Etter at Carlos Tavares forlot sin stilling som CEO av Stellantis har det nå dukket opp stadig nye rykter om han. Lange ferier, mikrostyring og prioritering av grønne prosjekter som tapte penger. Det er dog en ting som har satt seg som en torn i øynene på bilentusiaster verden over: han var den som sto bak avgjørelsen om å kutte ut Hemi-åtteren.
Verdens motorpresse reagerte med forundring da Dodge lanserte at de skulle kutte ut Hemien så fort som de har gjort. Det virket litt bakvendt å kutte ut kanskje det sterkeste varemerket Dodge hadde aller først. Nå ser det ut til at vi i hvert fall har fått et svar på hva som var årsaken.
- Alle ønsket å beholde Hemimotoren, men det ble gitt beskjed om at "vi må være grønnere", og det var lite eller ingenting vi kunne gjøre for å endre avgjørelsen, sa en anonym kilde til CNBC.
Les også: Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger
Det avsløres også av de anonyme kildene, som har jobbet i Stellantis-systemet, at amerikanske ledere ofte var bakbundet av Tavares, som presset på med kostnadskutt og mikrostyrte budsjetter. Tavares flyttet også ingeniørprosesser og intern beslutningstaking fra USA til Europa. Dette skapte splittelse innad i Stellantis-systemet.