Prosjektet som ble bedre enn en M3 – 1992 BMW 318i S Coupe
1992 BMW 318i S Coupe
Prosjektet som ble bedre enn en M3 – 1992 BMW 318i S Coupe

Prosjektet som ble bedre enn en M3 – 1992 BMW 318i S Coupe

Var delen å få tak i på en M3, ja da finner du den også på denne gamle E36en. Det blir egentlig helt på kanten til fake news å i heletatt kalle den en 318i lengre.

Den som har utført mye av denne ville ombyggingen er Tommy Volden fra Vinterbro. Tommy er 31 år gammel, og har hatt interesse for bil stort sett hele livet. For noen uker siden publiserte vi en artikkel på hans bror, Kenneth, sin Porsche 944, og opphavet til bilinteressen er ganske likt som i den historien.
- Da jeg var mindre var jeg og broren min på Gatebil, og i tillegg så er det historien om at Pål Richard Eidsvoll bodde rett nedi gata her. Han drev med Gatebil Extreme, blant annet, så å få henge litt i garasjen der satte definitivt spor. Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle bli bilmekaniker, men fant rett og slett ut etter hvert at det ikke var så fryktelig vanskelig. For å videre utfordre megselv valgte jeg å gå veien mot biloppretting og lakkering i stedet, og det jobber jeg også med den dag i dag, forklarer Tommy.

Interessen for BMW startet med E30, og det er egentlig der hovedinteressen ligger. Allerede som 16-åring var Tommy fast bestemt på at det var E30 han skulle ha. Året etter fikk han klørne i en 325ix, og den berømte snøballen hadde begynt å rulle i maks hastighet. I dag har han tre E30er i tillegg til, skal man kalle det en M3-replika? Litt usikker er jeg selv. Det jeg kan si med to streker under svaret er i alle fall at den gamle 318i S Coupen vi i dag skal presentere er et sykt bygg, med smakfull utførelse.

Se video
En av de mest fantastiske BMW-byggene i Europa? 1995 BMW E36 Compact Widebody

Volden fant bilen på Finn ved en tilfeldighet. Det som vakte interesse med en gang, var tilstanden og delene som var montert på den.
- Det var førstebilen til han som solgte den. Han hadde hatt den i omtrent ti år, og hadde kommet et stykke i prosjektet om å konvertere bilen til en M3. Deriblant var understell og drivlinje fra M3 på plass, og det var også Vader-interiør som M3en har. Interessen min var vekket. Bilen hadde han lakkert selv, og så … vel, «så der» ut. Etter ombyggingen hadde den heller aldri kommet på skilter, så den hadde stått lenge og kun bli tatt ut en gang eller to i året på prøveskilter. Et ganske perfekt utgangspunkt for min del. Planen var egentlig bare å lakkere den opp og selge den videre, men ettersom at det ble litt mer jobb på den, og den ble så pass spesiell som den ble, så endte jeg opp med å beholde den selv, forteller Tommy, som overtok bilen i 2018.

Det kommende året brukte 31-åringen på å plukke bilen fra hverandre. Hele forstillingen ble plukket ned, og bilen ble dynket i malingsfjerner for å komme helt inn til det gamle tyske stålet igjen. Noe rust ble sveist, og i tillegg så kom det en svært smakfull modifisering som man nærmest ikke ser med mindre man vet om den.
- Bakskjermene er breddet 4 centimeter i stål på hver side for å få plass til dekkoppsettet. M3-delene som var på plass var egentlig i fin stand, så mye av jobben som sto igjen kan man kalle en restaurering mer enn en ombygging. Det er dog lagt ned veldig mye jobb i lakkeringen, og siden bilen hadde stått så lenge så måtte så å si alt av slitedeler byttes ut. Det vanskeligste som billakkerer er å lande på hvilken farge man skal ha. Grunnen til at det er vanskelig er fordi man vet hva som finnes der ute, så det er mye å velge mellom. Jeg bladde i alskens fargekart helt til jeg fant en Ferrari-farge. Jeg hadde tidligere lakkert en bil i Ferraris Rosso Corsa, så jeg visste at italienerne hadde peiling på flotte nyanser fra før. Denne blåfargen hadde blitt laget til den da ganske nye LaFerrari, og det var forståelig nok ikke enormt mange blå eksemplarer å finne vanlige bilder av. Etter å ha studert litt bilder på nettet så landet jeg på at jeg måtte prøve den. Jeg var så heldig at Billakkspesialisten sponset meg med all lakk sett bort fra selve fargen. Etter lakkjobben var gjort lot jeg bilen stå i et par uker før jeg slipte ned bilen igjen og la ripefri klarlakk på toppen, som jeg var så heldig å få sponset av sjefen min. På denne måten fikk jeg fargen enda mer skinnende, og ekstra mye speil-finish i lakken. Spør du meg så ble det rett og slett dritkult, smiler Volden.
Det er bare å stemme i. Blåfargen er ytterst dyp, men den popper ekstremt samtidig som den ikke er skrikende. Et perfekt valg til en slik type bil!

Se også videoen på Malins Widebody BMW 330 CD

Understellet er som nevnt byttet ut i sin helhet med et nytt fra en 3,2 liters M3. Det er dog oppgradert med XYZ True coilovers bak, da M3 ikke kom med det originalt. Motor er også M3, og er en 3-liter S50B30 rekkesekser på 286 hestekrefter. Denne er så å si alt av slitedeler byttet eller overhalt på, og det er egentlig kun toppakning som ikke er rørt. Slanger og radiator og egentlig alt ellers har vært ute og blitt oppgradert. Bremsene er naturligvis også M3, men dimensjonen er oppgradert. 5-trinns manuellkassen og eksosen? Selvfølgelig originalt M3.
- Alt man får tak i til M3 er montert på denne bilen, rett og slett. Jeg kan i alle fall ikke komme på noe som er mulig å bytte ut som ikke er M3. Den jobben gikk egentlig helt fint. Det meste passet rett på, så det har ikke blitt mye modifisering for å få M3-delene til å passe og slikt. For å få bilen enda stivere har jeg også montert H&R stabstag på den, så nå er den urikkelig og jævlig, ler Tommy.

