Lordens Blogg: «Designmisunnelse går begge veier»
Lordens Blogg: «Designmisunnelse går begge veier»
Lordens Blogg: «Designmisunnelse går begge veier»

Lordens Blogg: «Designmisunnelse går begge veier»

BMWs designsjef Adrian van Hooydonk om 70-tallets designhelter og hvorfor alt ikke nødvendigvis var bedre for dem.  

Du har sikkert tenkt det mange ganger. Hvor kreative bildesignere kunne være før i tiden, med frihet til å skape de former de ønsket seg uten å måtte ta hensyn til kjedelige detaljer som fotgjengersikkerhet ved påkjørsler og andre ubehageligheter. Det er også noe jeg har hørt moderne bildesignere si ofte, at de skulle ønske de hadde den frihet og kreative muligheter som designere som Gandini og Giugiaro hadde. Men er det så enkelt? Var alt så mye bedre før for bildesignere?

Jeg har møtt BMWs designsjef Adrian van Hooydonk en rekke ganger, og han er alltid høflig, blid, lyttende og forfriskende ærlig i sine samtaler. Under en seanse på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este tok han seg tiden til en spørsmålsrunde hvor han kom inn på en rekke temaer, hvor han også redegjorde for den nye konseptbilen kalt Skytop som BMW hadde med, som du kunne lese om tidligere her på Refuel:

https://refuel.no/no/artikler/akkurat+avduket+bmws+nye+elegante+toseter.html

- Neste år starter Die Neue Klasse, og i løpet av 3 år vil vi ha forandret alt som heter «look and feel» på hele modellinjen vår. Da vil man se helheten i vår design, som inkluderer konseptet Skytop. Vi ønsker å gi et glimt av fremtiden, og vise at den kan skinne også hva gjelder bil. Skytop ble laget spesielt for Villa d’Este hvor vi har kommet i 15 år.

- Vi deler bilene inn i Vision og Concept. Vision er mer en pekepinn om hva slags retning vi går i designmessig, mens Concept er mer uten noen grenser, forteller Hooydonk.

Når Hooydonk nevner dette uten grenser kommer vi inn på gårsdagens bildesignere, og spørsmålet om han er misunnelig på de store bildesignerne som hadde mindre praktiske begrensninger å ta hensyn til når de tegnet sine biler. Han tenker seg litt om, ser ut til å gruble litt før han svarer:

- Ja det er man jo, men når jeg har pratet med folk som Gandini og Giugiaro så sier de at de er misunnelige på de muligheter vi, dagens bildesignere har. For de visste at det var store begrensninger når en bil skulle settes i serieproduksjon, fordi det da var mye vanskeligere å få til å lage ting, samt at de hadde mindre budsjetter. Så de var misunnelige på oss for våre store produksjonsfasiliteter og mulighetene vi har med ulike materialer som de ikke hadde. Så misunnelsen går begge veier her.

På Villa d’Este handler det meste om klassikere fra øverste hylle, og for Hooydonk og hans team er det litt småskremmende å komme med nye konsepter inn i en slik verden, for hva slags reaksjoner kan man forvente seg?

- I starten visste vi ikke helt om vi burde vise folk som elsker klassikere nye konseptbiler. Men også de liker faktisk nye spennende biler, også de ønsker at showet skal gå videre. Villa d’Este er nesten som å søke ut fra verden. Her er en helg med folk som bare prater om skjønnhet, og ikke drivverk, og det er fantastisk.

Apropos skjønnhet har BMW fått litt kritikk for noen av sine store nyregriller i det siste, men konseptbilen var mer beskjeden i så måte. Hva er grunnen til det, og hvor kommer inspirasjonen til bilen fra?

- Det er ikke noe mål for oss å stadig gå for større grill. En vid horisontal grill passer bedre til en lav bred bil som vårt Skytop Concept. Inspirasjonsmessig handler det om en miks av sportyness og eleganse. Våre M3 og M4-modeller handler mer om sportyness, mens konseptet går mer i retning eleganse. Vi ser at bilene blir stadig mer intelligente og selvlærte, og det betyr på sikt mindre knapper innvendig, og det åpner opp for helt andre interiørdesign i fremtiden for våre designere.

Det siste tiåret har SUV tatt over verden, og BMW har i høyeste grad bidratt i så måte. SUV får ofte mye kritikk, men kan SUV-modeller en gang inn i fremtiden få en egen klasse på f.eks Villa d’Este?

- SUV-salget er rundt halvparten av vårt modellsalg, så det er veldig viktig for oss. Kategorien SUV har aldri vært presentert på noe treff som dette, men det er kanskje bare et tidsspørsmål før den også kommer hit, avslutter Hooydonk.

Så da vet du det. En dag vil det kanskje også dukke opp en egen SUV-klasse på et prestisje-treff.