Verdens beste bil – 2017 Porsche 911 Turbo S
2017 Porsche 911 Turbo S
Verdens beste bil – 2017 Porsche 911 Turbo S

Verdens beste bil – 2017 Porsche 911 Turbo S

For Sveinung er dette den perfekte kombinasjonen av brutal kraft og kjørekomfort.

I oktober i fjor kunne du lese en artikkel om Sveinung Tinnes-Mork og hans 1983 Audi Quattro Coupe. Den kan du lese her. Om du ikke orker lese den artikkelen kan vi ta en kort oppsummering av hvem Sveinung er for en kar. Mannen er i dag 59 år gammel, har et bredt smil med en frekt frisert bart og har de siste 30 årene drevet som entreprenør i Notodden. Nå har han lagt den karrieren bak seg og har begynt som lærer på Notodden Videregående skole. Her lærer han bort det han har drevet med de siste 30 årene innen logistikk, transport og mekanikk, en jobb Sveinung trives godt i. Ved siden av jobb har racing alltid vært en lidenskap Sveinung har dyrket. Pengene han tjente i ukedagene gikk fort med til et eller annet rally i en eller annen skog. På samme tid som Sveinung startet sin racingkarriere hadde fantasien om en Porsche virkelig slått rot, noe som endte med at Sveinung i 1986 kjøpte en tre måneder gammel rød Porsche 944.
- For meg står Porsche som merke for god kvalitet, driftssikkerhet og racing. Deres historie med racing er kanskje det som tiltaler meg aller mest. I tillegg så er kvaliteten på bilene ganske enestående. Nesten uansett hvilken gammel Porsche du setter deg inn i, så merker du at den er bygd med kvalitetsdeler, forteller Sveinung.

Rally og bakkeløp ble så igjen gjeldende for Sveinung og drømmen om 911 måtte vike for flere løpsbiler, deriblant Petter Solbergs gamle Toyota Ceclica GT4 ST205 rallybil. Etter årevis med forskjellig rallymesterskap ble hanskene lagt på hylla og i 2007 kjøpte Sveinung seg sin aller første Porsche, en 2000-modell Porsche 911 Turbo(en såkalt 996 for de som er litt ekstra interessert). Som gammel racersjåfør tok det ikke lang tid før denne bilen sto i Mjøndalen hos Trygve Karlsen for å bli trimma. Det hele endte med at bilen leverte 600 hestekrefter ut til bakhjulene, en sprek sak kan en altså si. Denne ble med Sveinung i to år før det nok en gang kriblet i blodet etter å kjøre racerbil igjen.

- Da kjøpte jeg en helt ny Porsche 911 cup-bil av Porsche Motorsport i Tyskland og hentet bilen der nede. Jeg hadde bestemt meg for å prøve meg litt på asfaltracing med denne. Jeg kjørte det påfølgende året norgesmesterskapet i GT1-klassen og ble norgesmester der. Det var tidenes startfelt når en regner antall biler til start det året. Da fikk jeg blod på tann og meldte meg på en VM-runde på Nürburgring. Dette var i 2011 og var en del av Porsche Carrera World Cup med 120 cupbiler til start fordelt i to klasser. Inndelingen gikk på 3,6 liters motorer opp til 2009 og 4 liters klassen fra 2010 og oppover. Løpet gikk i et forferdelig regnvær, noe som strengt tatt var en fordel for meg som er vant til å kjøre rally på våt grus. Det som er litt ekstra gøy er at jeg kom i mål som nummer to i klassen min, omringet av gode førere fra Porsche Supercup-mesterskapet. Det som også var utrolig gøy er at racesjåfør og programleder i Top Gear, Chris Harris, kom inn som nummer tre i det løpet bak meg. Det var en utrolig morsom opplevelse, forteller Sveinung entusiastisk.

I 2015 ble Sveinungs racingkarrieren for alvor avsluttet.

