Tavares gravla Hemi-motoren – nå angrer mange i konsernet
Tavares gravla Hemi-motoren – nå angrer mange i konsernet
Tavares gravla Hemi-motoren – nå angrer mange i konsernet

Tavares gravla Hemi-motoren – nå angrer mange i konsernet

I søken etter grønn profitt, tok Carlos Tavares livet av den elskede V8-motoren.

Etter at Carlos Tavares forlot sin stilling som CEO av Stellantis har det nå dukket opp stadig nye rykter om han. Lange ferier, mikrostyring og prioritering av grønne prosjekter som tapte penger. Det er dog en ting som har satt seg som en torn i øynene på bilentusiaster verden over: han var den som sto bak avgjørelsen om å kutte ut Hemi-åtteren.

Verdens motorpresse reagerte med forundring da Dodge lanserte at de skulle kutte ut Hemien så fort som de har gjort. Det virket litt bakvendt å kutte ut kanskje det sterkeste varemerket Dodge hadde aller først. Nå ser det ut til at vi i hvert fall har fått et svar på hva som var årsaken.
- Alle ønsket å beholde Hemimotoren, men det ble gitt beskjed om at "vi må være grønnere", og det var lite eller ingenting vi kunne gjøre for å endre avgjørelsen, sa en anonym kilde til CNBC.

Les også: Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger

Det avsløres også av de anonyme kildene, som har jobbet i Stellantis-systemet, at amerikanske ledere ofte var bakbundet av Tavares, som presset på med kostnadskutt og mikrostyrte budsjetter. Tavares flyttet også ingeniørprosesser og intern beslutningstaking fra USA til Europa. Dette skapte splittelse innad i Stellantis-systemet.

Splitt og hersk
Tavares lederstil skapte ofte misnøye blant amerikanske ledere. Han var veldig opptatt av sin «Dare Foreward 2030»-plan og var helt uinteressert i andre ideer. I tillegg la han ofte møter med amerikanske ledere til midt på natten amerikansk tid, i tillegg til å snakke negativt om amerikanske avgjørelser i møter. På denne måten ble det «oss og dem».
- Da Tavares startet, sa han at senteret til selskapet er et sted i Atlanterhavet, men det ble veldig tydelig for oss at senteret i selskapet var i Frankrike, sa en tidligere Stellantis-leder til CNBC.

Det ble så tatt en beslutning om å vrake populære modeller med bensinmotor til fordel for å dytte ut elbiler i det amerikanske markedet, som igjen førte til kollaps i salget. Stellantis er ned 43 prosent mens Ford er ned 9, og General Motors er opp 55 prosent.

For syv måneder siden så sluttet også Tim Kuniskis, samtidig som de siste Charger og Challengerene med Hemi-motor. Det er enda et hint om de store utfordringene det har vært internt i Stellantis. Noen dager etter at Tavares avgang, var Kuniskis tilbake i manesjen.
- Jeg kjedet meg, og jeg gikk glipp av kampen. Vi må være helt ærlige; vi får grisejuling. Det er bare å se tallene våre, men det kommer til å endre seg. Det blir bedre og det vil bli endringer, sa Kuniskis optimistisk.