90-tallsikonet – 1990 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II
1990 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II
90-tallsikonet – 1990 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II

90-tallsikonet – 1990 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II

Den er sementert i historien som en av de mest legendariske sportsbilene som er laget. Egentlig noe underlig når en tenker over at bilen egentlig er en firedørs familiebil.

Mercedes-Benz 190 W201 var Mercedes første forsøk på å lage en rimelig femdørs kombi. Den ble lansert i 1982 og kom etter hvert med en rekke motor- og giralternativer. Noen av disse alternativene var noe mer interessante for bilfrelste hoder. I 1983 kom for eksempel 190 med en Cosworth-bygd 2,3 liters 16 ventiler på 183 hestekrefter. Dette var den første sportslige utgaven av 190 som var basert på rallyversjonen som produserte 320 hestekrefter etter at Cosworth hadde fiklet mer med den. 190 ble av Mercedes-Benz lansert som en rallykonkurrent til Audis brutale quattro og vi vet jo alle hvordan den historien endte. Mercedes skiftet derfor fokus vekk fra rally til asfaltracing, hvor 190 var mye mer egnet. De siktet seg derfor inn på DTM-mesterskapet. DTM står for Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. For å komme seg innenfor regelverket måtte Mercedes sørge for å lage homologerte versjoner. De laget derfor en nedtunet utgave av rallymotoren, som altså er utgaven lansert i Frankfurt i 1983.

Bilen som Terje Haug eier er en videreutvikling av denne bilen. Det er en såkalt Evo 2, som så dagens lys i 1990 som en av bare 502 EVO 2 bygd. Årsaken for antallet som ble bygd er at reglene for DTM sier at minimum 500 eksemplarer må bygges for vanlig veibruk.

Tysk lyn
Terje fikk racing inn med morsmelka. Terjes far dro han med på Bjørkelangen så han fikk se Trond Schea ratte rundt, og da var det gjort. Etter den tid har alt som sier brom fascinert Terje.
- Jeg utdannet meg som snekker for å slippe det at en holder på med hobbyen på dagtid også, men jeg forstod tidlig at det var bil som gjaldt og endte da opp med å bli mekaniker. Etter hvert havnet jeg på problembiler som Autostrada ikke fikk til selv. Jeg jobbet hos AK Auto og fikk kjøre mye gromme biler på denne måten. Alskens gromme biler fra for eksempel Ferrari og Lamborghini, men det var aldri noe som fenget noe særlig, forklarer Terje.

Les også: Topp 10 Mercedes

Det som fascinerte Terje var fete 80- og 90-tallsbiler. Terje har hatt det meste, deriblant Sierra Cosworth, M3 og 190 Evo2. Det spilte ikke noen rolle om Terje nettopp hadde prøvekjørt en nyservet Ferrari, det var tyske sportsbiler som var greia. Det har seg slik at Terje etter hvert endte opp med en Mercedes 190 2,3 16v, som i og for seg er en sprek bil.
- Jeg hadde sett en Mercedes-Benz 190 Evo2 til salgs, men den var dyr og jeg trodde ikke de kunne bli skiltet her til lands. Etter hvert dukket det opp enda en annonse på en 190 Evo2 som var godkjent på norske skilter. Da måtte jeg bare ha den. Jeg kjøpte dermed denne bilen i 1999 som 30-åring og har hatt den siden. Det er den største forelskelse i mitt liv, sier Terje entusiastisk.

I motsetning til Evo1 som også kom med et grovt bodykit bestående av en dyp frontsplitter, breiskuldredete hjulbuer og justerbar bakvinge, så var Evo2 noe helt eget. Mercedes-Benz lot skjermbreddingen slynge seg langs det boksete karosseriet. Fronten ble gjort om, samt at den legendariske bakvingen som nesten strekker seg over taket endelig var på plass. Spoileren er såpass stor fordi reglene i DTM på den tiden ikke tillot at vingen dekket for utsynet bakover. Den er derfor strukket høyt opp. I tillegg laget Mercedes-Benz en bakrutesenker, som gjør at vingen dermed ikke er i veien for utsynet bak. Bakrutesenkeren hadde også som jobb å lede luft inn under vingen for å skape mer marktrykk. Understellet består foran av MacPherson med demper og en frittstående fjær, mens du finner multilink bak. Stive stabilisatorstag finner du både foran og bak på bilen, og i midtkonsollen har du en knapp som elektronisk styrer høyden på bilen. 190 Evo2 var også utstyrt med en quick steer styresnekke og en spesialdesignet 70-liters bensintank.

Les også: En bil med så mørk fortid at den ikke kan vinne premier

Jernblokken som sitter i 190 Evo2 er på nevnte 2,5 liter og er paret med en aluminiumstopp med 16 ventiler og mekaniske løftere. Et Bosch Multipoint innsprøytningssystem sørger for at motoren får den korrekte mengden suppe den trenger. Kompresjonen i motoren var økt fra 9.7:1 til 10.5:1 fra Evo1 til Evo2 og turtallsperra var hevet fra 7250 omdreininger i minuttet til 7700. Effekten endte da opp på hele 235 hestekrefter, 10 mer enn i Evo1. Hverken Evo1 eller Evo2 kunne bli bestilt med automatgir. De kom som standard med en femtrinns Getrag dogleg-kasse med egen oljekjøler. Innvendig kom Evo2 med et ratt med mindre diameter enn en original 190, egen turteller, målere i midtkonsollen og sportsseter både foran og bak med mer sidestøtte. Mye av det Evo2 kom med var standard, men du kunne også få med ABS, air condition, justering av høyden på forakselen, elektrisk soltak, farget glass, air bag, større batteri og annet snacks.

En av livets curveballs
Det er ikke alltid livet går akkurat som planlagt, noe Terje dessverre var så uheldig å få kjenne på kroppen. Det endte med at han mer eller mindre solgte hele bilsamlinga han hadde brukt starten av voksenlivet på å opparbeide seg.
- Jeg hadde dessverre et hjerneslag som gjorde meg lam. Det var tvil om jeg i det hele tatt kom til å kunne gå normalt igjen, og jeg bestemte meg da for å selge bilene mine. Jeg trodde jo ikke at jeg kom til å få bruk for dem igjen uansett. Det angrer jeg litt på i dag, for jeg klarte jo etter hvert å trene meg opp slik at jeg ikke bare kan gå, men jeg kjører fremdeles bil også, forteller Terje som satt igjen med en firedørs Sierra Cosworth og den elskede 190 Evo2en sin.

Se denne: Strek 8 – 1969 Mercedes 250 C

Det har vist seg vrient å få kjøpt tilbake mange av klenodiene Terje solgte på grunn av verdistigningen som har kommet på slike biler i ettertid. Heldigvis solgte han ikke Mercedesen, noe han nå nyter godt av. Bilen har i dag gått 143.000 kilometer med både Gatebil-arrangementer og frisk kjøring på avsidesliggende landeveier. Terje beskriver bilen som en go-kart langs veien, og Refuels journalist var så heldig at han fikk prøve bilen og kan derfor bekrefte akkurat det.
- Denne bilen har tålt mer eller mindre alt hva jeg har brukt den til uten noen form for utfordringer annet enn litt vedlikehold. Den er klin original slik den står i dag. Jeg har hatt noe småstyling på den tidligere, men det ble fort tatt av. Jeg liker den veldig godt akkurat slik den er i dag. Videre nå er planen rett og slett å bruke den slik som den er ment for å brukes. Jeg er skikkelig glad i å bruke bilen så mye jeg kan, avslutter Terje intervjuet.