Ukas bil – 1972 Opel Manta A 1900
Ukas bil – 1972 Opel Manta A 1900
Ukas bil – 1972 Opel Manta A 1900

Ukas bil – 1972 Opel Manta A 1900

Nesten 30 år etter hans første Manta, har Kai Roger på ny skaffet seg et skikkelig glis.

Kai Roger Ugland kommer fra Halden, og vokste opp med en far som kjørte Opel. Det smittet over til Kai selv, som har ført til at han selv har hatt noen biler fra det tyske merket på samvittigheten, deriblant et par Calibraer, Kadett og Manta. Spesielt Mantaen minnes han godt.
- Den hadde jeg da jeg var 18 år. Rød. Skikkelig ungdomsbil. Jeg skulle jo aldri ha solgt den, innrømmer den nå 48 år gamle Haldenseren.
En annen ting som hjalp på med Opelinteressen var miljøet rundt bil i hjembyen.
- En av Haldens eldste bilforhandlere drev med Opel den gangen. I dag er jeg salgssjef og medeier i nettopp den forhandleren, som nå har navnet Berg Bil. Her driver vi fortsatt med Opel, så du kan vel si at merket har en spesiell plass hos meg, forteller Kai.

Les hele historien om Opel Manta A – Europas første rimelige «muskelbil»

Savnet etter en kul Manta ble etter hvert stort, og i 2018 fant han en bil som han rett og slett ikke klarte å si nei til.
- Denne 1972-modellen dukket opp for salg i Danmark. Den hadde blitt restaurert for omtrent ti år siden, og den så utrolig pen ut. Jeg kontaktet selger, som var en skikkelig hyggelig fyr. Jeg fikk tilsendt prospekt og masse bilder, og det så faktisk så bra ut at jeg bare slo til på bilen usett, smiler Kai.
Med bilen fulgte den første kjøpskontrakten, og det viste seg at bilen ble bygget på Københavnfabrikken som en original 1900-bil, og ble solgt ny i Danmark bare to dager etter den var ferdigbygget. Den har kun hatt to eller tre eiere før Kai fikk klørne i den, og forrige eier gjorde en utrolig restaurering på bilen.

Se også videosaken på Leif-Sverres nydelige Manta B

- Jeg reiste ned og så en bil i utrolig bra bruksstand. Alt var så å sitt nytt. Den er lakkert om i en Opel Zafira A-farge med svarte detaljer som også er i en Opel-kode. Under så den strøken ut, og det er gjort en hel del teknisk. Motoren er en totalrenovert CIH 2-liter som er lett tunet fra Risse Motorsport og justert hos Westspeed DK. Den har doble 45mm Webere, og det er satt inn en Getrag 240 som har 5 gir. Videre er det montert grenrør og 2,5 tommers eksos, og bremsene er tatt fra Rekord 2.2, med ventilerte skiver foran og 230 mm skiver bak. Den er senket en del fra tyske KAW 60/50 senkesett, og så har jeg kjøpt til et sett med felger fra Lenso. De har BBS-stuket, men jeg ville ha krom på hele ringen og felgen, så da ble kjøpt fra det engelske firmaet. De er 16 x 7,5, og sitter på 195 dekk som setter krona på selve bilen synes jeg selv. Selve godkjenningsprosessen med alt som var gjort med bilen tok jo litt tid, men jeg må berømme både danske importør, samt teknisk avd hos Bertel O. Steen og biltilsynet på Hafslund i Sarpsborg med å være veldig behjelpelige med å få bilen teknisk godkjent og på norske skilter, smiler Haldenseren.

Også innvendig er bilen meget fin. Her er det stort sett originalt, sett bort fra at det er satt inn et sett med Recaro-stoler fra Kadett GTE. Disse har blitt trukket om til skinn så å si likt det originale baksetet.
- Det er jo litt gøy med de gamle originale statiske sikkerhetsbeltene. Det er slike ting som gir så mye sjarm og nostalgi, og som gjør at man får den gode gamle følelsen. Slenge i en god gammel cd-plate og høre den deilige motoren male som en katt. Med oppsettet jeg har er den utrolig fin å kjøre, og kan lett være på motorvei uten å måtte konstant ligge på skyhøye omdreininger slik en original ofte må. Den er faktisk veldig sterk med den motor og gir-kombinasjonen den har. Det blir en del vindsus om man når tresifret antall kilometer i timen, men det lever jeg fint med. Det er en fryd å kjøre. Så er den jo vakker å se på. Jeg er veldig begeistret for 70-talls coupeer, og Manta A karosseriet er jo bare lekkert. Linjene er veldig tiltalende, og jeg synes bilen ble veldig bra etter at jeg fikk på hjuloppsettet, smiler 48-åringen.

Sjekk ut Ivers Ascona med 540 hestekrefter! 

Fremover skal bilen først og fremst vedlikeholdes, og nytes.
- Jeg bruker bilen til jobb og småturer egentlig hele sesongen. I tillegg er vi en gjeng som holder på med disse gamle Opel-modellene og en eller annen Ford, så det sosiale er det ingenting å si på. Berg Bil arrangerer Opeltreff 21. mai her i Halden som jeg naturligvis skal på, samt at det blir deltakelse på flere av de store Cars & Coffee-treffene som er på torsdager oppe på Festningen her i byen. Selv om byen kanskje er mest kjent for amerikansk bil, så er det også masse europeisk og annen veteran, og det er jo ekstra gøy for oss med den interessen. Vi satser på en fin sesong, konstaterer Kai Roger.

 

Husk å legge inn din bil i garasjen!