Les også
Topp 5 vakreste BMW, kåret av BMWs egen designsjef

Karosseri-messig har bilen også fått et ekstra løft. Foran er det montert en leppe som er en DTM-etterligning. DTM FiberWerkz står for de underliggende sideskjørtene med kant nederst, og Fancywide har levert diffusoren bak. Vingen bak er en original M3 GT-vinge. Å jasse opp karosseriet så pass, men samtidig få det til å se smakfullt ut uten å bli vulgært er en kunst i seg selv, og det er tydelig at Tommy håndterer den kunsten uten problem. En annen kunst er å finne riktige felger.
- Dette er et sett med Rondell 0072 som jeg hadde liggende. Jeg hadde brukt dem på en E36 tidligere, og det var egentlig med viten om at de stakk ut bak på den forrige som gjorde at jeg visste jeg måtte bredde denne bilen. Det var vanskelig å få breddingen så pen som jeg ønsket den, men jeg synes det ble et bra resultat til slutt! Felgene måler 8,5 x 17 foran med ET 13, og 10 x 17 med ET 15 bak. Det er kule kantfelger som ikke er altfor dyre. I tillegg passet fargen på dem veldig godt opp mot det blå, så det var egentlig aldri tvil om at jeg skulle bruke disse videre, forklarer Volden.
Så er det svært gledelig å høre at det er ikke bare utseendet som har blitt lagt mye vekt på, men også det som ikke nødvendigvis gir det største visuelle uttrykket. Rundt felgene står det nemlig Michelin-dekk i form av et sett med 215/40-17 Pilotsport 4 foran, og 245/40-17 Michelin Pilot Sport 5 bak. «En bil blir ikke bedre enn ens dekk» er det kanskje noen som har sagt en gang. Kanskje ikke. Du hørte det i alle fall her! Det som er sikkert er at masse effekt har liten nytte med mindre man har godt grep!
- I tillegg bruker jeg bilen flittig på trackdays og slikt, så gode dekk må til. Det er forskjellen på om man holder seg på veien eller ikke smiler 31-åringen.

Også innvendig er det, lite sjokkerende nok, originalt M3-interiør. Tommy har med bistående hender fått trukket opp tak og alle paneler og deksler fra A-stolpen og bak i alcantara. Instrumenter er M3, og rattet er et BMW M Tech 2-ratt som ble levert originalt i bilene som ikke kom med airbag, som visstnok skal være sjelden vare. Alt i herlig svart utførelse.
- Sammen med breddingen var nok den største utfordringen å få den godkjent. Jeg hadde et litt for stort avvik på vekt, men etter å ha fått fikset det, gikk den rett gjennom. Dette var vel omtrent ett år etter at den kom i midt eie. Det er vel ikke den beste bilen å kjøre om man tenker på komfort, men den er utrolig gøyal. Den er stiv som bare juling, noe som gjør den sinnsykt morsom å kjøre aktivt med. Det er lite som holder følge med den i svinger. Det er som om den går på skinner, og uansett hvor mye man vil så får man rett og slett ikke sladdet med den, smiler Tommy.

Se også video
1972 BMW 3.0 S på luft!

Siden bilen kom på veien har Tommy fått lagt på 50.000 kilometer på telleren, dette til tross for at han omtaler den kun som en «kosebil». En av grunnene til at odometeret har fått kjørt seg er hans deltakelse på Eurorally i fjor.
- Da kjørte vi gjennom de baltiske landene og hjem igjen, helt problemfritt. Jeg hadde vært nøye med forarbeidet så jeg var sikker på at det ikke skulle skje noe, og det gjorde det heller ikke. Den turen var rett og slett fantastisk, og jeg har allerede meldt meg på neste års tur med samme bil. Men det har ikke alltid gått problemfritt heller. Bare noen måneder etter at bilen var ferdig raste clutchen utenfor Gøteborg da vi var på vei til et treff. Utløserlageret eksploderte, og da får man mildt sagt ikke kjørt særlig mye. Heldigvis var den en kompis som hadde en kjenning der nede, så vi hadde et sted å taue bilen til, forteller Tommy.

318en, eller M3en har blitt et fantastisk skue. Den skiller seg ut uten å være vulgær. Men selv om bilen tilsynelatende er ferdigstilt og i absolutt nydelig skikk, så blir det mer enn nok å henge fingrene i for Volden i månedene som kommer.
- Jeg hadde bilen inne på EU-kontroll nå nylig, og de presterte å havne i en ulykke. Hele siden ble tatt av et autovern, så nå må jeg tilbake til arbeidsbenken og få rettet opp og lakkert den på ny. Bilen var jo strøken, så det går ikke an å gjøre noe annet enn å legge igjen nye timer i garasjen igjen, sukker 31-åringen.
Til tross for denne dårlige flaksen, og at bilen i utgangspunktet skulle lakkeres og flippes, så har tankene om salg aldri kommet igjen for Tommy.
- Nei, dette er nok en bil som blir med meg videre i lang tid. Det er noen som skal komme med en temmelig svær bunke med sedler før jeg i det heletatt skal vurdere å la den gå, avslutter Tommy motiverende.