Du har sikkert tenkt det mange ganger. Hvor kreative bildesignere kunne være før i tiden, med frihet til å skape de former de ønsket seg uten å måtte ta hensyn til kjedelige detaljer som fotgjengersikkerhet ved påkjørsler og andre ubehageligheter. Det er også noe jeg har hørt moderne bildesignere si ofte, at de skulle ønske de hadde den frihet og kreative muligheter som designere som Gandini og Giugiaro hadde. Men er det så enkelt? Var alt så mye bedre før for bildesignere?
Jeg har møtt BMWs designsjef Adrian van Hooydonk en rekke ganger, og han er alltid høflig, blid, lyttende og forfriskende ærlig i sine samtaler. Under en seanse på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este tok han seg tiden til en spørsmålsrunde hvor han kom inn på en rekke temaer, hvor han også redegjorde for den nye konseptbilen kalt Skytop som BMW hadde med, som du kunne lese om tidligere her på Refuel:
https://refuel.no/no/artikler/akkurat+avduket+bmws+nye+elegante+toseter.html
- Neste år starter Die Neue Klasse, og i løpet av 3 år vil vi ha forandret alt som heter «look and feel» på hele modellinjen vår. Da vil man se helheten i vår design, som inkluderer konseptet Skytop. Vi ønsker å gi et glimt av fremtiden, og vise at den kan skinne også hva gjelder bil. Skytop ble laget spesielt for Villa d’Este hvor vi har kommet i 15 år.
- Vi deler bilene inn i Vision og Concept. Vision er mer en pekepinn om hva slags retning vi går i designmessig, mens Concept er mer uten noen grenser, forteller Hooydonk.