Skinnet bedrar – 1995 Toyota Supra
1995 Toyota Supra
Skinnet bedrar – 1995 Toyota Supra

Skinnet bedrar – 1995 Toyota Supra

Ved første øyekast kan denne Supraen se ut som hvilken som helst utgave av den legendariske JDM-bilen. Litt senk, et sett Blitz-felger og en synlig intercooler i fronten. Det er bare det at det er mye mer under dette skallet enn hva øyet først ser.

Vi har tidligere sett på en av Daniels biler. Da fokuserte vi på hans gule Ferrari F430 og hvordan han på impuls kjøpte denne bilen. Impulshandler har det vært flere av hos Daniel, men noen biler har satt store spor. Om de nødvendigvis vil bli sett på som gode økonomiske handler av alle er mer usikkert, men for oss bilentusiaster så vil vi absolutt kjenne oss igjen i Daniels avgjørelse. Det hele startet med en BMW M3 som Daniel kjøpte da han var 15 år gammel. Den overhalte han og pusset opp, noe som var delaktig i at Daniel endte opp som et ihuga bensinhode. Den bilen skulle han aldri selge, hadde han bestemt seg for, men etter 13 års eierskap måtte faktisk BMWen vike for en annen bil.
- Jeg tror de aller fleste på min alder nok vil kjenne seg igjen i at de har drømt om en Supra. Bilspill, magasiner og filmer har jo gjort at Supra virkelig er en drømmebil. Det var helt klart for meg at jeg ønsket en bil med mye godkjent i vognkortet, da det gjør ting enklere når en likevel ender opp med å modifisere bilene sine. Det var først da jeg oppdaget denne Supraen at jeg for første gang vurderte salget av M3en, forklarer Daniel.

Les også: Drømmen om Toyota Supra - 1994 Toyota Supra

I motsetning til mange av hans bilkjøp gikk Daniel flere runder med seg selv før han til slutt bestemte seg for å ofre BMWen han hadde hatt i 13 år, til fordel for en japansk drømmebil. Bilen Daniel hadde ramlet over var en 1995-modell Toyota Supra til salgs hos Grua Auto. Den var godkjent med 3,4 liters strokermotor, singelturbo, firetoms eksos, singelturbo, stor intercooler og at bilen brukte E85 som drivstoff. Med andre ord en drømmepakke for alle som elsker modifiserte biler. Da klarte ikke Daniel la være. Denne måtte han ha.

Toyota Supra
Fjerde generasjon Toyota Supra, kalt A80, kom på markedet i 1993. En heftig treliters 2JZ-motor med et twin turbo-oppsett gjorde at du som sjåfør, på den heftigste utgaven levert i Europa, hadde 320 hestekrefter tilgjengelig på høyrefoten. Motoren kom som både med og uten turbo, henholdsvis med 220 og 280 hestekrefter. En femtrinns manuell, en sekstrinns manuell og en firetrins automat var girvalgene du hadde på denne bilen. Supra er en skikkelig GT-bil og har et herlig interiør hvor du som sjåfør er stjerna i showet. Å sitte bak rattet på en Supra kan føles som å sitte bak stikkene på et fly, på måten interiøret og instrumentene slynger seg rundt sjåføren. Toyota gikk langt i å få ned vekten på Supraen. Panser i aluminium, bensintank i plast og bunnpanne i aluminium er noe av det Toyota gjorde for å få ned vekten. Selv med en ekstra turbo, air bag og større bremser, så er bilen derfor 91 kilo lettere enn den forrige generasjonen med Supra.

Se video: 1987 Toyota Supra MK3

Mye av grunnen til at Supraen har fått legendestatusen den har er på grunn av bilens pumpende hjerte. 2JZ-motoren er notorisk kjent for å tåle mye trim og mye juling. Den har også blitt udødeliggjort i filmer som Fast and The Furious, samt forskjellige tv-spill. Med en 0-97 km/t-tid på så lavt som 4,6 sekunder, kvartmila på 13,1 sekunder og en toppfart på 257 kilometer i timen oppleves denne bilen på ingen måte som noen sinke, selv nå 30 år senere.

