Her ble det aller meste gjort. Alt er som nytt, og den er rustsveiset. Daværende eier jobbet for Volvo Equipment og hadde tilgang på deler, så den ble restaurert tilbake til originalstand til hver minste detalj, hvor til og med stickersene ser kliss nye ut. Jeg fikk tak i bilen i på senhøsten i 2016, og det var ikke akkurat vanskelig å få den godkjent her til lands heller, ler Knut, og legger til at det eneste som ikke er originalt på bilen er rallylysene foran fra Bosch.
- Alle hadde det på den tiden, så det må være greit tenker jeg. Det er skikkelige fester uten å borre hull, så vil man ha den hundre prosent original er det lett å tilbakestille.
Husk at også du kan legge inn din bil i vår garasje.
Ifølge Knut så drar ikke 240en verken skinnet av pølsa eller snerken av kakaoen, og når man er vant til amerikanske muskler er også det forståelig. I motorrommet står det nemlig en B21A med 102 ikke fullt så spinnville hestekrefter, med tilhørende firetrinns manuell girkasse med overdrive.
- Sammenlignet med de amerikanske bilene mine så er det helt ærlig en nitrist kjøreopplevelse. Men det å kjøre en bil fra 1977 som kjennes ut som akkurat en ny bil fra 1977 er jo en litt spesiell følelse. Så jeg slenger inn en av mange kassetter jeg har i den originale radioen, og koser meg med dårlige tekster om kjærlighet, drikking, kjærlighetssorg og både gitt og mottatt juling, ler Knut, og avslutter:
- Men det er gøy å kunne møte på veteranbiltreff i noe annet enn en Amcar en gang iblant, selv om folk jo stiller spørsmålstegn ved valg av bil når det er denne som får luftet seg. Men med denne når jeg en helt annen gruppe mennesker, og kommer i kontakt med en ny krets med folk som jeg ikke nødvendigvis gjør med de amerikanske bilene. Det har alltid vært mye Volvo i Norge, men akkurat denne modellen er det ikke mange som har sett før, så det gir hele greia en ekstra dimensjon.