Tidenes raskeste Corvette i lyskryssdueller
Tidenes raskeste Corvette i lyskryssdueller
Tidenes raskeste Corvette i lyskryssdueller

Tidenes raskeste Corvette i lyskryssdueller

Nye E-Ray vil også kunne drifte gjennom snøen med trekk på alle fire hjul.

Det var delte meninger den gangen Chevrolet lanserte den åttende utgaven av sin Corvette. Mange mente det at en midtmotors Corvette tok vekk selve essensen av det en Corvette har vært og bør være. Andre igjen så det som et steg i riktig retning og et nikk til Zora Arkus-Duntov, tidligere sjefsingeniør for Chevrolets Corvette-avdeling, som hadde en drøm om at Corvetten en gang skulle leveres med motoren midt i bilen. Historien om det kan du lese her.

Firehjulstrekk
Nå får menigheten enda mer å diskutere, Chevrolet har nemlig lansert en hybridutgave av Corvette C8, og ikke nok med det; den har også firehjulstrekk. Utgaven heter E-Ray og vil være utstyrt med Chevrolets LT2 V8 i midten og en elektrisk motor foran. V8eren har samme effekt som i en vanlig Corvette, 495 hestekrefter, men foran skal den elektriske motoren tilføre 160 hestekrefter til når det trengs. Corvetten vil fortsatt ha en åttetrinns automatgirboks som skal håndtere de til sammen 655 hestekreftene, noe som er bare 15 hestekrefter mindre enn Z06-utgaven av Corvetten. Den leverer derimot 800 Nm med moment, 180 mer enn Z06-utgaven. Det er estimert at kvartmila vil gjøres unna på usle 10,5 sekunder, mens sprinten fra stillestående til 96 kilometer i timen vil ta kun 2,5 sekunder. Det gjør bilen til tidenes raskeste produksjons-Corvette rent akselerasjonsmessig.

Om vi ser litt nærmere på den elektriske delen av drivlinjen ser man at den mates av et 1,9 kWh-batteri som sitter mellom fører og passasjer. Motoren foran er også overraskende kompakt. Ser man på lastespesifikasjonene, mister E-Ray minimalt med lagringsplass sammenlignet med den vanlige Corvetten. E-Ray har et par unike kjøremoduser takket være den elektriske drivlinjen. Den har en Stealth-modus som lar bilen starte lydløst, perfekt om du ikke vil vekke naboen eller små barn. Corvetten kan kjøre helt elektrisk opp til 72 km/t, forutsatt at det er nok ladning og at du ikke tramper gassen i bunn.

Mer enn bare høy effekt
Chevrolet har gitt E-Ray en kraftig motorpakke, men de har heldigvis ikke gitt seg der, de har også gjort en grundig jobb på resten av bilen. Bilen er 3,6 tommer bredere enn en vanlig Corvette C8, slik som Z06-utgaven også er. Den får også de samme 20 toms felgene med 275-dekk foran og 21 toms felg med 345-dekk bak. Dekkene er dog ikke like heftige som på Z06. Michelin Pilot Sport er standarddekk, mens Pilot Sport 4S er tilleggsutstyr du kan kjøpe til.


Understellet er også oppgradert. Corvetten kommer med Magnetic Ride Control som standard, men Chevrolet har laget en egen utgave til E-Ray. E-Ray deler også de samme keramiske bremseskivene som du finner på Z06. Foran er bremseskivene 399mm med seksstemplet kaliper, mens bremsene bak har firestemplet kaliper og 391mm bremseskive. Den eneste negative siden ved Corvetten, om en ser bort fra personlig smak på om den bør ha elektrisk drift eller ikke, så er det vekten. E-Ray veier 185 kilo mer enn en standard Stingray-utgave av Corvetten. Sånn sett er det kjekt med både store bremser og mer effekt.

Prisen på herligheten starter på 104.295$ i USA, som på norsk blir like over en million kroner med dagens kurs. Dette er usle 10.000 norske kroner billigere enn en Z06.