Superstasjonsvogna blir enda villere – Audi RS6 kommer i GT-versjon
Superstasjonsvogna blir enda villere – Audi RS6 kommer i GT-versjon
Superstasjonsvogna blir enda villere – Audi RS6 kommer i GT-versjon

Superstasjonsvogna blir enda villere – Audi RS6 kommer i GT-versjon

Den blir ikke overraskende nok verken billig eller enkel å få klørne i.

Audi har nå vist frem sin splitter nye RS6 GT. Bilen blir laget som en limited-versjon for å feire merkets fantastiske historie med superstasjonsvogna med V8 før den skal elektrifiseres. Bilen vil bli oppgradert med lekre aero-oppgraderinger, karbonfiberpaneler, en enormt smakfull retro-inspirert dekalpakke, og ikke minst en helsikes til pris. Det er kanskje ikke så rart heller, da RS6 GT kun vil produseres i knappe 660 eksemplarer.

Les også: Historien om Audi S og RS

Bilen kommer som et resultat av konseptet RS6 GTO som ble vist frem i 2020. Den gangen var det ingen garanti for at konseptet skulle bli en bil som var mulig å registrere for vanlig vei, men slik har det altså blitt. Konseptet var den gangen utviklet med inspirasjon fra den legendariske Audi GTO som kjørte IMSA i 1989. Audi selv vil ikke konkludere om at dette blir deres siste V8, men velger heller å fokusere på materialbruken. Blant annet er dette den første Audien med helkarbon panser og vinge, og det er også masse bruk av karbon i felgene.

Managing director i Audi Sport, Rolf Michl sa også følgende til Autocar ved lanseringen:
- Vi ville vise frem hva som er mulig med disse materialene. Panser i karbon er noe man må ha innen racing, da lite vekt alltid er viktig. Med det i bakhodet ville vi vise at vi kan fortsatt forbedre biler massivt, og i tillegg med teknologi som er synlig.

Les også: Drømmevogna – 1994 Audi RS2 på norske skilter.

RS6 GT kommer i to forskjellige dekalpakker. Den ene er hvit, grå og rød med hvite felger, og den andre kommer i grått og svart. Flere aerodynamiske detaljer har også blitt lagt til, for eksempel vingen på taket, en heftig diffuser, og en mer aggressiv front splitter. I tillegg har takskinnene blitt fjernet. Felgene er 22 tommer og er også aero-optimaliserte.

Motoren er den samme 4-liters twin-turbo V8eren man får i en vanlig RS6, og den vil pumpe 630 hestekrefter og ha et dreiemoment på 848 Nm. Takket være letter materialer og oppgradert aero vil dog RS6 GT redusere 0-100 km/t ned til 3,3 sekunder, og 0-200 km/t til 11,5 sekunder. Det utgjør 0,1 og 1,5 sekund kjappere tid enn den originale RS6en. Understellet og diffen er bygget om for å gjøre bilen mer agil, med blant annet 10 mm lavere coilovers som gjør bilen enda stivere.

Les også: Rallylegenden - 1987 Audi Quattro

Interiøret er også av den lekre sorten. RS6 GT-logoen kommer ikke bare i felgene og som emblemer på bilen, men de er også å finne på armlenene og seteryggen. Setene er trukket i et semsket skinn-lignende polyester fra Dinamica, og det er røde og bronsefargede sømmer i seter, ratt og i gulvmattene. Det kommer også en plakett som viser hvilket nummer av de 660 produserte eksemplarene hver enkelt bil er.

I kjent RS6-stil så er bilen vanvittig kul, og dekalpakken gjør ikke akkurat helhetsinntrykket noe dårligere. Den blir dog neppe enkel å skaffe, og heller ikke billig.

Prisen? 2,4 millioner kroner, før norske avgifter.