En drøm i oppfyllelse
Noe som aldri slutter å gå er tiden. Noen ganger går den fort, andre ganger går den sakte, og noen ganger går den fra deg. Det er lett å la drømmene forsvinne med tiden, men Sveinung hadde ting klart. I 2021 solgte han en eiendom som løste ut kapital til det som hadde vært en lang drøm, nemlig en Porsche 911 Turbo, i rød.
- Det med at den måtte være rød hadde hengt med siden 944en, for den var nemlig rød. 2017-modellen er for meg en av de aller peneste. Dette er en såkalt 991.2 Turbo S med 580 hestekrefter og 0-100 kilometer i timen på drøyt 2,6 sekunder. Den har firehjulstrekk og firehjulsstyring, et utrolig lekkert og moderne interiør og med et knappetrykk inne i kupeen gjør du den om fra en flott cruisebil, til et trackday-monster når den havner i Sport+-modus, sier Sveinung.

Se video: Norges grommeste 911?

Porsche 911 med internkode 991 kom på markedet i 2011 og fikk en facelift i 2015, da under internkode 991.2. Både første og andre generasjon Turbo S ble levert med en 3,8 liters twin turbo-matet boksermotor med seks sylindre. Turbo S ble levert med en 7-trinns PDK-girboks som er en automat med doble clutcher(Porsche double-clutch transmission). Bilen er utstyrt med noe Porsche kaller for «dynamic boost function» som er et system som holder turboene i gang når girboksen skifter gir. Ved å kutte bensintilførselen, men ikke lufttilførselen, holdes turboene i gang og du får på denne måten minimalt med turbolag ved pådrag. Andre ting som var nytt for Porsche 911 Turbo S på den såkalte 991.2-tugaven var LED hovedlykter, parkeringssensorer, ryggekamera, elektrisk sete med 18 justeringsmuligheter, carbon interiørdetaljer og keramiske bremser. Sport+-modusen stiver av PSM-systemet til Porsche enda mer enn på de tidligere modellene, noe som gjør bilen enda stivere og mer leken for de som kjører på bane. En helt ny «Sport Response»-knapp er også tilgjengelig for å tvinge bilen til å kjøre med enda mer ladetrykk i opp til 20 sekunder for enda bedre respons når du trenger det, for eksempel på banekjøring. Sveinungs bil er mer eller mindre slik Porsche lagde den, men har satt på et Cargraphics eksosanlegg med elektronisk spjeld som kan kontrolleres fra inne i kupeen.
- Dette er verdens beste bil, ferdig snakka. Vi har kjørt lange turer blant annet over fjellet til Gol, Hemsedal og Lærdal. Vi har også vært på en lengre tur hvor vi var innom KNA Soknedal som er en helt ny racebane sør i landet. Der tok vi noen runder med bilen og den er utrolig herlig på banekjøring. Denne bilen trives like godt på motorveien i 100 kilometer i timen som på banen i 300, det er helt fantastisk.

Se video: Vintage racer - Porsche 911 Carrera SC

Alle fester tar slutt
Som både denne artikkelen, men også artikkelen om Sveinungs Audi Quattro, fortelles det om et liv rikt på opplevelser med biler, både langs landeveien og på racerbanen. Etter det som kun kan beskrives som et begivenhetsrikt liv bak rattet har Sveinung nå bestemt seg for å finne roen på sjøen.
- Jeg har en båt som jeg har liggende på Heddalsvatnet som jeg bruker mye. Som lærer har jeg to måneder ferie og de har blitt flittig brukt på vannet, og det er noe jeg vil gjøre mye mer av. Da må jeg oppgradere båtparken og for å slippe å låne penger så må jeg nok vinke farvel til Porschen for denne gang. Bruk av båt og bruk av Porschen krasjer uansett for det er på de samme dagene det både er fint med Porsche og båt, avslutter Sveinung.

Hva som venter rundt neste sving til den ivrige karen fra Notodden er ikke lett å si. Han har i praksis roet ned motorsporten to ganger, for så å komme tilbake i ringen igjen, så vi vet ikke om vi helt kjøper det at Sveinung nå blir bare sjøfarende. En fargerik klatt i bilmiljøet er Sveinung uansett.