Ukas bil – 1982 Fiat Spider 2000
1982 Fiat Spider 2000
Ukas bil – 1982 Fiat Spider 2000

Ukas bil – 1982 Fiat Spider 2000

Hva passer vel bedre på landets første sommermåned enn en åpen italiener?

Med tunge navn som Pininfarina, Tom Tjaarda og Eurelio Lampredi inne i teamet så er det ikke rart at Fiat Spider var en modell som ble produsert i nesten 20 år (1966 – 1985). Bilen ble kalt Fiat 124 Sport Spider de første 13 leveårene sine, men i 1979, samtidig som de introduserte 2-liters twin cam-motoren sin, døpte de om bilen til Spider 2000.

Akkurat denne bilen er det Roy Nilsen fra Fall i Oppland har falt for. Forståelig nok! For med norsk sommer, og på norske svingete landeveier er det lite som slår en rød liten italiensk åpen sportsbil. Roy ble naturligvis interessert i bil av sin far, som jobbet med bil hele sitt yrkesaktive liv. Han solgte blant annet Fiat på 60-tallet! Roy har alltid vært svak for design-elementene når det kommer til bil, så at han landet på en Fiat er kanskje ikke særlig overraskende.
- Jeg fikk litt dilla på Spidere etter å ha vært i USA og sett en del av de der. Spesielt det amerikanske og japanske markedet nøt godt av denne bilen, mens det var ikke så mye oppstandelse rundt den i Europa. Spesielt ikke i Norge. De fleste åpne små kabrioletene her til lands var stort sett engelske. Søket begynte i 2011, og da fant jeg denne i Arizona, forteller Roy.
Der hadde den kun hatt to tidligere eiere.

 

Se videoen på Roberts gjennomførte Fiat 131!

Bilen ankom Norge i en ganske grei stand, men det var mye smådetaljer som etter hvert begynte å plage Roy. På høyre side foran var det en liten skade hvor både karosserijobb og lakk hadde blitt gjort på amerikansk quick fix-vis.
Det var så å si dobbel skjerm der skaden hadde vært. Lakkeringen var dårlig, og det var også kromdeler som hadde blitt lakkert. Da jeg uansett måtte ta skjermen så plukket jeg ned mer eller mindre hele bilen for å få lakket den skikkelig. Rust var ikke et problem med tanke på hvor bilen hadde gått, men alt av lister og foringer var råttent, så det måtte oppgraderes. Jeg har montert gule KONI dempere, med sportsfjærer. Felgene er repro Cromodora CD-68 utseende, som ble brukt på blant annet Fiat 131 Rally. De er 7,5 x 15 hele veien rundt. Bilen er levert orginalt med skivebremser , men disse er byttet ut med  Wilwood 4 stemplede calippere.Det er montert kraftigere stabstag i front, og bak er det også montert et stabstag på four link-opphenget, forteller Roy.
I tillegg er US fangerene byttet ut til europeiske orginal fangere. Fiaten som mange andre importerte biler inn til US får ganske vulgære fangere på den tiden.

 

Les om Svens lille Lykkepille. En Fiat 126 med masse historie!

Motoren er en Lampredi 2-liters med doble overliggende kammer og  L-Jetronic innsprøytning fra Bosch. Toppen er overhalt, mens bunnen er original. Nytt aluminium svinghjul er på plass samt et sportsluftfilter. Grenrør og resten av eksosanlegget er i rustfritt stål.  Da girkassen var ute av bilen byttet han clutchen, men eller er også denne den originale 5-trinns manuelle kassen.

 

Carlo Abarth : Trimmingsgeniet som var klar til å slå Ford GT40

Interiøret er helt nytt i form av et herlig lys brunt skinntrekk på både stoler, midtkonsoll, dash og dørpanel. Taket er også byttet fra vinylcab til stoff, og den slitne valnøtten som var i dashbordet er byttet og oppgradert til høyere kvalitet. Bilen ble klar etter to år med restaurering, og etter det har den blitt flittig brukt!
- Den har så utrolig mange fine detaljer. Puppene på panseret. De innfelte dørhandtakene. Den umiskjennelige fronten. Det flotte integrerte tanklokket. Den er rett og slett en drøm å se på. I tillegg er den vanvittig gøy å kjøre. Den styrer som en gokart, og den er forholdsvis sprek, spesielt tatt vekt i betraktning. Man får rett og slett et smil om munnen og blir bare bent ut glad ! Bilen er bygget uten å se på kostnadene. Det er verdt det, for jeg vet at dette er en bil jeg skal beholde, avslutter Roy.

 

Legg bilen din i garasjen du også! https://refuel.no/no/garasjen