Når de fleste av oss hører navnet «Ford», tenker nok de fleste umiddelbart til USA. Så føres tankene videre til kanskje både Tyskland og England. Men sjelden er vel første reaksjonen: Frankrike.
Ford SAF (Ford Société Anonyme Française) er kanskje ukjent for flere. Den franske avdelingen ble opprettet i 1916, før den ble solgt til et litt mer kjent navn i 1954. De ble nemlig kjøpt opp av Simca. Før den tid ble det dog lagd noen franske Forder. I 1948 ble Ford Vedette produsert. En, i europeisk målestokk, ganske stor familiebil unnfanget av Edsel Ford. I 1951 kom også Comète ut fra den franske Ford-fabrikken. En bil som skulle bli merkets luksusbil. De fikk hjelp fra Facel for å lage karosseriet, selskapet som i 1954 startet bilmerket Facel Vega. Comète ble først levert med en 2,2 liters V8 Flathead. Siste modellår for denne bilen var 1954. Dette året kom det en ny utgave som fikk tilnavnet Monte Carlo. Denne ble utstyrt med 3,9 liters Mistral V8 på 106 hestekrefter, som vanligvis satt i Ford sine lastebiler. Motorens store slagvolum gjorde at bilen ble svært beskattet under den franske regjeringens såkalte 22CV-regler. Det ble produsert i underkant av 600 Monte Carloer, før Simca tok over Ford SAF. Simca fortsatte produksjonen av sin egen utgave av Comète Monte Carlo, frem til at også den ble avlivet i juli, 1955.