N for NISMO - 2001 Nissan Skyline GT-R V-spec 2
2001 Nissan Skyline GT-R V-Spec 2
N for NISMO - 2001 Nissan Skyline GT-R V-spec 2

N for NISMO - 2001 Nissan Skyline GT-R V-spec 2

Robin kjøpte seg en strøken Nissan Skyline og valgte å gå bananas i delehylla til NISMO.

Det var en vakker sommerdag utenfor Kjevik flyplass at Refuels utsendte journalist satt på en benk i solskinnet. Det er Robin Franzen og hans Nissan Skyline GTR vi ventet på. Det tok ikke lang tid før den umiskjennelige lyden av en turbo-rekkesekser høres i det fjerne. For en person med sans for japanske motorer er lyden av RB26-motoren som er plassert i motorrommet på Nissan Skyline omtrent så nær en kommer den hellige gral for min del.
- Skyline har vært med meg helt siden jeg var en liten guttunge oppe i det som før i tiden het Nord-Trøndelag. Bilspill og filmer, da spesielt den beryktede Fast and The Furious-serien tippa meg skikkelig over, forteller Robin mens han drar ut et gir så det hyler i Nissan-motoren foran oss.
Det er vanskelig å komme unna denne filmserien når en prater med unge bilentusiaster. Det Burt Reynolds var i Smokey And The Bandit for den eldre generasjonen, var Paul Walkers karakter Brian O’Conner for de som er en del yngre. Likt er det også at Burts Trans Am satte spor, på samme måte som Pauls Skyline gjorde det samme.  

Prøvde å ro seg unna
Det har gått i motor og ting som durer i hele Robins oppvekst. På vinteren er det snøscooter som gjelder, mens det om somrene er biler av forskjellige slag som tar opp tiden. Måten han til slutt endte opp med å faktisk kjøpe en Skyline er rett og slett en rekke tilfeldigheter.
- Det hele begynte med at bestekompisen min, som er amcar-frelst, plutselig hadde kjøpt seg en japansk sportsbil. Jeg spurte hvilken og da fortalte han at det var noen Nissan-greier. Jeg fulgte opp med om det ikke kunne være en Skyline? Joda, fortalte kompisen min som hadde kjøpt en R33 GTS-T. I og med at han var en ihuga Amcar-fantast, så ville han selge bilen hver han var bortreist på jobb, men hver gang han kom hjem ville han ikke selge likevel, og plutselig en dag klemte han ut av seg at han vurderte å kjøpe en R34 Skyline. Da var jeg storkar et øyeblikk og ga beskjed om at da skulle jeg også kjøpe en, uten at jeg trodde dette skulle bli noe aktuelt scenario i det heletatt, forklarer Robin.

Se video: Fast and Furious - Lotte Sandmarks Nissan Skyline

Det endte med at Robins bestevenn faktisk holdt ord og kjøpte seg en R34 Skyline. Da ble det med ett litt mer alvorlig for Robin også, som hadde lovet å gjøre det samme. Robin prøvde først å ro seg unna med at han ikke hadde vinterlagring. Det kontret bestekompisen med at det var uproblematisk, for det ordnet han. Så prøvde Robin nok en gang å ro seg unna med at det ikke var flere til salgs. Også dette kontret kompisen til Robin med at selgeren av bilen han hadde kjøpt sin Skyline av hadde en til. Da var det ikke annet enn for Robin å fikse penger til å kjøpe en slik bil og faktisk holde det han hadde lovet.
- Jeg tok kontakt med vedkommende som min kompis hadde kjøpt bilen av og vi ble enige om at jeg skulle få se på bilen. Den var skikkelig strøken, så vi signerte salgskontrakt og jeg tok med meg bilen hjem igjen. Det var først da jeg fikk sjekket litt at jeg plutselig oppdaget at dette var en V-spec 2-utgave av Nissan Skyline GT-R, sier Robin videre.

Nissan Skyline GT-R V-spec 2
Den første Skylinen ble faktisk lansert så tidlig som i 1957, da under Prince Automobile Company, et bilmerke som i 1966 ble en del av Nissan. Etter det har det kommet syv utgaver av den populære sportsbilen, hvor R32, R33 og R34 er det mest populære. Femte generasjon, som går under navnet R34, kom på markedet i 1999 og ble produsert frem til 2002. Nissan Skyline R34 ble levert med samme motor som du finner i de to foregående utgavene av sportsbilen, altså en 2,6 liters twin turbo rekkesekser kalt RB26DETT. Denne motoren er sagnomsust den dag i dag for å være overdimensjonert, særdeles glad i trimming og som nevnt tidligere i artikkelen har den trolig den fineste låten en rekkesekser fra Japan har lagd. 276 hestekrefter var det offisielle tallet Nissan opererte med, som en følge av avtalen japanske bilprodusenter hadde seg imellom med å begrense effekten på sportsbiler til 206 KW, eller 276 hestekrefter om du vil. Det har seg dog slik at Nissan kanskje brydde seg mindre om dette enn de latet som, for uoffisielle tester av motoren har vist så mye som 327 hestekrefter på svinghjulet. R34, i likhet med sine to eldre brødre, er utstyrt med firehjulstrekk, samt en sekstrinns Getrag 233-manuellkasse.

