I USA kondemneres de, i Norge kommer de godt ut i skadesaker
I USA kondemneres de, i Norge kommer de godt ut i skadesaker
I USA kondemneres de, i Norge kommer de godt ut i skadesaker

I USA kondemneres de, i Norge kommer de godt ut i skadesaker

Amerikanske forsikringsselskap kondemnerer kollisjonskadde biler, mens i Norge er de billigere enn sine konkurrenter, ifølge IF.

I denne artikkelen kunne du lese at det i USA er svært kostbart å krasje en Tesla. Ofte er kostnadene for skadene såpass store at selskapene velger å kondemnere bilene, til fordel for å reparere de. I snitt var prisen på de 120 kondemnerte Tesla Model Yene mellom 600.000 og 800.000 kroner.  Teslas Elon Musk på sin side sier de gjør det de kan for å minimere kostnadene ved en eventuell kollisjon. 
- Vi ønsker å minimere kostnadene ved å reparere en Tesla hvis den er involvert i en kollisjon. Det er bemerkelsesverdig hvordan små endringer i for eksempel utformingen av støtfangeren, og det å tilby reservedeler som trengs for å reparere skader, har en enorm effekt på reparasjonskostnadene. De fleste ulykker er faktisk små skader, som en ødelagt skjerm eller en ripe på side av bilen, sier han.

Billigere i Norge
I Norge er derimot ting litt annerledes enn i Teslaens moderland, ifølge IFs fagsjef på takst Olav Seljelund.
- Når det gjelder Tesla Model 3 og Y er deleprisene gunstig i forhold til konkurrenter og dermed lavere skadekostnad. Dette medfører også at innløsningsfrekvensen er noe lavere enn tilsvarende konkurrenter. Når det gjelder Model X og S er skadekostnaden på disse noe høyere, og da vil også innløsningsfrekvens være mer på linje med konkurrenter.

Det er med andre ord ikke like skummelt å kollidere med Teslaen din her til lands. Noe av årsaken er ifølge Olav en lavere delepris på den elektriske elbilen, sammenlignet med andre bilmerker.
- Snittskaden påvirkes i stor grad av delepriser. Når det gjelder delepriser på Tesla  - så har model 3 og Y vesentlig lavere delepriser enn sammenlignbare biler, og skadetypen er  forholdsvis like for alle bilmerker. Det vil likevel alltid være en eller annen bilmodell som i perioder vil stikke seg ut.

Hva som er årsaken til at Tesla kommer godt ut i Norge, sammenlignet med andre bilmerker, vet ikke Olav.
- Jeg kjenner ikke til forholdene rundt behandling av skadesaker i USA og har derfor ikke mulig å sammenligne disse.