Fredløs Frisørbil – 1991 Mazda Miata
1991 Mazda Miata
Fredløs Frisørbil – 1991 Mazda Miata

Fredløs Frisørbil – 1991 Mazda Miata

Jimmys lille lykkepille har bredere fordekk enn hva mange muskelbiler har bakdekk!

På vinterbro finner du 29 år gamle Jimmy Olafsen. En ung herremann med en sterk bilinteresse, og en kreativitet og skapervilje som overgår mange. Hans far har vært Amcar-entusiast hele livet, og Jimmy har selv gått den gamle skolen inn i bilhobbyen. Bilen han nå sitter på er dog langt fra noe to tonns amerikansk flak. Du kan fint halvere både vekt og lengde fra et 70-tallsflak, men bredden er faktisk ikke ulik. Jimmy har nemlig bygget det som må være landets raffeste Miataer. En bil som ofte blir referert til som en «frisørbil», men som nå er tøffere enn toget.

En av, om ikke den råeste Miataen i landet.

Bilen kom til landet i 2000, og ble tilfeldigvis importert av Jimmys far fra statene. Det er nettopp derfor vi også omtaler bilen som «Miata», som er bilens amerikanske modellnavn, og ikke MX-5.
- Han importerte den for en kompis av seg, før en fetter av meg fikk bilen som deler av en betaling for en jobb han gjorde. Han registrerte aldri bilen, så den ble stående i en femårs periode, før jeg kjøpte den i 2015. Jeg hadde sett litt på disse bilene, og skjønte at det var potensiale for dem. Lett å skru på, mye ettermarked, grei pris og morsomme å kjøre. I tillegg var bilen i ganske fin stand, så derfor ble det kjøp, forklarer Olafsen.

Les også:
Mazda hinter til ny … MX-5? RX-7?

 

Bilen var i god stand. Fri for rust, original og nylakkert. Allerede ved kjøp hadde Jimmy planer med bilen. Den skulle få breie dekk og senkes. Etter hvert ble det bestilt bredde-kit. Bare noen dager senere lanserte Rocket Bunny sitt breddekit, så det gamle ble avbestilt, og Rocket Bunny fikk hovedprioriteten.
- Med litt senking, felger og så bredde-kit på plass, ja da hadde snøballen begynt å rulle, og ting ballet bare på seg videre, ler Jimmy.

Jimmys NA, som denne generasjonen Miata heter, er ekstremt lav, og det har den blitt ved hjelp av V-Maxx XXtreme coilovere og forlengede topphatter. Øvre bærearmer bak er forlenget for å få rettet opp i hjulvinkelen, og ellers finnes det mye oppgraderinger fra 2. generasjon Miata, altså NB. Det sier vel litt om hvor mye bilen er senket når de nye bredderne er 5 cm høyere enn de originale hjulbuene, og likevel får man ikke stort mer mellom dekk og hjulbue enn en kvart kortstokk.

Les også:
10 Sporsbiler på budsjett – Mazda MX-5

Med breddinga på plass var det ingen vei tilbake. Jimmy ordnet seg med Rocket Bunny leppe, med en hjemmesnekra splitter under, og cannards på sidene. Sideskjørt kom også på plass, og bak ble det montert en diger vinge som egentlig var tiltenkt en Nissan S13. En langt større bil enn Miataen.
- Vinge finner du også på taket, og på bakluka. Sistnevnte er faktisk original! Ellers er det Runabout M2 speil kjøpt fra Japan, også har jeg kjøpt en ramme og tilpasset baklyktene så de har en Lotus-inspirert stil, forteller Jimmy.
Felgene er Japan Racing JR19, på svimlende 15 x 10,5, med -32 innpress, og i tillegg er de spacet ut 11 mm i front, og bak er bærearmene bygget om for å få hjulene til å passe. Nankang står for gateslicksene rundt om, og dekkene måler hele 275/35-15! Mazdaen har med andre ord like breie framdekk som 2022 Dodge Challenger Hellcat har bakdekk originalt. Det er ville proporsjoner! Bremsene er fra 1,8 liters Miata med Greenstuff bremseklosser og EBC skiver.

Med alt eksteriøret på plass var det på tide å få på ny farge. Bilen har allerede vært hvit, british racing green, og grå, men det poppet ikke godt nok for Jimmy.
- Jeg ville ha noe som virkelig smalt så fort den kom i lyset, så det ble gutterosa. Bedre kjent som lilla. Fargen er mikset og trikset med frem til jeg fant den perfekte nyansen jeg ville ha, forteller Jimmy.


Les også:
Hvorfor blir noen biler ikoniske?

