Tekst
Jonas Bäcklund
Bilder
Privat/Kim Arve Andreassen
Ukas bil: 1974 Dodge Challenger
Tekst
Jonas Bäcklund
Bilder
Privat/Kim Arve Andreassen
Skam-rå muskelbil i sterke farger går aldri av moten!
- Jeg var på jobb som matros på en ferge da den dukket opp på Finn. Bestekompisen min har en totalrestaurert 1971 Challenger og jeg ble overbevist om at jeg ville ha noe lignende etter å ha fått et par turer med den. Så jeg fulgte med på Finn, og denne dukket opp mens jeg var på sjøen. Vi hadde et anløp på 15 minutter, så da var det bare å ringe og gjøre en handel så fort som mulig, forteller Kim Arve Andreassen fra Sandnessjøen. 54-åringen kjøpte denne grønne skjønnheten i 2016. Da sto den i Rissa i Trøndelag.
Vakkert og litt uvanlig design.
Herlig omgivelser med en enda herligere hekk.
Bilen er en 1974 Dodge Challenger, som er den siste årsmodellen i Challengers første generasjon som varte fra 1970-1974. Spesielt grillen og Dodges eksperimentelle fargevalg skilte seg ut fra mange andre muskelbiler på denne tiden, og det var også noe Kim Arve falt for. - Bilen var tilsynelatende i fin stand da jeg kjøpte den, men det har blitt mer å gjøre enn jeg hadde håpet på. Dørken var svært rusten, så både den og gulvet i bagasjerommet har jeg byttet. Ledningsnettet hadde også sett sine bedre dager, så det er helt nytt fra Summit Racing Equipment. Ny forstilling og alt det medfølger har også blitt fikset, samt annet småpirk som foringer og pakninger er byttet. Det er med andre ord lagt ned en del jobb på kort tid, og de fleste friukene og helgene mine har gått med i bilen, forteller Kim Arve.
Challengeren gjør seg godt i sideprofil!
Ny motor på plass. Det er byttet fra den originale 318 til 360 med Edelbrock-forgasser.
Med muskelbil i boks så må selvfølgelig det mekaniske matche. Under panseret står det originalt en 318-motor, men denne er byttet til en 360 med litt ekstra futt i, spesielt ved hjelp av en Edelbrock 600 forgasser. Girkassen er en A-904 automatkasse, mens understellet er stort sett nytt, men originalt. Også innvendig er bilen original, men med så flotte seter og paneler mistenkes det at den har blitt trukket opp en gang, i samme gromme grønnfarge som originalt. Bak på bilen står det trommelbremser, mens foran er det skiver, og bilen har en vanlig sperreaksling, samt hijackers i bakkant for å kunne forandre på stuket.
Alt du trenger er et sportslig ratt og speedometer.
Herlige originalstoler.
- Jeg har en del planer for bilen fremover. Først og fremst skal jeg ta ut motor og gir. Alt fungerer egentlig bra, men jeg skal bare gå over kjapt, småplukke og fikse litt. Etter hvert blir det også ny lakk på. Som mange kanskje vet så er det ikke alltid at lakkjobber fra USA er kjempebra utført. Den ser grei ut på avstand, men kikker man nærmere så er det ikke så bra som ønskelig. Jeg håper å kan finne samme farge, for den synes jeg sitter som et skudd på bilen. Etter hvert vurderes det skivebremser også bak, og jeg skal få på nye dekk og felger for å få litt mer 70-tallsstuk over den. Det er jo en vakker bil som har blitt en del av meg, og jeg synes spesielt designet på den og den litt spesielle grillen er veldig kult, forklarer Kim Arve.
Helgelandskysten byr på en perfekt bakgrunn for en vakker bil.
Bil har alltid vært en interesse for 54-åringen, og han tror mye av påvirkningen kom fra at hans far drev med taxi. - Han fortalte masse historier om hvordan det var å kjøre taxi og som leiesjåfør med en 1959 Impala. Det er klart man blir påvirket av slikt, ler Kim Arve. Det har ført til en lang lidenskap innen Amerikansk bil, og på CV-en kan han blant annet vise til en 1972 Impala, 1965 Chevrolet 210, 1968 Cougar, en gullfarget Trans Am, og da til slutt denne mean green Challengeren. - Denne har jeg jobbet såpass på selv, at den blir nok værende i mitt eie en lang stund til, avslutter Kim Arve.