Etter to svært suksessfulle perioder med Opel Manta, var det på tide for den tyske giganten å gå videre inn i 90-tallet. Svaret de kom opp med på Frankfurt Motor Show i 1989 var Opel Calibra. En stilren, 90-talls tredørs coupé med en av datidens beste aerodynamiske utforminger på en serieprodusert bil. Calibraen ble godt mottatt som en utfordrer til de fremadstormende japanske sports-coupéene, og den falt fint inn i Opels sortiment. Med Ford Probe som den eneste reelle utfordreren var kampen egentlig allerede vunnet. Europa fikk Opel Calibra, Storbritannia fikk Vauxhall Calibra, Sør-Amerika fikk Chevrolet Calibra og i Australia var det Holden som fikk bære det nye modellnavnet.
Les også: Opel Manta A – Europas første rimelige «muskelbil»
Les også: Opel Manta B – Videreutviklingen av en suksess
GMs europeiske designer Wayne Cherry designet Calibraen sammen med Erhard Schnell. For å spare penger baserte de chassiset på den allerede eksisterende Opel Vectra A som kom i 1988. Med andre ord så fikk ikke Calibra noe vesentlig bedre kjøreegenskaper enn den større familiebilen, til fordel for pris. Det som gjorde den så bra var nevnte aerodynamikk. Calibraen var faktisk den masseproduserte bilen med minst luftmotstand (0,26 Cd) på den tiden. Til sammenligning hadde en Porsche 911 med spoiler-pakke en luftmotstand på 0,38 Cd. Calibra var på toppen av denne vindtunneltesten i ti år, helt til i 1999 da Honda Insight og Audi A2 slo den. Da hadde Calibra vært ute av produksjon de siste to årene.