilen i syv år, men nå ville han heller fokusere på en Bel Air han bygde, og måtte derfor kvitte seg med Audien. Jeg reiste opp for å se på den og selv om det var noen skavanker og slikt, så kjøpte jeg bilen med en gang. Litt spontant, men plutselig var jeg eier av en blå RS2, forklarer Atle.

Les også: Kraftpakken - 1989 Audi S2

Bilen Atle hadde kjøpt var en 1994 Audi RS4 som ble registrert på norske skilter i år 2000. Bilen var på tidspunktet Atle kjøpte den relativt original utseendemessig, sett bort fra at forrige eier hadde kappet fjærene bak noe for å få bilen til å ha lik høyde foran og bak. Innvendig har den originale skinnstoler fra Recaro og karbonfiberdetaljer som var ett av to valg av på interiøret du kunne velge.
- Motormessig så var det gjort en del. Turboen var byttet ut til en større Precision turbo, oppgraderte dyser, større intercooler og 7A kammer. Den hadde også fått Maxxecu motorstyring og ble benket hos BPH Performance i Charlottenberg. Effekten etter dette var på 400 hestekrefter på hjul, kontra 315 i motoren originalt, så den var ganske frisk i frasparket, forteller Atle.

Fra godt til vondt
Som med de fleste andre bilentusiaster så er det ikke bare en bil som står på lista over drømmebiler. Atle er heller ikke noe unntak der og bare noen måneder etter at RS2en var kjøpt, dukket det opp en BMW E60 M5 på Finn til en altfor rimelig penge. Da klarte ikke Atle la være og kjøpte denne. Da måtte Audien ryke og den dro derfor videre etter bare et kort eierskap.
- På mange måter var M5en nesten en enda større drømmebil for meg enn Audien var. Den var helt svart og jeg klarte ikke la vær. Det er kanskje det dummeste valget jeg har tatt, forteller Atle.

Årsaken for at han sier dette er fordi at bare kort tid etter han kjøpte M5en og kvittet seg med RS2en skjedde det noe som enhver bilentusiast frykter. En morgen skal Atle ut en tur med bilen og oppdager til sin store skrekk at den mangler fra gårdsplassen.
- Jeg anmeldte det og la ut på Facebook at bilen var stjålet. Innlegget ble delt 2000 ganger og meldingene haglet inn fra folk som mente de hadde sett den, men bilen dukket aldri opp igjen. Jeg hadde dermed gått fra å ha to drømmebiler til å ha ingen, så det ble en ganske mørk avslutning på en ellers veldig koselig historie, sier Atle.

Selv om det ikke helt ble slik Atle hadde håpet endte han opp med å kjøpe en BMW 5-serie E34 som et gammelt ektepar hadde eid. Planene med denne er mange, deriblant turbomotor. Så vi får bare se hva Atle lager av denne når han kommer i gang. Når det kommer til RS2en så ble den overtatt av en entusiast ved navn Stig Arman Borge som i disse dager gjør en totalrenovering av bilen.