Tirsdag hadde vi en sak på at Dodge-sine muskelikoner avlives (Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger), noe som kan diskuteres om er riktig eller ikke. V8eren forsvinner, det er det ingen tvil om, men så kommer det vel litt an på øyet som ser om ikonene faktisk dør, eller om de bare følger utviklingen. I natt ble nemlig Dodge Daytona SRT presentert. En helelektrisk elbil som kommer til å kjøre sirkler rundt de tidligere modellene.
Hør lyden og sjekk presentasjonen her:
Mens andre elbiler fokuserer på å være stille, så gjør Dodge det stikk motsatte. De pumper opp lyden. 126 dB. Like mye som en Hellcat. Dodge vil presentere industriens første «eksosanlegg» på en elektrisk bil, som de kaller "Fratzonic Chambered Exhaust". Daytonaen konverterer elektrisitet og luft inn i et «eksossystem» som formes og forsterkes til en virrende lyd som kommer ut bak. Vindtunneler og rør som går gjennom bilen skal (visstnok) gi deg den rå lyden og følelsen som en kompressormatet Hemi. Tunneler inn gjennom grillen vil også bidra med marktrykk. Ideene og delen skal visstnok være patentert, så mye tilsier at dette ikke bare er konseptslabberas. Bilen vil ha en multispeed girkasse som vil gi deg både følelsen og lyden av girskifting.