Les også: 2020 widebody Supra

Brutal maskin
Daniel kjøpte bilen i 2021 og fikk den registrert på norske skilter den 16.juli i 2021. Da var den utstyrt med oppgradert fullsmidd strokermotor med en stor Garrett-turbo, større intercooler, store FIC-dyser, doble bensinpumper i tanken, RPS karbonclutch, datasprut og E85 på tanken. Da Daniel tok med bilen i benken ble resultatet 1056 hestekrefter ut på bakhjulene, begrenset av en wastegate som ikke klarte mer. Dette mappet er tiltenkt banekjøring, da bilen ikke er godkjent på veien med så mye effekt.
- I fjor ble det dessverre et motorhavari som førte til at vi nå har en snart nybygd motor klar for bilen. Fullsmidd selvfølgelig med CP stempler, Carillo råder, billett lageroverfall, Tial wastegate og dump, FIC-dysene som nevnt tidligere, ny clutch, nytt MAXX ECU datasprut, ny turbo og ny femtoms downpipe. Årsaken for det forrige havariet fant vi aldri helt ut av, men det ser ut som det på et eller annet tidspunkt har vært et lite havari i en topp, da denne er byttet, og at dette har skadet et par stempler. Forrige eier har da tydeligvis tatt sjansen på at stemplene ville holde og har brukt opp disse på nytt. Dette takket nå for seg og det ble behov for totalt nybygg. Jeg sikter nå på å få til rundt 1200-1300 hestekrefter ut på bakhjulene, forklarer Daniel som også hadde et tilsvarende motorhavari på en Mitsubishi Lancer Evo i fjor. Han forteller at det er dyrt nok å bygge en slik motor, og derfor helt spinnvilt når en har to motorer en bygger samtidig. Det nærmer seg likevel med både Supraen og Evoen.

 

Liker du Celica Supra? Les denne da vel

Selv om motoren er brutal, er ikke nødvendigvis resten av bilen like hardcore. Utseendemessig ser den ut som hvilken som helst Supra. TRD-vinge, leppe, euro-panser med scoop og et sett Blitz Z1-felger. Den er senket på coilovers for å få litt bedre stuk, men mye mer enn det er det vel ikke å nevne. En kan vel også ta med den digre eksostuten bak da, for den avslører jo tross alt litt. Innvendig er historien mye det samme. Et ettermarkedsratt fra Jspec.se, omtrekte originalstoler, noen interiørdeler som er flokket med alcantara og en pad montert i ruta er det eneste som skiller Daniels Supra fra da den var helt ny.
- Planen på sikt er at bilen skal bli noe mer vulgær etter hvert. Jeg har et sett Work-felger jeg ikke har fått montert enda. De har stått på en breddet Supra, så jeg må bygge de om for å passe på bilen min. I tillegg har jeg et sett Recaro SR3-seter som etter hvert skal erstatte de originale skinnsetene som er i bilen nå, forklarer Daniel om fremtidsplanene for Supraen.

Se video: Drømmebilen - 1996 Toyota Supra

Mangel på E85
Selv om Daniel nå har eid bilen i nesten 3 år, så har det kun blitt 300-400 mils kjøring på den tiden. Det har flere forklaringer. Den ene er at Daniel til enhver tid har flere entusiastbiler i garasjen. Han har nå en Lancer Evo, Audi R8 og Supraen. Tidligere har han også eid en Ferrari F430 som vi har nevnt litt lenger opp i artikkelen. I tillegg er det utfordrende å kjøre rundt når bilen går på E85.
- Jeg er skeptisk til å bruke E85 fra pumpe på en bil som yter såpass mye effekt. En vet aldri hvor nøye blandingen på disse pumpene er, og plutselig har du feil blandingsforhold som gjør at du risikerer havari. Derfor ordner jeg det selv, men da må jeg jo holde meg i nærheten av Skarnes hvor jeg bor. Det er også mange som tror at denne bilen er helt umulig å kjøre siden den er såpass heftig i motoroppsettet, men jeg synes den er veldig ålreit. Av alle bilene jeg har nå og har eid, så er det nok Supraen som forblir i mitt i eie, forteller Daniel avslutningsvis.

Om du vil følge med på hva Daniel gjør med bilene sine så kan du følge han på «drivenbydanny» på instagram.