Ukas bil – 1989 Toyota Land Cruiser HJ61VX
Ukas bil – 1989 Toyota Land Cruiser HJ61VX
Ukas bil – 1989 Toyota Land Cruiser HJ61VX

Ukas bil – 1989 Toyota Land Cruiser HJ61VX

Da det kom tvillinger til verden, måtte Even tenke nytt rundt entusiastbilene sine.

Hver uke plukker vi ut en bil fra garasjen vår og gir den litt ekstra oppmerksomhet i vår artikkelserie «Ukas bil». Legg bilen din i garasjen, du også!

Even er 35 år og bor like utenfor Lillestrøm. Han har drevet med bil og motor i alle herrens år, og da med alt fra Vespa, motorsykkel, luftkjølt Porsche, Pajero og Land Cruiser. Interessen har tatt han videre inn i et yrkesliv med salg av lastebiler i Volvo Norge.
- Jeg har ikke plass til lastebil hjemme, så da må det bli personbil i stedet, ler Øimoen.
Lenge var det luftkjølt Porsche det gikk i for Even, men da fruen i huset ble gravid med tvillinger, og han attpåtil hadde en gutt fra før, fant han ut at han måtte ha noe med bedre plass og 5 dører.
- Porsche ble jo nesten litt trangt bare med meg og guttungen, og det var ikke like anvendelig for turbruk i fjellheimen og lignende. Jeg gikk sist over til en førstegenerasjon 1985 Pajero 3-dørs i en tre-årsperiode, men Land Cruiser har på en måte vært drømmebilen de siste 7-8-årene, forklarer Even.

Men spesielle Land Cruisere er ikke enkle å få tak i. Bilen det i dag er snakk om ble solgt 3 ganger bare de siste 6 årene, og Even ble for sein samtlige ganger den lå ute.
- De blir solgt usett på bare få dager hver gang. Sist gang var for ett år siden. Da hadde jeg egentlig en avtale om å dra og hente den på en fredag, men torsdagskvelden før kom det en og kuppet bilen. Jeg gikk nesten inn i en depresjon.

Helelektrisk todørs off-road coupe? Les saken her

Nå i vår da den på ny skulle selges ble jeg ringt opp av han som kjøpte den foran nesa mi sist. Han hadde fått tak i nummeret mitt via han som solgte den sist gang, og gjorde en innsats for at jeg skulle ha førsterett på den om jeg ville. Han skjønte vel at det betydde en del, og takknemlig sa jeg selvfølgelig ja med en gang. Jeg og en kompis dro langt oppå et fjell i Eggedal for å hente den, og var ikke hjemme før klokken 2 på natta, smiler Øimoen.

Glem land cruiser, snart kommer Lunar Cruiser!
 

Bilen er altså en 1989 Toyota Land Cruiser, men søker du den opp via skiltnummer kommer den opp som 1981-modell. Grunnen er at rammen er fra en 1981-modell, men på starten av 2000-tallet ble denne 1989-modellen flyttet over på den gamle rammen. Med andre ord er det kun noen stålbjelker i bunnen som fortsatt er fra 1981. Det er en VX-variant som gjør at den har alt av ekstrautstyr, og den kommer med en original 4-liters rekkesekser dieselmotor med turbo. Den er godkjent med Old Man Emu ME 2 tommers hevesett og vinsj i vognkortet, og videre har den 33-tommer BF All Terrain-dekk på 15 tommers alu-felger og rustfri tre-toms eksos. Bilen er en high roof-utgave, og med faste aksler på bladfjærer samt sperrer både foran og bak som gjør at den bokstavelig talt kommer frem overalt.
- Selv skaffet jeg originale mudflaps fra Saudi Arabia, også monterte jeg nye OME dempere rundt hele bilen. Nytt teppe innvendig ligger klart for å skiftes, og ellers er interiøret i ganske grei stand med velur-seter og turbomerker i ryggen. Neste ut er nye bærekuler da de jeg har synger på siste verset. Utover det er bilen i ganske så god original stand, forklarer 35-åringen.

Even er i full gang med å finne historikken på bilen, for å endelig ha fått tak i den, så blir den ikke solgt på en god stund. Om noen gang.
- Land Cruiser er jo en legendarisk bil. Utseendet er klassisk, og kvaliteten er bunnsolid. Jeg har alltid hatt en spesiell forkjærlighet for 40-serien som også kunne fungert veldig bra til vårt bruk, men som en gyllen middelvei så landet jeg på 60-serien. Som barn av 80-tallet så liker jeg utseendet på 80-tallsbiler generelt, og alt er mekanisk så det fortsatt er enkelt å jobbe på det selv. En perfekt balanse mellom det historiske og det moderne. Den blir ikke så traktor som de enda eldre bilene, og med turbomotoren holder jeg lett trafikken på motorvei uten å måtte kjøre med ørepropper eller ligge å jage. Jeg har montert taktelt, så det er null stress å dra på langtur med hele familien. I sommer var vi blant annet på tur gjennom Otta, Dombås, Hjerkinn, Einunndalen, Alvdal, Røros, Rena, Finnskogen og på kryss og tvers alt mellom der, etterfulgt av en tur til dyreparken i Kristiansand. Bilen har et godt utgangspunkt, så nå blir det bare kosejobbing fremover med å forbedre den slik den skal være. Skaffe en original mekanisk vinsj med kraftuttak og spaker. Kanskje nye dørpaneler og en tidsriktig takgrind. Slike ting, forteller Øimoen.

Podcast: Topp 5 SUV! Lytt her

 

Drømmebilen er altså i boks, og den brukes flittig. Men for at drømmen skal bli helt riktig ønsker Even å også forbedre bilen ytterligere.
- På kort sikt så vet jeg at den kunne trengt litt rustsveising her og der. Her er jeg litt usikker på hvor jeg skal forhøre meg, så om det er noen av leserne som driver med det på si eller kjenner noen som kunne tatt på seg en jobb så hadde det vært helt fantastisk! Drømmesituasjonen er jo at de 3 gutta mine etter hvert overtar bil- og turinteressen og eventuelt tar over 61en når den tid kommer. Samla har vi 12-13 døgn på takteltet allerede i sommer, og ungene tar stadig med kompiser over for å sove på taket av bilen når temperaturen tilsier det. Etter hvert blir det kanskje også en full lakkjobb med nye originale Turbo striper på sidene for å få bilen skikkelig fin, for her er det nok en bil som blir i familien i lang, lang tid fremover, avslutter Even.

Husk å legg din bil i vår garasje du også!
https://refuel.no/no/garasjen