Ukas bil – 1982 Volvo 242
Ukas bil – 1982 Volvo 242
Ukas bil – 1982 Volvo 242

Ukas bil – 1982 Volvo 242

Volvo 240 har gått fra å være en småharry rånerbil til å få kultstatus. I alle fall når du gjør den så smakfull som Mads sin!

Hver uke plukker vi ut en bil fra vår garasje og presenterer den som «Ukas bil». Denne uken er det Mads sin strøkne Volvo 242!

Mads Bakken Lindstad jobber som serviceteknikker innen data og IT, og holder til på Løten. Han har nå fylt 37 år. Her er det mye som stemmer med Volvo 240. Litt fra bygda. Barn av 80-tallet. Selvfølgelig skal Mads ha denne bilen!
- Jeg vokste opp med motorinteresse i familien, og moped og Volvo var jo det vi drev på med før man fikk førerkort. I tillegg har jeg alltid vært interessert i Gruppe A, hvor 240 var deltagende, forteller Mads.

Les også - Slik ble Volvo 240 rånefavoritten

Akkurat dette eksemplaret ble importer fra Sverige sendt på 2000-tallet, og fikk ikke skilt før i 2015. Da hadde den kun gått 70.000 km. Mads hadde i lengre tid vært på leting etter en 242, men han hadde aldri funnet det perfekte eksemplaret med riktig farge. Det var frem til denne dukket opp.
- Denne var lakkert opp i original Volvo-farge tilbake i 2009-2010 en gang, og sett bort fra motor og drivlinje var den stort sett i originalstand. Med en gang startet jeg prosessen med å sende inn ombyggingssøknad til SFOOR og Statens vegvesen, da jeg ville gjøre litt med både understell og motor. Dette skulle vise seg å ta lengre tid enn jeg hadde ønsket, da det var midt i en omstillingsperiode rundt regelverket for biler eldre enn 30 år, og det var ikke alt som var avklart på forhånd. Det tok 18 måneder frem og tilbake med biltilsynet, men da svaret på søknaden endelig kom var det gode nyheter. Her skulle jeg få bygge bilen akkurat slik jeg ønsket, smiler Lindstad.

Legg din bil i garasjen du også!

Med et flott utgangspunkt karosserimessig så heiv Mads seg over understellet. Her ble det montert coilovers hele veien rundt, kortstyring, gamle foringer erstattet med nye polyforinger, grovere stag og 1031 sperreaksling. Ny motor kom også på plass i form av en 2,3-liters 940-motor, med senket kompresjon, portet topp, Turbonetics T3 turbo, H-profilråder, større intercooler og DRE ECU datasprut. Motoren er koblet til en 6-trinns girkasse fra en BMW diesel, og eksosen er bygget om til tretoms med rustfri bakre svai. Til sammen er nå bilen godkjent med 286 gamp.
- Jeg kunne ha skvist ut en del mer, men dette skal bare være en softis-bil tross alt, så det holdt lenge, smiler mannen fra Løten.

Sjekk ut Håkons Volvo 240 på luftfjæring og med US-lykter!

Når effekten økes er det også greit å ha riktig utstyr for å stoppe bilen igjen, så Mads har montert Volvo V70R skivebremser på 330mm på alle hjul. Apropos hjul så er disse 18 tommere fra Compomotive, med 8 tommers bredde foran og 9 bak, i tillegg til at hjula bak er spacet ut 20 mm.
- Jeg har forsøkt å beholde bilen i ganske fin originalstand i karosseriet ellers. Ingen skrikende farge eller noe slikt. Originale lamper og hele den biten. Det er vel kun Gruppe A-vingen bak som man ikke finner på en Volvo ellers, forklarer Lindstad.

Innvendig gjelder også mye av filosofien som er gjort utvendig. Stolene foran er byttet ut i noen tidsriktige Recaro-stoler, og det er satt inn tilnærmede originale tilbehørsmålere fra Volvo. Det eneste som fraviker fra å være en portal inn til det glade 80-tallet er paden som hører til datasprutet, men en såpass praktisk og kul oppgradering lar vi lett passere!
- En ting som er veldig fint med disse bilene er at det er bygget veldig mye på de fra før, så det var ingenting som var umulig da jeg bygde bilen. Jeg kunne bare søke det opp og lese meg frem om det var et sted jeg satt fast, så det gikk fint! I tillegg har jeg mange gode kompiser og bekjente som er både hendige og kreative som har hjulpet meg en del. På det området er jo bilhobbyen helt i en egen klasse, så en stor takk må rettes til de som har hjulpet til! Forteller Mads ydmykt.

Les også: Ekte Volvo 240 Gruppe A-bil! 

Bilen kom på skilter i juni i fjor, og tilbakemeldingene lar ikke vente på seg.
- Det hjelper nok at det er en todørs-bil, og at det ikke er sotete ruter og en klase Wunderbaum i speilet. 240 har kanskje begynt og blitt mer akseptert som en kultbil, og alt i fra pensjonister til yngre folk kommer bortom når jeg er ute og kjører med den. Jeg var også på Oslo Motorshow med bilen i fjor, og det er veldig gøy å se entusiasmen rundt bilen. Så har jo bilen blitt veldig god å kjøre også. Den drar godt, og man kjenner fort at det er gjort mye med understellet. Fremover nå skal jeg få ordnet litt opp i interiøret, så jeg får samkjørt det og gjort det like gjennomført med resten av bilen, avslutter Mads. 

Husk å legge inn din bil i garasjen du også!