Ukas bil - 1988 Renault 5 GTE
Ukas bil - 1988 Renault 5 GTE
Ukas bil - 1988 Renault 5 GTE

Ukas bil - 1988 Renault 5 GTE

Dominykas Gelgota har skaffet seg et 80-tallsikon!

Navn: Dominykas Gelgota

Fra: Haugesund

Alder: 32 år

Jobb: Teknisk leder/bilmekaniker/altmuligmann på bilverksted

Hvordan fikk du bilinteresse?
- Min far har alltid skrudd på biler, og jeg var ofte med han ute i garasjen og plukket opp lærdom av det. Etter hvert begynte jeg selv på yrkesskole som bilmekaniker og bilelektriker. Interessen for bil la jeg aldri fra meg, og 80- og 90-tallsbiler har blitt hovedinteressen.

 

Les også: Derfor er Renault 5 tidenes tøffeste småbil

 

Hva er bilens historie?
- Jeg vet ikke så alt for mye om bilens historie før jeg fikk tak i den. Det jeg vet er at bilen ble solgt fra et dødsbo i Kristiansand. Det var noe servicehistorikk i bilen, og så vidt jeg kan se er jeg tredje eier. Bilen ble solgt ny i Norge.

 

Når kjøpte du den?
- For omtrent tre år siden.

 

Hvordan fant du den?
- Det var bestekompisen min som fant den på Facebook. Han sendte den over til meg da han kjenner min interesse, og jeg så at det var en sjelden og morsom bil. Jeg tenkte meg om, og dagen etter ringte jeg. Drømmen er en Renault Clio Williams Mk1 eller en VW Golf Rallye, men de kommer man sjeldent over. Dermed ble det Renault 5 denne gangen.

Hvordan så bilen ut da du kjøpte den?
- På bildene så bilen veldig grei ut. Selger nevnte at den ikke var i noe strøken stand, og at den manglet noen smådeler og ikke startet da den hadde sittet i en garasje i mange år. Jeg fikk bilen levert på jobb, og det tok meg ikke mange minuttene for å se at det måtte til en helrestaurering.

 

Se også: Video – Henriks ufattelige Renault 5 Turbo 2

 

Hva er gjort?
- Det er nærmest umulig å få tak i gode karosserideler i Skandinavia. Det finnes litt i EØS, men det er ofte dyrt og tar lang tid å skaffe. Jeg hadde flaks og fant en delebil i Oslo, og startet reisen med å plukke i stykker bilen som var død, for så å helbrede den syke. Karosseriet er hellakkert, og jeg har sveist alle skjermer og kanaler. Så måtte jeg bruke to bakluker for å få til en hel en. Det har blitt mye oppretting, og litt sparkel. I understellet er alt nytt. Ny styresnekke, nye kuler, dempere, foringer og bremser. Elektrisk er også gått gjennom. Motorstyringsmodulen er byttet, og ledningsnettet som var helt håpløst har jeg også fått byttet og bygget om. Bilen har fått 15 tommers Ronal Turbo-felger, sjalusi i bakvinduet og stoler fra Recaro foran. Understellet har fått nye dempere, EBC bremseklosser og polyforinger i forstillingen. Til slutt har alle slanger, pakninger, sensorer og andre slitedeler blitt byttet på motoren.

Apropos motor. Hva er det som står i denne?
- Den kommer med en 1,7 liters originalmotor med elektrisk innsprøytning som yter hele 95 hestekrefter! Motoren har som nevnt fått en stor service, i tillegg til at det er montert DBilas Racing 260° kamaksling, store gasspjeldhus fra f7p. Så har jeg boret den opp til 2.0 liter, og bygget rustfri 4-2-1 eksos hele veien. Etter den ble bygget har jeg benket den til 137 hestekrefter på 98 oktan.

Og girkassen?
- Det er en manuell 5-trinns som funker som den skal. Bare tatt litt service og skiftet mansjetter og smådetaljer.

 

Se også: Video – Martins stancede Renault 4

 

Hvorfor ble det akkurat denne bilen, da?
- Jeg likte den uvanlige formen, størrelsen, linjene, og lyden er så kul. Spesielt etter at jeg fikk på plass det rustfrie eksosanlegget. Også er det jo en snodig bil. En raritet. Den har ingen abs. Ingen servo. Det er masse sjarm og man må bare smile når man kjører den. Det er bare du, veien og bilen!

Hvordan ser fremtiden ut for bilen?
- Bilen lakkeres for øyeblikket, så hovedfokuset ligger å bli ferdig der. Så har jeg bestilt nye fjærbein fra Koni, så den skal bli enda litt lavere. Til slutt skal jeg få smekket på noen klassiske 90-talls Renault Racing-design på den. Felgene blir muligens lakkert, og ellers skal jeg bare bevare bilen slik den er.

 

Har du en grom, eller mindre grom bil? Legg den i garasjen vår:
https://refuel.no/no/garasjen