Les også: Godzilla - 1993 Nissan Skyline GT-R

Victory Spec, eller V-spec om du vil, kom med stivere fjærer, en elektronisk styrt differensial og ATTESA E-TS firehjulstrekksystem. Det består av en elektronisk styrt transferkasse som står montert på bilens girkasse. Du kan med dette systemet selv bestemme hvor mye effekt du vil ha på framhjulene, men maksimal fordeling er 50:50. Nytt på Skyline R34 var også at du fikk en 5,8 tommer stor LCD-skjerm hvor du kunne lese av verdier som for eksempel turbotrykk, olje og vanntemperatur. På V-spec fikk du også muligheten til å lese av G-krefter, rundetider og slikt snacks. Robin har en slik V-spec 2 som har enda stivere fjærer enn den første utgaven av V-spec. Den hadde også større bremseskiver og kom utstyrt med karbonfiberpanser og luftinntak på panseret. På V-spec 2 fulgte det også med alumiumspedaler, midtkonsoll i iridium, sorte seter og oransje blinklys til fordel for hvite. Du fikk også diffuser i karbon bak og splittere både på sidene og foran. Dette var der for å øke luftstrømmen under bilen så mye som mulig.

Ikke redd for langturer
Robins Skyline startet livet i Japan. Der ble den kjøpt av en herremann som øyeblikkelig leverte den til NISMO (Nissans motorsportavdeling) hvor det ble kjøpt en heftigere ECU og NISMO setetrekk til den. Den ble etter mange år solgt videre og havnet i Norge, til eieren Robin kjøpte den av. Der ble den stort sett stående i garasjen, kun tatt ut til noen biltreff og noen små lufteturer.
- Bilen var så å si strøken da jeg kjøpte den, og i og med at det var en del NISMO-deler på den fra før, så bestemte jeg meg for å fortsette med akkurat det. Bilen har derfor fått Nismo S-tune frontfanger og NISMO leppe i karbon. Den har fått karbonføtter til vingen og Nismo vingeblad, som også er i karbonfiber. Sideskjørt og leppe bak er også i karbon og også levert av NISMO. Speildeksel i karbon er fra NISMO. Senterkopper, hjulbolter, blinklys, gulvmatter og speedometer er også fra NISMO, ramser Robin opp.

Det er enkelt og greit mye NISMO-deler som pynter denne japanske legenden. Det er heldigvis ikke bare pynt det er blitt brukt penger på. Under panseret finner vi en original RB26DETT som har fått den allerede nevnte oppgraderingen av ECU, men den har også fått NISMO tørrfilter, intercoolerrør, større NISMO intercooler, NISMO turbotrykksjustering, clutch og trykkplate, et lettere NISMO svinghjul, samt et NISMO oljefilter og oljepåfyllingslokk. Av deler som ikke er levert av NISMO så kan det nevnes HKS Superturbo catback-eksos, Tomei katalysator i titan og HKS registerreim. Når det kommer til understellet på bilen så er det oppgradert med HKS Hypermax coilovers, NISMO tårnstag, Project MVU bremseklosser og et sett originale NISMO LM1 felger.

Robin kjøpte bilen i 2018 og tok den øyeblikkelig med ut på eventyr. Da kastet han seg med i det som heter for Eurorally. Det er en biltur gjennom Europa for sportsbiler og luksusbiler, hvor de kjører fra by til by. Om morgenen har de bilutstilling før de reiser videre til neste by og gjør det samme der.
- Det var en veldig moro tur. Da fikk jeg møtt mange likesinnede som også var ute på langtur med drømmebilen sin. Bilen fungerte utmerket og har blitt brukt til korte og lange turer også i ettertid her hjemme. Jeg reiser faktisk av og til på biltur med han jeg kjøpte Skylinen av, for vi har blitt kompiser i ettertid av handelen. Nå ser jeg frem til å ta ut bilen på tørre veier igjen. Jeg har også en Audi RS6 som jeg også bruker.