Når vi spør Jimmy om hva som står under panseret på bilen er han veldig rask til å påpeke en ting:
- Her kommer det mer! Jeg venter bare på vegvesenet på godkjenning av motorbytte. Jeg har både en 1,6 liters turbo-motor klar for og hives inn, og på sikt planer om å prøve å stappe en Vortec aluminium V8 nedi der, men foreløpig er det bare en original 1,6 liter. Jeg har forsøkt å regne meg frem til hva jeg kan putte i, men får bare til svar at dreiemomentet er for høyt, men ingenting om hvor mye dreiemoment jeg kan ha, så det blir en dokumentasjonsjobb fremover her. Den har lettet svinghjul som gjør girskiftene enda tettere, og det er montert krassere clutch. Det står også RX7 FC diffhus, og det er montert 2,5 tommers cat back-eksos, forteller 29-åringen.

Utenom motorbytte har det også vært andre problemer med godkjenning. Overraskende nok så snakker vi ikke om verken bredding, halvbur eller dekkdimensjoner. Senkingen var derimot en pest og en plage å få gjennom.
- Selve senkesettet var det ikke problemer med, men det var en såpass liten sak som at jeg trengte et klistermerke fra Mazda der akselvekten sto oppført. Dette satt originalt på bilen, men hadde forsvunnet en gang mellom alle lakkeringene. Mazda hadde det langt fra travelt med å få sendt over disse, og bilen ble som følger stående ett år uten skilter i påvente på denne lille lappen med lim. Da den endelig kom gikk bilen rett gjennom, smiler Jimmy litt oppgitt.
Bilen blir nok «aldri» ferdig i sin rette forstand, men slik den står nå har vi nok vårt på det rene om vi påstår at det er en av, om ikke den feteste Miataen i landet. Det brutale uttrykket er noe for seg selv, og bilen ser omtrentlig like brei ut som den er lang. Når motor som matcher utseende kommer på plass blir dette en bil i en helt egen klasse!

I den lille cockpiten er det også gjort vesentlige oppgraderinger. Vi har allerede nevnt det godkjente halvburet som står i, og de sorte sportslige setene prydes av Sparco-logoer. Firepunkts setebelter er på plass, samt et Grip Royal ratt, kontrast-brytere, ny bakgrunn på instrumentpanelet og en selvbygget iPad-holder med tilhørende pad i midten for musikk og navigasjon.
- Bilen er faktisk veldig fin å kjøre. Jeg bruker den heletiden så lenge veiene er bare, og den går som et rullende prosjekt. Så lenge det ikke er klistermerkemangel, si! Det er kanskje litt lite fjæring foran slik den går nå, og lite plass å finne det på, men det skal jeg se litt på frem mot årets sesong. De fleste som sitter på eller kjører den synes i alle fall den er overraskende balansert og komfortabel, og den kjører selvfølgelig som en gokart der den går med feite dekk og vekt på under ett tonn. Men den er selvfølgelig lav, så litt obs kan man være langs dårlige veier.

Sjekk også ut videoen på Henriks Mazda RX-7!

Bilen har som nevnt vært et rullende prosjekt helt siden Jimmy fikk klørne i den, og det er den også enda. Allerede i 2016 ble den utstilt på Oslo Motorshow, da med stance-stuk, masse camber og dekkstrekk. Den var der på nytt i 2022, og så du bilen der kunne du se at det hadde kommet mer på bilen enn da vi var på besøk. Ellers har bilen vært utstilt både på Ski kino i anledning premierer på både Børning og Fast & Furious-filmer.
- Den er stadig under forvandling, og siden dere var her har det for eksempel kommet på noen dekaler, som både bryter opp litt og for å skjule den litt dårlige lakkjobben på hardtoppen, hehe. En streamer i frontruta så tøft ut og matchet resten av bilen, så det måtte jeg ha. Motorbytte jobbes som nevnt med, og jeg står på venteliste for en ny hardtop. Ellers vil jeg fortsette med aero-biten, med å lage noen sidesplittere, diffusor bak, og luftuttak i panseret. Det trengs litt lufting da den ikke får for mye av det fra undersiden av bilen. I tillegg skal foringene få seg en runde etter hvert, forklarer Jimmy.

Bilen er ikke bare å se på Oslo Motorshow en gang iblant heller, for i tillegg til å bruke bilen mye så er Jimmy også mye på treff.
- Jeg har blant annet prøvd å arrangere flere treff også. Vi har blant annet fått gjennom treff på TV-boden og Svinesundparken, og da er treffet åpent for alle. Jeg synes det er dumt at spesielt ungdommen samles bare i små grupper som arrangerer treff om hverandre, i stedet for å få til noe stort for alle. Vi har blitt møtt med litt motstand, spesielt i Norge, og ettersom treffene har blitt større har store nok parkeringsplasser også blitt et problem, men alt i alt har det vært mange svært suksessfulle gjennomførte treff. Nå åpner det nye Ford-senteret snart, og jeg har også vært mye i prat med Pony Parts, så det finnes nok muligheter fremover også, avslutter Jimmy.