Marius har funnet den perfekte miksturen av bruks- og banebil
Bilen er en skammelig fet Nissan 350Z, og eieren heter Marius Engen Skinnes fra Sokna utenfor Hønefoss. - Da jeg søkte etter ny bil så hadde jeg et par krav i hodet. Bakhjulstrekk og manuell var to av kravene, og i tillegg ønsket jeg meg mest mulig effekt per krone, samtidig som bilen skulle være behagelig og kunne brukes til vanlig. Jeg er 34 år nå, så jeg vil ha noe som er kjørbart om jeg bare skal til jobb også. Jeg så på BMW E46 M3, men pris gjorde at Nissan 350Z ble mer interessant, forteller Marius.
Leppe, skjørt og fantastisk stuk.
350Z har et design som ikke går ut på dato.
350Z kommer på enden av en æra hvor Nissan har spydd ut masse fete biler, og Marius sitt eksemplar er ikke noe unntak. Bilen ble importert fra San Diego i 2017, og var i utrolig god stand da den ble kjøpt. - Tidligere eier var skikkelig petimeter, så med bilen fulgte en perm med kvitteringer på hva som ble gjort. Det var null rust og den så egentlig helt ny ut under. Min far, som er gammel bilmekaniker, er alltid skeptisk når jeg kjøper meg bil, men denne er den første hvor han bare sa: «kjør på!».
350Z er på mange måter unike med sine runde former.
Z-en var i klink originalstand da Marius kjøpte den. Det er den ikke lengre, for å si det forsiktig. Bilens utrolig barske utseende fremheves ytterligere av OEM Nismo V3 frontfanger og sideskjørt, mens coiloversene, levert av AP Fahrwerke, setter det riktige stuket. Gatehjulene Marius bruker er SSR Professor SP1 18x10 et16 foran og 18x10.5 et22 bak med 285/35-18 dekk foran og bak, mens når han skal på bane er det Kansei Corsa 18x10.5 et12 med 285/30-18 Federal RS-R rundt hele som gjelder.
Z-en, her med gatedekkene på Norgesferie. Da snakker vi allsidig bil.
Veldig allsidig!
Innvendig har Z-en fått justerbare racingstoler fra Braum, GS Performance 4-punkt seler, Harness bar for innfestning av nevnte seler, og omtrukket ratt. Under panseret er det meste stort sett originalt. - Jeg fikk en sprekk i radiatoren, så den er byttet til en CSF aluminiumradiator. Ellers er det et nytt luftfilter kit for lyden sin del. Utover det er det original motor, altså en 3,5 liter V6 som nå yter 291 hestekrefter. Girkassen er også byttet, da kassene på disse var ganske dårlige frem til 2007. Den er nå byttet til en CD009 6-trinns manuell som er veldig populær blant annet i statene. Det er også satt på skikkelige bremser, med Brembo kalipere, skiver fra 350Z track edition, og Ferrodo DS2500 klosser, forteller Skinnes.
Marius tar ofte med seg bilen på bane, og med brede hjul hele veien rundt så har bilen en fantastisk turn-in. - Med 285 breie gateslicks så holder jeg følge med de fleste i svingene, men jeg taper ofte på langsidene. Jeg har kjøpt inn et kompressor-kit som skal på enten i vinter eller neste vinter. Jeg drar ofte til Rudskogen, og jeg har også kjørt på Dagali hvor jeg også har driftet med bilen. Den er utrolig allsidig, noe som understrekes ved at jeg kjører bilen til banene jeg skal kjøre. Fremover blir det nevnte kompressor som skal på, også vurderer jeg å skaffe litt mer marktrykk. Jeg har en vinge som jeg vurderer å sette på, men da må jeg også øke marktrykket foran. I tillegg er jeg nødt til å se litt på kjøling. Foran har jeg noe hjemmesnekrete brake ducts for kjøling, men bak blir det fortsatt veldig varmt. Målet er i alle fall å få en så holdbar og morsom bil som overhodet mulig. Sånn sett vil jeg anbefale 350Z om noen trenger en bil som er fantastisk både til jobben og til banen, avslutter Marius.