Spinnville 1340 hestekrefter og bakhjulstrekk - 1970 Chevrolet Chevelle
Brutal motor på over 1300 hestekrefter takket være 9,4 liters slagvolum og en Paxton kompressor
Spinnville 1340 hestekrefter og bakhjulstrekk - 1970 Chevrolet Chevelle

Spinnville 1340 hestekrefter og bakhjulstrekk - 1970 Chevrolet Chevelle

Når Hans Ove parkerer Chevellen sin på treff vekker det enorme innsuget oppmerksomhet. Interessen for bilen blir ikke noe mindre når han åpner panseret…

Hans Ove Hornberg heter eieren av denne ekstreme Chevellen. Han jobber til daglig i Nortransport som anleggsleder i Kongsvinger. Han har drevet med drift og vedlikehold av maskiner i over 20 år, og er på ingen måte noen fersking når det kommer til å skru på gamle doninger. Han har vært bilinteressert hele livet og har samlet en flott samling av biler på tomten sin i Brandval, Kongsvinger.
- Jeg klarer ikke finne noe bestemt minne på når jeg ble bilinteressert, det har alltid vært der helt fra jeg var en liten pjokk. Jeg har skrudd på motorer og redskap så lenge jeg kan huske. Den første bilen jeg kjøpte meg var en Dodge 440 som jeg kjøpte i en alder av 17 år gammel. En flott bil å begynne bilkarrieren min med. Etter den gang har det blitt mange biler, forteller Hans Ove bak rattet på Chevellen sin.

1970 Chevrolet Chevelle
I 1963 dukket Chevrolet Chevelle opp og første generasjon gikk helt frem til 1967, før andre generasjon ble lansert. Den fikk et helt nytt design og hadde et macho fastbackdesign som gjør at selv sedanen og stasjonsvognen oppleves muskuløs og sportslig. Den ble levert med alt fra rekkesekser på 3,8 liter til 7,5-liters big block. Den var tilgjengelig både som tretrinns manuell, firetrinns manuell, samt to- og tretrinns automatgir.
Modifiseringene som er gjort på denne 1970 Chevelle er gjort av eieren som Hans Ove kjøpte den av. Han heter Kim Espen og er bosatt i Lom. Han kjøpte bilen i 2010 og har utført store endringer på den.

- Da jeg kjøpte bilen var den egentlig ganske fin i lakken, men den var opplakkert og litt nuppete på taket. Jeg skulle bare pusse litt, men det tok av og plutselig var bilen pusset ned. Jeg fjernet da markeringslys bak, fjernet låskassen på bagasjeluka og fjernet dørhåndtakene for en mye renere look. Innvendig er den ganske original, men har fått noen målere for å følge med blant annet temperaturer, trykk og slikt. Motoren kjøpte jeg helt ny. Den er en Chevrolet 572 cratemotor som i fra esken produserer 620 hestekrefter. Jeg satte så på en Paxton kompressor, en vannavkjølt intercooler med egen vannpumpe og et Autronic SL4 datasprut. Bensinsystemet ble oppgradert med fuelcell i bagasjerommet og aeromotive bensinsystem helt frem. Jeg har benkepapirer på at denne oppskriften produserer 1340 hestekrefter i motoren, forteller Kim Espen til Amcar Magazine.

Videre bakover ble det montert en 12 boltet bakaksling med en forsterket Th400 girkasse. Understellet ble oppgradert med Hotchkis stabilisatorstag og justerbar 4-link bak, med Koni dempere og andre fjærer. Foran er det stort sett originalt. Bilen ble så lakkert utvendig med en farge fra Toyota. Den kan lure deg, for den ser svart ut, men kommer du på nært hold i sollyset, så er den faktisk veldig mørk lilla. Felgene er Foose felger i 10 bredde bak og 8 toms bredde foran.

Les også: Brutal banebil på norske veier – 2018 Chevrolet Camaro ZL1 1LE

Solid maskinist, men…
Da bilen kom til salgs i 2021 klarte ikke Hans Ove å motstå fristelsen for å kjøpe den heftige bilen.
- Jeg har vel knapt nok sett maken til denne, og hvert fall ikke med så heftig motoroppsett. Denne bare måtte jeg ha. Bilen har fungert veldig fint i både forrige eiers og mitt eierskap. Jeg har brukt bilen ganske mye og kjørte i fjor 200 mil med den. Den blir brukt på treff og fine cruiseturer sammen med klubben i Kongsvinger. Vi er nå snart 200 medlemmer og møtes på klubblokalet hver onsdag hele året. Vi kjører turer sammen og arrangerer treff lokalt, forteller Hans Ove.

Les også: Topp ti muskelbiler

Det har som det ofte er, også vært noen småproblemer. I fjor tok en dyse kveld, som igjen førte til for lite bensin i en sylinder. Dette endte med et smeltet stempel og full motoroverhaling. Dette fikk Hans Ove hjelp til og nå er motoren nok en gang friskmeldt og synger som ei lerke.

Ikke så glad i amerikanske muskler? Hva med litt tysk muskelbil?

Kim Espen, eieren før Hans Ove, brukte bilen til dragrace. Det fulgte derfor med et sett Recaroseter og firepunktsseler med på kjøpet av Chevellen. Det er dermed en liten jobb å gjøre om dette fra en brutal cruisebil, til en løpsbil.
- Jeg prøvde å kjøre dragrace med denne med de originale stolene i, men det var helt håpløst. Alt som skulle til var en liten sladd, så satt du i passasjersetet. Recarostolene holdt meg godt fast, slik at jeg fikk fokusert på kjøringa, forklarer Kim Espen over telefonen.
Bilen er en publikumsfavoritt og trekker stor oppmerksomhet enten det er på treff eller langs landeveien. Blide fjes peker og gliser bredt når Hans Ove gir full fjøl og bakdekkene river seg løs i en symfoni av eksoslyd og dekkrøyk.